Aktiv sällskapshund

De vita är sämst mentalt, de är mest lika terrier (eftersom det blandades in när men skapade den färgen) och ojämna. Så tänkt mer ettrig, och mer rädslor etc.
Svarta är bättre, men upplever de lite skarpare och även där fler med social osäkerhet och rädslor jämfört med p/s och s/s. Sistnämnda två färger är mildare och lugnare. Eftersom de registreras som 4 olika raser och de flesta undviker blandparning mellan färgerna, så blir det lite mer avgränsat och lättare att se att det ändå är skillnader.
Även vad gäller sjukdomar finns det skillnader.
Tack för bra information det hade jag ingen aning om 🤗
 
Min ena är så. Om mamma går med henne kan hon låta som ett monster. Om jag går med henne och förekommer vid hundmöten är hon tyst och går med slakt koppel bredvid mig med ögonkontakt utan att ens titta på den andra hunden.
Den andra är alltid tyst när hon går själv, men kan ibland dras igång av den förstnämnda men i regel bryr hon sig inget.
Överlag så bryr sig inte mina hundar alls bara de har en uppgift. Har till exempel aldrig någonsin haft problem med fokus vid träning eller tävling, oavsett hur många andra hundar som finns i närheten och tränar/leker/beter sig illa eller som passerar bakom.
8/10 promenader är mina helt tysta.
Jag har märkt att min reagerar olika på olika hundar.
Svarta hundar eller om det är flera hundar vi möter, då går han mer igång.
Annars varierar det. Men ibland skiter han i dem helt. Hundar som springer längs staket och skäller ignorerar han helt. Likaså sånna som gapar från motsatt trottoar.
Han är helcool mot andra hundar som han får dela utrymme med, tex en uteservering eller liknande.
 
Jag är en vallhundsmänniska men med en allergisk son blev det en dvärgschnauzer som terapihund åt honom.

Vi försöker vara väldigt aktiva. Tycker inte om att tävla men träning är jättekul. Just nu är det dvärgschnauzerringens trickutmaningen som vi tränar på och jag har fått ändra mitt tänk lite. Hon gillar inte upprepningar så Max 10 repetitioner och sen en timmes paus. Nosat på det mesta.
Hon är lite pratig mot andra hundar men det betyder att hon vill hälsa. Det får hon inte alltid och jag får jobba med henne dom gångerna. Men det är ju enkelt. Bara böja sig ner och hålla en hand på bröstet och låta den andra hunden passera.
 

Bifogade filer

  • 9DF56910-0A98-48AF-933D-7A269581F7A7.jpeg
    9DF56910-0A98-48AF-933D-7A269581F7A7.jpeg
    320,8 KB · Visningar: 26
Nu när jag läser inlägget igen så kan det uppfattad som att DS är dåliga mentalt. Det menar jag såklart inte! Bara att om en ska jämföra mellan färgerna så finns det ändå skillnader som en bör vara uppmärksam på :)
Det förstod jag :)
Gillar dom andra färgerna också såklart men le svag för vita hundar och skimmlar 😂
 
Jag är en vallhundsmänniska men med en allergisk son blev det en dvärgschnauzer som terapihund åt honom.

Vi försöker vara väldigt aktiva. Tycker inte om att tävla men träning är jättekul. Just nu är det dvärgschnauzerringens trickutmaningen som vi tränar på och jag har fått ändra mitt tänk lite. Hon gillar inte upprepningar så Max 10 repetitioner och sen en timmes paus. Nosat på det mesta.
Hon är lite pratig mot andra hundar men det betyder att hon vill hälsa. Det får hon inte alltid och jag får jobba med henne dom gångerna. Men det är ju enkelt. Bara böja sig ner och hålla en hand på bröstet och låta den andra hunden passera.
Jag blev inspirerad av deras utmaning och med ny hund i planerna och sjukstuga här hemma så har vi börjat trickträna lite.
Normalt sett är det inget min DS tycker är kul, det blir mest nosövningar och spår som han gillar men när orken tryter och man är isolerad så...
På tre dagar har han nästan lärt sig "snurra" :)
 
Spännande att så många verkar ha så olika uppfattningar om DS, jag tyckte de verkade vara ett strålande alternativ till TS med föräldrar. vi var hundvakter till en ett tag och ett par goda vänner har en uppfödare som granne, alla de hundarna var otroligt lättlärda, trevliga och lätta överlag att ha och göra med. Pigga och glada! :)
Jag som lever runt många terriers tycker att DS i lynnet kan vara ganska lika en terrier, om än mindre grälsjuka och inte lika ettriga. Men nog fasen kan en DS vara precis lika envis som en terrier.

Om man väldigt starkt ogillar terriermentaltitet eller hundar som är mer självständiga och istället lockas av mer fogliga hundar som dessutom gärna är tysta så tycker jag inte att DS är ett bra val. Alt får man lägga ned en del tid på att träna bort/dämpa de egenskaper man ogillar. Det går absolut men kommer inte naturligt hos en terrier eller hos en DS.

I övrigt är det en kanonhund. Rolig, robust, pigg, generellt träningsglad, allround och förhållandevis frisk ras :up:
 
Angående DS så tycker jag det verkar finnas ganska stora variationer i rasen. Ffa mellan uppfödare och färgerna. Kanske därför uppfattningarna om rasen är så olika?

Min har många plus som tillhör det rastypiska. Han är orädd, chill, mycket gosig, alert och orkar mycke Han har också plus som inte är rastypiska, som tex han älskar människor och barn.
Men så har han två minus. Dels är han jaktidiot, något som inte är önskvärt i rasen men som finns i vissa linjer. Sen har han extremt lite will to please, något som också förekommer i vissa linjer.

Nu har jag hittat 4 uppfödare som jag känner kombinerar de plus jag vill ha till nästa DS så det är inte supersvårt att hitta den typ man vill ha.
 
Angående DS så tycker jag det verkar finnas ganska stora variationer i rasen. Ffa mellan uppfödare och färgerna. Kanske därför uppfattningarna om rasen är så olika?

Min har många plus som tillhör det rastypiska. Han är orädd, chill, mycket gosig, alert och orkar mycke Han har också plus som inte är rastypiska, som tex han älskar människor och barn.
Men så har han två minus. Dels är han jaktidiot, något som inte är önskvärt i rasen men som finns i vissa linjer. Sen har han extremt lite will to please, något som också förekommer i vissa linjer.

Nu har jag hittat 4 uppfödare som jag känner kombinerar de plus jag vill ha till nästa DS så det är inte supersvårt att hitta den typ man vill ha.
Det finns ju duktigt många uppfödare nu av rasen. Ibland kommer det relativt många kullar vad jag sett.. kan bara gissa att kvaliteten på uppfödning kan variera då.
 
Det finns ju duktigt många uppfödare nu av rasen. Ibland kommer det relativt många kullar vad jag sett.. kan bara gissa att kvaliteten på uppfödning kan variera då.

Det finns också en del riktiga tomtar tyvärr...som i alla raser. Tomtar som tycker att lite fina utställningsresultat och fria hälsotester räcker och som inte tittar djupare på mentalitet och andra egenskaper.
 
Det finns också en del riktiga tomtar tyvärr...som i alla raser. Tomtar som tycker att lite fina utställningsresultat och fria hälsotester räcker och som inte tittar djupare på mentalitet och andra egenskaper.
Jepp. Det är så synd. Sån fin ras men så mycket bra material att ta av, tänker jag. Stor potential där.
 
Någon griffon? Trevliga hundar som man kan göra allt med.

Du menar griffon buxellois, griffon belge och petit brabancon? Eller menar du andra griffoner typ jakthundarna?

De första tre som eg är samma ras men olika hårlag, skulle jag inte tycka passar in på TS beskrivning öht. Jag har rätt många av de korthåriga i mina kretsar. Många är rätt ointresserade av träning, de tål kyla jättedåligt och nog tycker jag de är ganska skälliga om än de inte har så hög röst. Men de är jättemysiga knähundar, ogillar att lämnas ensamma men de är ju inte så svåra att ha fler av 🙄 Skulle inte säga att de är aktiva sällskapshundar utan mer bara sällskapshundar.
 
Du menar griffon buxellois, griffon belge och petit brabancon? Eller menar du andra griffoner typ jakthundarna?

De första tre som eg är samma ras men olika hårlag, skulle jag inte tycka passar in på TS beskrivning öht. Jag har rätt många av de korthåriga i mina kretsar. Många är rätt ointresserade av träning, de tål kyla jättedåligt och nog tycker jag de är ganska skälliga om än de inte har så hög röst. Men de är jättemysiga knähundar, ogillar att lämnas ensamma men de är ju inte så svåra att ha fler av 🙄 Skulle inte säga att de är aktiva sällskapshundar utan mer bara sällskapshundar.
Vi bor granne med två "Petiter" och man hör över hela kvarteret när de är ute och går 🙉
 
Du menar griffon buxellois, griffon belge och petit brabancon? Eller menar du andra griffoner typ jakthundarna?

De första tre som eg är samma ras men olika hårlag, skulle jag inte tycka passar in på TS beskrivning öht. Jag har rätt många av de korthåriga i mina kretsar. Många är rätt ointresserade av träning, de tål kyla jättedåligt och nog tycker jag de är ganska skälliga om än de inte har så hög röst. Men de är jättemysiga knähundar, ogillar att lämnas ensamma men de är ju inte så svåra att ha fler av 🙄 Skulle inte säga att de är aktiva sällskapshundar utan mer bara sällskapshundar.
Det var de första. Tycker de är aktiva och mycket trevliga hundar. Passar absolut in på beskrivningen.
 
Jag har haft petit och känner flera som har.
Vår skällde ett par gånger om det ringde på dörren, annars aldrig. Samma med de jag känner.
Jag tränade rally, tricks och agilty. Var inga problem att lämna ensam några timmar.
Jätterolig hund med mycket fart i 😍
Väldigt easy going, gillade allt och alla, alltid glad, allting var jätterolig.
Motsatsen till el suro del Rub 🙄
 
Jag har haft petit och känner flera som har.
Vår skällde ett par gånger om det ringde på dörren, annars aldrig. Samma med de jag känner.
Jag tränade rally, tricks och agilty. Var inga problem att lämna ensam några timmar.
Jätterolig hund med mycket fart i 😍
Väldigt easy going, gillade allt och alla, alltid glad, allting var jätterolig.
Motsatsen till el suro del Rub 🙄

Intressat. De jag känner har några av dem varit intressrade av träning på det sättet, desto fler inte alls. Kan bli lite hur som helst vad det verkar, även inom samma linjer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 001
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp