Aktiv sällskapshund

Alltså faller på pälsen men Bostonterrier skulle kunna vara något

Gillar att vara med och jobba men kräver det inte.

Många har sina Bostons till agility

Jag har med mina på ridturer, cykling mm Dock är den ena en liten fryslort då de är korthåriga och kräver täcke när det är kallt den andra jag har är inte alls i närheten av frusen.

Tyst ras som inte är skällig även om de självklart skäller lite då och då.

Utpräglad sällskapsras som är glada bara de får vara med.

Jag har även ägt Dvärgschnauzer åt det lite mindre hållet. Hon var med på ridturer när hon var ung dock så hängde hon inte med lika lätt som bostons gör.

Dvärgschnauzer var avlade för att larma men jämfört med andra raser upplever jag dem inte alls som skälliga. Min larmade på folk, när det knackade osv men fortsatte inte skälla sedan.
Jag har en kompis med Boston, men inte alls förtjust i den. Stenhård i huvudet även om hon lyckats tävla SM i rally med den.
Men inte min typ av hund tyvärr.
 
Det är faktiskt vanligt i rasen att gå BPH eller MH (i vissa fall både och) och varje år brukar det vara några få med godkänt MT.
Tyvärr avlas det även på dåliga BPH/MH, som att göra det är det viktigaste istället för att titta på resultatet.
Dvärgschnauzern är en aktiv ras som ska gå att träna i de flesta grenar inklusive bruks, men visst finns det uppfödare som specifikt också avlar på hundar med lite mer motor och förighet, korade hundar osv men man måste inte föda upp riesen för det ;) :)
Jo, det verkar inte vara helt ovanligt, men samtidigt finns det ju MÅÅÅNGA uppfödare av rasen, så vet inte hur %-en ser ut...

Nej, såklart måste man inte föda upp riesen. Men jag ser det kanske som lite mer troligt att uppfödarna har bruks/träningsintresse med hundarna om de har riesen också, och det är lite av en uppfödardjungel så jag kanske hade tänkt lite på det när jag letat :)
 
Jag har en kompis med Boston, men inte alls förtjust i den. Stenhård i huvudet även om hon lyckats tävla SM i rally med den.
Men inte min typ av hund tyvärr.

Spännande. Visserligen är mina ganska trygga individer men de jag träffat på via uppfödaren här har alla varit väldigt enkla :)

Glada spralliga små soffliggare är ofta benämningen jag stött på :rofl:
 
Spännande. Visserligen är mina ganska trygga individer men de jag träffat på via uppfödaren här har alla varit väldigt enkla :)

Glada spralliga små soffliggare är ofta benämningen jag stött på :rofl:
Nu är väl den kompisen lite väl hård i sin uppfostran också, så har en känsla av att den här blivit hård av det också.

Jag har en träskallig kallblodstravare, så är vad vid hårda huvuden, men vill ha en mjukare hund.
 
Jo, det verkar inte vara helt ovanligt, men samtidigt finns det ju MÅÅÅNGA uppfödare av rasen, så vet inte hur %-en ser ut...

Nej, såklart måste man inte föda upp riesen. Men jag ser det kanske som lite mer troligt att uppfödarna har bruks/träningsintresse med hundarna om de har riesen också, och det är lite av en uppfödardjungel så jag kanske hade tänkt lite på det när jag letat :)
Nej men absolut fler än hos många andra sällskapshundar och det är inte bara de senaste åren utan långt tillbaka :)
Jag tänker att det finns bättre vägar att gå, eftersom det finns långt fler uppfödare som föder upp bra DS för träning och tävling än vad det finns uppfödare som gör detsamma plus har riesenuppfödning.
Det är dessutom inte ovanligt att riesenägare går över till DS när de inte orkar med riesen längre men ändå vill ha en aktiv hund :p
Nu börjar det dock bli ganska mycket OT eftersom det inte står någonstans i TS att man söker en hund för satsning på tävling utan en aktiv sällskapshund.
 
Nej men absolut fler än hos många andra sällskapshundar och det är inte bara de senaste åren utan långt tillbaka :)
Jag tänker att det finns bättre vägar att gå, eftersom det finns långt fler uppfödare som föder upp bra DS för träning och tävling än vad det finns uppfödare som gör detsamma plus har riesenuppfödning.
Det är dessutom inte ovanligt att riesenägare går över till DS när de inte orkar med riesen längre men ändå vill ha en aktiv hund :p
Nu börjar det dock bli ganska mycket OT eftersom det inte står någonstans i TS att man söker en hund för satsning på tävling utan en aktiv sällskapshund.
Absolut! Bryr mig inte om hur man går tillväga, ville bara framför att det finns uppfödare som kör BPH/MH med sina dvärgar och tycker man ska leta rätt på dessa om man ska hitta en valp av rasen, oavsett vad man ska göra med den så känns det mer seriöst och bra. :)
 
Mina föräldrar vill gärna skaffa hund och jag ska eventuellt flytta upp till dom och då skaffar vi hunden tillsammans.
Vi hade en cavalier när jag växte upp, men pga hälsoläget blir det såklart ingen till sådan. Även min okunniga pappa gärna vill..
Med honom höll jag på med agility och mamma spårade med honom. Han var inte så smart, så svårtränad..
Så vi har lite hunderfarenhet iaf.

Vi håller på att diskutera olika raser nu..
De krav vi har är:
- En liten till mellanstor hund, ska lätt kunna följa med föräldrarna i husbilen.
- Positiv till arbete, men inte i nivå med en brukshund.
- Gärna en gladlynt social hund
- Inte så lätt till skall som typ en spets
- Föräldrarna vägrar alla former av terrier
- Pappa vill INTE ha en pudel, vinthund, tax eller sheltie
- Gärna lite längre päls då det är mysigt och är bra när det kryper nedåt -25 grader på vintrarna här
- Inte så mycket jaktinstinkt

Det vi kan erbjuda en hund:
- Joggingturer
- Ridturer om det fungerar
- Följa med överallt
- skogspromenader
- Agility
- Personspår

Vad för ras tror ni skulle passa oss?

Jag är löjligt sugen på en Pumi då de verkar vara så glada och härliga. Men har inte så bra koll på dom i övrigt. Träffade en väldigt härlig Puli när jag var i Ungern, så är nyfiken på dom med.
Mamma är lite inne på dansk svensk gårdshus medan pappa är inne på dvärgschnauzer.
Så skulle behöva hjälp med att reda ut lite vad vi skulle passa med för hund och tips på raser vi inte tänkt på.
Dansksvensk gårdshund passar in på de flesta av de kriterier som du listar. Men dom är ju korthåriga och kan ju vara lite frusna av sig. Mina skäller bara när någon kommer, annars är de tysta. "Lagom" aktiva, jag tränar agility med mina två, har även kört lite personspår och sök. De älskar långa skogsvandringar och de gillar att vara med i stallet.
 
Är de inte lite små att ha med när man rider?
Haft med min gamla hovslagares hund några gånger och hon är i typ samma storlek. Smidig liten hund, men hänger bara med i skritten.

Mina små har lätt hängt med i alla gångarter. Men det är klart, snabbare galopp hamnar de ju efter men de kommer snabbt ikapp när man saktar ner :D
Mina har varit ca 30 cm i mkh och 4,3 kg samt 8,8 kg.

Om det är det som gör att man vill ha större hund alltså.
 
Jag har cocker spaniel och den rasen stämmer in på era önskemål. Generellt sett gillar de att vara med överallt och har ett glatt (!!) och vänligt temperament. Beträffande jaktlusten så finns den, men spanieln ska inte jaga och följa viltet utan istället stanna när viltet går iväg och arbeta tillsammans med föraren. Detta är naturligtvis inget man tränar hunden till i en handvändning, att vara så stadig att den spontant sätter sig eller stannar om en hare drar iväg. Men träningsbarhet för detta finns till stor del bevarad även hos den sällskapsavlade populationen och det är inte svårt att lära en spaniel att vara lös.

Nackdelen är att rasen kräver pälsvård, men detta kan lösas genom att hålla frisyren rätt kort.
 
Jag har cocker spaniel och den rasen stämmer in på era önskemål. Generellt sett gillar de att vara med överallt och har ett glatt (!!) och vänligt temperament. Beträffande jaktlusten så finns den, men spanieln ska inte jaga och följa viltet utan istället stanna när viltet går iväg och arbeta tillsammans med föraren. Detta är naturligtvis inget man tränar hunden till i en handvändning, att vara så stadig att den spontant sätter sig eller stannar om en hare drar iväg. Men träningsbarhet för detta finns till stor del bevarad även hos den sällskapsavlade populationen och det är inte svårt att lära en spaniel att vara lös.

Nackdelen är att rasen kräver pälsvård, men detta kan lösas genom att hålla frisyren rätt kort.
Vi är sugna på en sån!
Har ju haft cavalier innan och älskar den rasen, men hälsoproblemen sätter stopp. Men cocker har ju liknande temperament så den är aktuell.
Hur ser hälsoläget ut i den rasen?

Pälsvård är inga problem alls, iaf jag älskar att pyssla och greja med sånt. Har en häst med en massa man och svans och tycker det är så mysigt att greja med det.
 
Cocker- eller springer spaniel?
Springern är ju lite större och kräver ytterligare ett snäpp motion och stimulans men jag har också uppfattat det som om de ofta har mer ”will to please” än cockern.
 
Cocker- eller springer spaniel?
Springern är ju lite större och kräver ytterligare ett snäpp motion och stimulans men jag har också uppfattat det som om de ofta har mer ”will to please” än cockern.
Föräldrarna tycker en springer är för stor tyvärr, så en cocker.
 
Föräldrarna tycker en springer är för stor tyvärr, så en cocker.
Jag tänkte också cocker direkt, med tanke på den tidigare cavalieren. En cocker är ju också en spaniel och faller i samma kategori som cavalieren jämfört med en dvärgschnauzer som är en helt annan hundtyp inte bara utseendemässigt utan även mentalt 😊 Men det beror som sagt lite vad ni är ute efter!
 
Jag tänkte också cocker direkt, med tanke på den tidigare cavalieren. En cocker är ju också en spaniel och faller i samma kategori som cavalieren jämfört med en dvärgschnauzer som är en helt annan hundtyp inte bara utseendemässigt utan även mentalt 😊 Men det beror som sagt lite vad ni är ute efter!
Det är sant!

Är så svårt, jag gillar dom flesta hundar liksom. Jag hade nog egentligen uppskattat vilken ras det än blir. Samtidigt finns det såklart raser som skulle passa oss bättre än andra.
 
Har haft 4 cocker och alla utom en har varit riktiga gaphalsar 😬 han jag har nu skäller något otroligt för allt möjligt, högt så det skär i öronen dessutom 😅
 
Har haft 4 cocker och alla utom en har varit riktiga gaphalsar 😬 han jag har nu skäller något otroligt för allt möjligt, högt så det skär i öronen dessutom 😅
Jag är inne på min femte (+2 valpkullar). Den första var en omplacering och skällde ofta. Nr 2 och 4 skällde ytterst sällan. Nr 3 hade närmare till skall, men hon skällde inte speciellt mycket. Den nya förmågan har också närmare till skall, vilket jag jobbar på. Det gick ju bra med nr 3 och jag hoppas och tror att det kommer att göra även det med den här.
 
Vi är sugna på en sån!
Har ju haft cavalier innan och älskar den rasen, men hälsoproblemen sätter stopp. Men cocker har ju liknande temperament så den är aktuell.
Hur ser hälsoläget ut i den rasen?

Pälsvård är inga problem alls, iaf jag älskar att pyssla och greja med sånt. Har en häst med en massa man och svans och tycker det är så mysigt att greja med det.
För den som har öga för anatomi och tycker det är roligt med pälsvård går det ju dessutom att "göra" väldigt mycket med en cockerpäls när man väl har lärt sig hantverket.
 
Jag tänker lite som att alla hundar skäller mer eller mindre, lite skällande är såklart okej. Dock vill vi inte ha en hund som uttrycker alla känslor i skall liksom.
Har en kompis med en finsk lapphund som låter lite väl mycket..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 132
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 255
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 001
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 311
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp