Aktiv sällskapshund

Jag är utbildad inom keramikkonst och har ett väl utvecklat formtänk, så det känns som något jag skulle gilla. Älskar att skulptera. 😅
Jo, jag har noterat din bakgrund så jag insåg plötsligt att pälsvård och trimning, som många ser som ett nödvändigt ont, skulle kunna vara ett plus för din del. Om ni skulle bestämma er för cocker tycker jag därför att det kan vara idé att kolla efter någon som verkligen kan (utställnings)trimma och som du kan lära dig av. Vanliga hundtrim som tar emot alla raser är inte att lita på i sådana fall.
 
Jo, jag har noterat din bakgrund så jag insåg plötsligt att pälsvård och trimning, som många ser som ett nödvändigt ont, skulle kunna vara ett plus för din del. Om ni skulle bestämma er för cocker tycker jag därför att det kan vara idé att kolla efter någon som verkligen kan (utställnings)trimma och som du kan lära dig av. Vanliga hundtrim som tar emot alla raser är inte att lita på i sådana fall.
Tack för tipset! 😀
 
Mina föräldrar vill gärna skaffa hund och jag ska eventuellt flytta upp till dom och då skaffar vi hunden tillsammans.
Vi hade en cavalier när jag växte upp, men pga hälsoläget blir det såklart ingen till sådan. Även min okunniga pappa gärna vill..
Med honom höll jag på med agility och mamma spårade med honom. Han var inte så smart, så svårtränad..
Så vi har lite hunderfarenhet iaf.

Vi håller på att diskutera olika raser nu..
De krav vi har är:
- En liten till mellanstor hund, ska lätt kunna följa med föräldrarna i husbilen.
- Positiv till arbete, men inte i nivå med en brukshund.
- Gärna en gladlynt social hund
- Inte så lätt till skall som typ en spets
- Föräldrarna vägrar alla former av terrier
- Pappa vill INTE ha en pudel, vinthund, tax eller sheltie
- Gärna lite längre päls då det är mysigt och är bra när det kryper nedåt -25 grader på vintrarna här
- Inte så mycket jaktinstinkt

Det vi kan erbjuda en hund:
- Joggingturer
- Ridturer om det fungerar
- Följa med överallt
- skogspromenader
- Agility
- Personspår

Vad för ras tror ni skulle passa oss?

Jag är löjligt sugen på en Pumi då de verkar vara så glada och härliga. Men har inte så bra koll på dom i övrigt. Träffade en väldigt härlig Puli när jag var i Ungern, så är nyfiken på dom med.
Mamma är lite inne på dansk svensk gårdshus medan pappa är inne på dvärgschnauzer.
Så skulle behöva hjälp med att reda ut lite vad vi skulle passa med för hund och tips på raser vi inte tänkt på.
Om ni kan tänka er pälsvård så tänker jag på tibetansk terrier som inte är en terrier utan finns i rasgrupp 9 (sällskapshundar). Man kan klippa ned pälsen om man vill ha den kort. Det är en frisk hundras som kan leva länge.
Tibetansk terrier | Svenska Kennelklubben (skk.se)
 
Kan en schipperke vara en bubblare? :) Med reservation för att jag inte är säker på hur mycket de ljudar, men de jag träffat har varit helt okej på den fronten.
 
Kan en schipperke vara en bubblare? :) Med reservation för att jag inte är säker på hur mycket de ljudar, men de jag träffat har varit helt okej på den fronten.

Jag har haft en schipperke. De har generellt lätt till skall tycker jag, de är ju närbesläktade med spets även om de inte räknas som spets.
 
Jag har haft en schipperke. De har generellt lätt till skall tycker jag, de är ju närbesläktade med spets även om de inte räknas som spets.
Det finns ju hyfsat tysta spetsar också. Shiban till exempel. :D Det känns lite generaliserande att anta att en hund är skällig 'på grund av spets' sådär... men när det kommer till Schippen accepterar jag att andra vet bäst, jag har bara umgåtts halvnära med ett par stycken. De stod inte ut som särskilt skälliga dock.
 
Det finns ju hyfsat tysta spetsar också. Shiban till exempel. :D Det känns lite generaliserande att anta att en hund är skällig 'på grund av spets' sådär... men när det kommer till Schippen accepterar jag att andra vet bäst, jag har bara umgåtts halvnära med ett par stycken. De stod inte ut som särskilt skälliga dock.

Det har du rätt i ;)

Jag jämför med andra spetsar vi haft i familjen - gråhund, hällefors, lapphund... Jag skulle säga att schippen var inte långt ifrån dem, men hon kom undan tack vare att hon hade ett väldigt blygsamt skall.
Däremot skulle jag säg att hon var en larmande hund som såg precis allt och talade om det, men hon skällde inte i träning eller när vi busade.
 
Mina schipperke har inte skällt som vissa lapphundar gör, långt ifrån. Det är en larmande ras och den är uppmärksam så schipperken skäller absolut men den skällt inte i tid och otid.
 
Jag tycker tyvärr schipperke ser lite läskiga ut av någon anledning, så blir ingen sån även om de kanske är trevliga.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mina små har lätt hängt med i alla gångarter. Men det är klart, snabbare galopp hamnar de ju efter men de kommer snabbt ikapp när man saktar ner :D
Mina har varit ca 30 cm i mkh och 4,3 kg samt 8,8 kg.

Om det är det som gör att man vill ha större hund alltså.

Håller med här. Många verkar tro att de måste ha minst medelstora hundar för att de ska orka med vad en aktiv fritidsmotinär ägnar sig åt. Den enda nyttan i träning som jag kan se, är om en vill syssla med drag vilket jag gärna provat om jag haft en större hund, där kan jag se nyttan av att ha lite vikt i kopplet.
Men i allting annat som jag ägnat mig åt - löpning, vandring, ridning, skidåkning - så är inte storlek och ork den avgörande faktorn för om hunden hänger med. Jag har hållit samma tempo i skidåkning, löpning osv med min schipperke som när jag åkt med jaktspetsarna i familjen, vi talar om skidturer på flera timmar. Min nuvarande heeler tycker löpning i koppel är det tråkigaste som finns, men hon orkar om hon vill och det visar sig tydligt när hon får vara lös ;)
 
Skulle också tipsa om cocker spaniel! Ska faktiskt själv iväg och titta på en kull som min syster ska ha en tik ifrån. Det jag tänkte på när jag hjälpte henne leta är att många avlar på c-höfter (dock alltid ihop med en a- eller b-höft vad jag sett.) Vissa tycker att det är ett problem, andra inte. Jag själv blev lite förvånad över att man gör det i en så stor ras, men är ju å andra sidan mest inne på brukshundar så kanske har lite snäv syn. Hur som helst, tror en cocker hade passat in bra. Uppfödaren brukar ju lära ut hur pälsen ska trimmas och skötas :)
 
Jag har tänkt på en sån, tack för påminnelsen! 😀


Det är verkligen en skitrolig liten ras. Superenkel att ha i vardagen med andra djur, människor, miljöer osv.

Första gången vi åkte tåg så var min löwchen unghund. Vuxit upp på hästgård och knappt sett annat. Kommer inte ihåg exakt hur länge vi åkte men 2-4 h. Jag la henne på min väska och där låg hon tills vi var framme trots att det gick förbi hundar och människor precis framför hennes näsa.

Eller jo, en gång innan det. När jag hämtade henne som valp 😅 då hämtade jag henne från Uppsala till sthlm och åkte både buss och tunnelbana. Hunden somnade i min väska och var helt kavat och positiv till stadsliv.

Det är framåt, glada och positiva små skitar. Har ganska mycket krut i sig utan att vara krävande. Min var lika nöjd av att ligga och mysa i soffan, hänga med till vänner som att hänga med till brukshundklubben eller en längre cykeltur (där hon gärna drog som en galning när hon var kopplad) på 1-2 mil.

Min var helt skottfast, trygg i alla miljöer, folk av olika slag. Höll sig till familjen när vi var ute och kunde gå lös lite överallt. De har absolut en viss nyfikenhet. Men den är ganska lätt att styra genom att vara rolig upplever jag.

De vill rent allmänt vara med men är inte krävande på så vis att de plockar på uppmärksamhet (generellt då) utan lägger sig nära en. De är ganska bra på att vara med utan att märkas sas om man har med den hem till folk eller olika platser.

Jag höll min nedklippt. Klippte väl varannan/var tredje månad som tog ca 40-60 min och gjorde ingen pälsvård däremellan.

Långt blev det och skulle kunna skriva ännu mer :D


FB_IMG_1599770886645.jpg
 
Du har fått så många bra svar, men jag slår ett slag för lhasa apso :) Har flera bekanta med rasen, och har en själv just nu. Pigg, rolig, glad och trofast liten krabat! Konsekvent ägare krävs under tonåren då de kan vara lite envisa men oj vad man har igen det sen! Min är jättelydig och av alla raser (både stora o små) jag haft genom åren så är det lhasan som varit rumsren snabbast. Hon hänger med på allt, både i stallet och på stan. Mycket pälsvård - ja, men det går ju att klippa ner :) Ingen bjäbbighet utan på sin höjd dova varningsskall. Lite avvaktande mot främlingar men det ser jag bara som ett plus :)
Även shih tzu är supertrevliga hundar!

(från en som aaaaldrig skulle ha en såndär töntig golvmopp, tur att man kan ändra sig😂)
 
Risk för att den blir skällig, men annars kan mittelspitz passa. Det är friska hundar med vacker, lättskött päls. Hur skälliga de är beror på både arv och miljö. I mitt rastningsområde möter jag helt tysta mittelspitzar som travar fint bredvid sin ägare utan att reagera på vare sig mötande hundar eller okända människor.
Tysk spets/ mittelspitz | Svenska Kennelklubben (skk.se)
 
Det är verkligen en skitrolig liten ras. Superenkel att ha i vardagen med andra djur, människor, miljöer osv.

Första gången vi åkte tåg så var min löwchen unghund. Vuxit upp på hästgård och knappt sett annat. Kommer inte ihåg exakt hur länge vi åkte men 2-4 h. Jag la henne på min väska och där låg hon tills vi var framme trots att det gick förbi hundar och människor precis framför hennes näsa.

Eller jo, en gång innan det. När jag hämtade henne som valp 😅 då hämtade jag henne från Uppsala till sthlm och åkte både buss och tunnelbana. Hunden somnade i min väska och var helt kavat och positiv till stadsliv.

Det är framåt, glada och positiva små skitar. Har ganska mycket krut i sig utan att vara krävande. Min var lika nöjd av att ligga och mysa i soffan, hänga med till vänner som att hänga med till brukshundklubben eller en längre cykeltur (där hon gärna drog som en galning när hon var kopplad) på 1-2 mil.

Min var helt skottfast, trygg i alla miljöer, folk av olika slag. Höll sig till familjen när vi var ute och kunde gå lös lite överallt. De har absolut en viss nyfikenhet. Men den är ganska lätt att styra genom att vara rolig upplever jag.

De vill rent allmänt vara med men är inte krävande på så vis att de plockar på uppmärksamhet (generellt då) utan lägger sig nära en. De är ganska bra på att vara med utan att märkas sas om man har med den hem till folk eller olika platser.

Jag höll min nedklippt. Klippte väl varannan/var tredje månad som tog ca 40-60 min och gjorde ingen pälsvård däremellan.

Långt blev det och skulle kunna skriva ännu mer :D


Visa bifogad fil 63627

Åh vilken fin bild på er :love:
Hon var verkligen jättetrevlig :heart
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 121
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 242
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 991
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 289
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp