Aktiva överben

MiniLi

Trådstartare
Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen.

Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt överben pga trauma på insidan på ena frambenenet. Har stått skadad sedan början av oktober. Har tidigare haft en kraftig hälta, överbenet har blivit ganska stort och varit ömt och varmt.
Det har gått upp och ned under den här perioden, först blev hon bättre och var ohalt efter några veckor men i december drog hon upp det och hältan blev sämre än någonsin. Sen har det successivt blivit bättre igen.

Nu är hon helt ohalt sedan ca 1 månad. Det var väldigt länge sedan överbenet var ömt, minns inte riktigt men någon gång i vintras kanske? Värmen däremot släpper inte helt utan överbenet är varmt i perioder (emellanåt helt kallt).

Min fråga är just - hur mkt ska man tänka kring värmen när hästen är ohalt och inte öm?
Min vanliga veterinär har sagt att jag ska hålla koll på hur hon rör sig och på värmen. Vi har pratat om att komma igång mer men försöka hitta en nivå av belastning som inte gör överbenet varmt.
Sen hade jag en annan veterinär ute i stallet för röntgen för några veckor sedan när hon skadade sitt andra framben, han har varit med i den andra skadan då och då. Han sa att överben kan vara varma av och till under lång tid, jag uppfattade att han inte tyckte att jag skulle fastna vid den delen.

Nu är jag jätteförvirrad. Ni som har erfarenhet av aktiva överben- vad har era veterinärer sagt? Hur gjorde ni?
Satte ni igång när hälta och ömhet var borta eller väntade ni tills värmen försvunnit också?

Jag har googlat hur många gånger som helst och ser att man ofta skriver just om hälta och ömhet som de mer avgörande symptomen?

Jag vill ju inte göra något som kan göra allt värre igen, eller som gör att överbenet börjar växa igen. Känns ju dock dumt om jag fortsätter med bara skritt om det egentligen inte behövs.

Jag ska ringa min veterinär imorgon, men hör gärna era tankar!
 
Har iaf fått svar av veterinären att jag kan köra på med igångsättningen oavsett värme, sålänge hon är ohalt och oöm. Nu får vi testa, märks väl om det funkar eller inte 😊
 
Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen.

Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt överben pga trauma på insidan på ena frambenenet. Har stått skadad sedan början av oktober. Har tidigare haft en kraftig hälta, överbenet har blivit ganska stort och varit ömt och varmt.
Det har gått upp och ned under den här perioden, först blev hon bättre och var ohalt efter några veckor men i december drog hon upp det och hältan blev sämre än någonsin. Sen har det successivt blivit bättre igen.

Nu är hon helt ohalt sedan ca 1 månad. Det var väldigt länge sedan överbenet var ömt, minns inte riktigt men någon gång i vintras kanske? Värmen däremot släpper inte helt utan överbenet är varmt i perioder (emellanåt helt kallt).

Min fråga är just - hur mkt ska man tänka kring värmen när hästen är ohalt och inte öm?
Min vanliga veterinär har sagt att jag ska hålla koll på hur hon rör sig och på värmen. Vi har pratat om att komma igång mer men försöka hitta en nivå av belastning som inte gör överbenet varmt.
Sen hade jag en annan veterinär ute i stallet för röntgen för några veckor sedan när hon skadade sitt andra framben, han har varit med i den andra skadan då och då. Han sa att överben kan vara varma av och till under lång tid, jag uppfattade att han inte tyckte att jag skulle fastna vid den delen.

Nu är jag jätteförvirrad. Ni som har erfarenhet av aktiva överben- vad har era veterinärer sagt? Hur gjorde ni?
Satte ni igång när hälta och ömhet var borta eller väntade ni tills värmen försvunnit också?

Jag har googlat hur många gånger som helst och ser att man ofta skriver just om hälta och ömhet som de mer avgörande symptomen?

Jag vill ju inte göra något som kan göra allt värre igen, eller som gör att överbenet börjar växa igen. Känns ju dock dumt om jag fortsätter med bara skritt om det egentligen inte behövs.

Jag ska ringa min veterinär imorgon, men hör gärna era tankar!
Låt hästen vila och läka ut. Svårare är det faktiskt inte.
 
Du borde definitivt byta veterinär! Ett aktivt över en kan man bland behandla med kortisonsprutor och VILA.
Alltså hästen har vilat sedan månadsskiftet september - oktober. Nu är hon igång och travar korta pass på töm vilket har fungerat bra, ingen försämring alls. Ser ingen anledning alls till att jag skulle byta veterinär.
Har du tagit hästen till klinik och kollat upp den ordentligt.
Ja om jag räknar rätt i bakhuvudet så har vi för denna skada varit på kliniken 4 eller 5 gånger och utöver detta så har hästen även röntgats på hemmaplan två gånger. Vi har gjort en noggrann utredning och hästen har fått behandling med metacam i flera omgångar samt två omgångar kortisonbehandling.
 
Men snälla du. Du säger att du har överaktivt ben detta måste ju på något sätt läkas ut. Detta har ju hästen fått pga skada, eller hur. Jättebra att den varit på klinik och behandling, men vad blir resultatet om detta fortsätter växa? Är det operation då på hästen och varför i hela friden ska hästen sättas igång med ett aktivt överben, det låter helt galet i mina öron. Du kan aktivera hästen med promenader i grimma och kortare skrittpromenad 30 minuter om den inte är halt eller varm, detta i samråd med veterinären.
 
Men snälla du. Du säger att du har överaktivt ben detta måste ju på något sätt läkas ut. Detta har ju hästen fått pga skada, eller hur. Jättebra att den varit på klinik och behandling, men vad blir resultatet om detta fortsätter växa? Är det operation då på hästen och varför i hela friden ska hästen sättas igång med ett aktivt överben, det låter helt galet i mina öron. Du kan aktivera hästen med promenader i grimma och kortare skrittpromenad 30 minuter om den inte är halt eller varm, detta i samråd med veterinären.
Jag vet inte varför du antar att överbenet fortsätter växa? Självklart har jag koll på detta. Jag gör förövrigt ingenting som jag inte först fått ok från veterinären om.
Tack för din input men jag kommer följa veterinärens ordination även om du tycker att det verkar konstigt.
 
Du gör givetvis som du vill. Men själv hade jag inte vågat riskera fortsatta skador pga att jag vill rida. Låna en häst över sommaren eller vad som men låt din läka ut.
 
Du gör givetvis som du vill. Men själv hade jag inte vågat riskera fortsatta skador pga att jag vill rida. Låna en häst över sommaren eller vad som men låt din läka ut.
Alltså behandlande veterinär har förmodligen väldigt mycket bättre koll på det specifika fallet än vad vi random människor på internet har. TS jobbar väl dessutom främst sin häst på töm i dagsläget så jag tror knappast att hon ställer sina frågor för att hon prompt ska rida den.
 
Men snälla du. Du säger att du har överaktivt ben detta måste ju på något sätt läkas ut. Detta har ju hästen fått pga skada, eller hur. Jättebra att den varit på klinik och behandling, men vad blir resultatet om detta fortsätter växa? Är det operation då på hästen och varför i hela friden ska hästen sättas igång med ett aktivt överben, det låter helt galet i mina öron. Du kan aktivera hästen med promenader i grimma och kortare skrittpromenad 30 minuter om den inte är halt eller varm, detta i samråd med veterinären.
På vilket sätt är det bättre för överbenet att man har grimma när man gör dagens motion?

Gör bettet i sig att överbenet retas? Tömmen? Tömkörningsgjorden?

Hästen jobbas ju på töm i samråd med veterinär. Det är ofta bättre för hästen med kontrollerat arbete där de får aktivera hjärnan och på så sätt få lite stimulans än att gå på små myspromenader med huvudet fullt av myror och sedan explodera i hagen. Man behöver se till helheten. Ofta landar man i att "det bästa vore att.... Men det är inte möjligt så vi gör såhär för att det ska bli så lite dåligt som möjligt".
 
Alltså behandlande veterinär har förmodligen väldigt mycket bättre koll på det specifika fallet än vad vi random människor på internet har. TS jobbar väl dessutom främst sin häst på töm i dagsläget så jag tror knappast att hon ställer sina frågor för att hon prompt ska rida den.
Ja, jag rider inte alls nu och det kommer nog dröja innan det känns läge att hoppa upp..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst slog sig i hagen och fick ett överben utsidan på frambenet. Har varit oömt och kallt under flera månader. Härom dagen slog...
Svar
14
· Visningar
1 069
Senast: Noranovala
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 132
Senast: Fiorano
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 790
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp