Aktiv sällskapshund

parellikusken

Trådstartare
Mina föräldrar vill gärna skaffa hund och jag ska eventuellt flytta upp till dom och då skaffar vi hunden tillsammans.
Vi hade en cavalier när jag växte upp, men pga hälsoläget blir det såklart ingen till sådan. Även min okunniga pappa gärna vill..
Med honom höll jag på med agility och mamma spårade med honom. Han var inte så smart, så svårtränad..
Så vi har lite hunderfarenhet iaf.

Vi håller på att diskutera olika raser nu..
De krav vi har är:
- En liten till mellanstor hund, ska lätt kunna följa med föräldrarna i husbilen.
- Positiv till arbete, men inte i nivå med en brukshund.
- Gärna en gladlynt social hund
- Inte så lätt till skall som typ en spets
- Föräldrarna vägrar alla former av terrier
- Pappa vill INTE ha en pudel, vinthund, tax eller sheltie
- Gärna lite längre päls då det är mysigt och är bra när det kryper nedåt -25 grader på vintrarna här
- Inte så mycket jaktinstinkt

Det vi kan erbjuda en hund:
- Joggingturer
- Ridturer om det fungerar
- Följa med överallt
- skogspromenader
- Agility
- Personspår

Vad för ras tror ni skulle passa oss?

Jag är löjligt sugen på en Pumi då de verkar vara så glada och härliga. Men har inte så bra koll på dom i övrigt. Träffade en väldigt härlig Puli när jag var i Ungern, så är nyfiken på dom med.
Mamma är lite inne på dansk svensk gårdshus medan pappa är inne på dvärgschnauzer.
Så skulle behöva hjälp med att reda ut lite vad vi skulle passa med för hund och tips på raser vi inte tänkt på.
 
Varför vill han inte ha en pudel?
Vill ni inte ha en larmande hund tror jag inte att dvärgschnauzer är rätt, de brukar väl även ha liknande terriermentalitet.

Kan Tibetansk terrier fungera? De är inte några terriers.
 
Varför vill han inte ha en pudel?
Vill ni inte ha en larmande hund tror jag inte att dvärgschnauzer är rätt, de brukar väl även ha liknande terriermentalitet.

Kan Tibetansk terrier fungera? De är inte några terriers.
Pappa hade en pudel som barn som han älskade, men plötsligt så hade hans föräldrar sålt den. Typ trauma I guess.. Är iaf ett nej.

Tibetansk terrier har jag tittat på lite, har du någon erfarenhet?
 
Kolla på Schapendoes! Tror det kunde vara nått för er.

Jag skulle nästan kunna hålla med om Dvärgschnauzer, men de KAN vara ganska skälliga. Och kanske något åt terriermentalitetshållet. Men tuffa och mångsidiga som definitivt kunde leva ett fint liv i det ni beskriver!
 
Pappa hade en pudel som barn som han älskade, men plötsligt så hade hans föräldrar sålt den. Typ trauma I guess.. Är iaf ett nej.

Tibetansk terrier har jag tittat på lite, har du någon erfarenhet?
Jag har ingen egen erfarenhet, min ena hund har rasen i sig men hon är ju blandning. Det lilla jag läst verkar de vara trevliga aktiva sällskapshundar, men det finns nog andra här på forumet som har erfarenhet :)
 
Kolla på Schapendoes! Tror det kunde vara nått för er.

Jag skulle nästan kunna hålla med om Dvärgschnauzer, men de KAN vara ganska skälliga. Och kanske något åt terriermentalitetshållet. Men tuffa och mångsidiga som definitivt kunde leva ett fint liv i det ni beskriver!
Jag kan absolut tänka mig en schapendoes, men isf en liten variant. Tror en stor blir för stor att ha i husbilen.
 
Mina föräldrar vill gärna skaffa hund och jag ska eventuellt flytta upp till dom och då skaffar vi hunden tillsammans.
Vi hade en cavalier när jag växte upp, men pga hälsoläget blir det såklart ingen till sådan. Även min okunniga pappa gärna vill..
Med honom höll jag på med agility och mamma spårade med honom. Han var inte så smart, så svårtränad..
Så vi har lite hunderfarenhet iaf.

Vi håller på att diskutera olika raser nu..
De krav vi har är:
- En liten till mellanstor hund, ska lätt kunna följa med föräldrarna i husbilen.
- Positiv till arbete, men inte i nivå med en brukshund.
- Gärna en gladlynt social hund
- Inte så lätt till skall som typ en spets
- Föräldrarna vägrar alla former av terrier
- Pappa vill INTE ha en pudel, vinthund, tax eller sheltie
- Gärna lite längre päls då det är mysigt och är bra när det kryper nedåt -25 grader på vintrarna här
- Inte så mycket jaktinstinkt

Det vi kan erbjuda en hund:
- Joggingturer
- Ridturer om det fungerar
- Följa med överallt
- skogspromenader
- Agility
- Personspår

Vad för ras tror ni skulle passa oss?

Jag är löjligt sugen på en Pumi då de verkar vara så glada och härliga. Men har inte så bra koll på dom i övrigt. Träffade en väldigt härlig Puli när jag var i Ungern, så är nyfiken på dom med.
Mamma är lite inne på dansk svensk gårdshus medan pappa är inne på dvärgschnauzer.
Så skulle behöva hjälp med att reda ut lite vad vi skulle passa med för hund och tips på raser vi inte tänkt på.
Papillon så klart!
Glada, sociala, intelligenta, friska hundar som gärna är med på allt och tycker livet är en fest. De har liten till ingen jaktlust, vill göra rätt och är enkla att träna och forma. Lätta att få att inte skälla tex.
De är atletiska och hänger lätt med på ridturer, löpning etc och är lättränade. Finns ju många som har dem till agility just.
De tackar inte nej till uppgifter, rörelse etc. Men de har en avknapp och kan absolut bara ligga och chilla i soffan om man är sjuk tex.
 
Jag är löjligt sugen på en Pumi då de verkar vara så glada och härliga. Men har inte så bra koll på dom i övrigt.
Pumi tycker jag absolut att ni ska stryka om det är viktigt med en hund som inte har nära till skall och som är öppen och social. Dom är skälliga, och även om det såklart är träningsbart i viss grad så ligger det ändå i rasens natur att uttrycka sina känslor med skall. Det är även vanligt att dom är något reserverade mot främlingar och ren social osäkerhet förekommer också.

(Men ja, dom är härliga! :love:)
 
Är de inte lite små att ha med när man rider?
Haft med min gamla hovslagares hund några gånger och hon är i typ samma storlek. Smidig liten hund, men hänger bara med i skritten.
Jag vet ett par stycken som hänger med sina ägare på ridturer utan problem. Det beror ju såklart på hur och var man rider men det är ju enkla hundar att ha lösa och helt utan jakt så har de bara konditionen hänger de med.
 
Om de är okej med att hunden skäller lite när det typ kommer folk så finns det ju en hel del raser som passar bra. :) Utöver DSG och dvärgschnauzer så flertalet raser i grupp 9, corgi, någon springer spaniel kanske?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 176
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 187
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp