Bukefalos 28 år!

Aktivera bakben

Joosiss

Trådstartare
Hej. Jag skulle behöva lite bra övningar för att aktivera bakbenen. Hästen jobbar inte med bakbenen så jag vill ha lite övningar där hon får aktivera bakbenen och lättare trampar under sig. Självklar kan hon, men inte förens i sluten på ridpassen när hon är ordentligt varm. :)
 
Sv: Aktivera bakben

Ha ett spö i i början och peta till bakbenen i början av passet, funkar bra för mig :)
 
Sv: Aktivera bakben

Att peta med spö för att aktivera bakbenen kan man göra när hästen redan är i samling och man vi ett visst moment vill kräva lite extra, men att använda det som metod för att få hästen att vinkla sina bakben är nog ingen höjdare.

Rid övningar som får hästen att trampa på: Cavaletti, skolor, klättring är bra grundarbete.
 
Sv: Aktivera bakben

Tvära skänkelvikningar, tempoväxlingar, mkt övergångar, ryggningar. Det är exempel på vad som ingår i min framridning för att aktivera bakdelen.
 
Sv: Aktivera bakben

Tempoväxlingar och övergångar är det som funkar bäst, tycker jag, massor av sånt i framridningen, så brukar hästen bli lite mer aktiv bak.
 
Sv: Aktivera bakben

Rid böjd på volten där du omväxlande vidgar och minskar volten. Du kan även prova att rida böjt på rakt spår och växelvis låta hästen gå i öppna och sluta. Alltså inte vänta emellan utan gå direkt från det ena till det andra. Glöm inte att byta varv! ;)
 
Sv: Aktivera bakben

Man måste fråga sig varför hästen inte kommer in korrekt med bakbenen.

Är det stel? Är den outbildad och då inte är skolad att röra sig så?
Är den i obalans? etc etc..

Sen får man lägga upp övningar därefter.

Att bara peta med spö tex skulle jag inte rekommendera på en häst som inte är utbildad eller stel tex.

Går det att rida skänkelvikning på den?
Är den för stel för det brukar jag börja med det.
Därefter skolorna för att just skola bakbenen att komma in och bära.
Ryggning kan också vara stärkande och stretchande för hästen och hjälpa dem placera in bakbenen, vinkla bäcken etc.

När man tränar hästar ska man vara medveten om att de kan aktivera bakbenen på olika sätt: påskjut och bärkraft.
Om man bara gasar/lägger in energi/etc så betyder inte det att hästen bär bättre.
Till bärighet måste man skola dem. Påskjutet har de naturligt iom att de är flyktdjur och avlade för att springa och skjuta på.:)
 
Sv: Aktivera bakben

Utbildad är hon. Öppnor och Slutor och skänkelvikningar och ryggningar är inga problem.
 
Sv: Aktivera bakben

Man måste fråga sig varför hästen inte kommer in korrekt med bakbenen.

Är det stel? Är den outbildad och då inte är skolad att röra sig så?
Är den i obalans? etc etc..

Sen får man lägga upp övningar därefter.

Att bara peta med spö tex skulle jag inte rekommendera på en häst som inte är utbildad eller stel tex.

Går det att rida skänkelvikning på den?
Är den för stel för det brukar jag börja med det.
Därefter skolorna för att just skola bakbenen att komma in och bära.
Ryggning kan också vara stärkande och stretchande för hästen och hjälpa dem placera in bakbenen, vinkla bäcken etc.

När man tränar hästar ska man vara medveten om att de kan aktivera bakbenen på olika sätt: påskjut och bärkraft.
Om man bara gasar/lägger in energi/etc så betyder inte det att hästen bär bättre.
Till bärighet måste man skola dem. Påskjutet har de naturligt iom att de är flyktdjur och avlade för att springa och skjuta på.:)

Bra skrivet (som vanligt).
det kan ju finnas många skäl till att inte hästen rör sig som man önskar, jag skulle absolut ta hjälp av tränare live + kolla upp hästen på klinik om det verkar nödvändigt.
 
Sv: Aktivera bakben

Det är otroligt vanligt att hästar har svårt att få in bakbenen in under sig även på de mest välridna hästar.
Det är alltid jobbigt för hästar att vinkla in under sig och kan då ryttaren inte riktigt det här med att rida ordentligt. Ja så man vet hur man skall göra för att hjälpa en häst att just vinkla in under sig.
Så ser hästarna gärna till att slappa lite, få hästar trampar in under sig bara så fort man tar tyglarna tar de flesta kräver att ryttaren kan rida.
De flesta ridskolehästarna har mkt svårt att trampa in under sig just för att oftast är de nybörjare som rider och som inte kan jobba hästen så pass att de klarar in att få in hästens bakben.


det flesta hästarna har en bra och en dålig sida och den "dåliga" sidan kan va lite trixigt att få in.

Min häst har tex sitt högerbakben som hon har lite svårare att få in under sig och har så alltid varit och hon är undersökt från topp till tå och superfrisk.
Blir självklart bättre när hon är i kondis och tränas regelbundet än om hon bara går i skogen.


Hon har även sin vänsterbog som gärna lever sitt egna liv om man inte passar upp henne.

Eftersom vi har slarvar md igångsättningarna i trav så har vi inte brytt om oss ifall ett innerbak sprettat lite hit eller dit eller en bog skjutit hit eller dit.:o

Men med en ny tränare vart detta plötsligt stört förbjudet att börja trava så här:o:D
Så numera gör vi rätt och givetvis är de jobbigt för oss båda nu i början att göra något nytt och rätt.
Övningar vi gör som har gjort underverk på vara 1 månad är följande


Vi skrittar-halt skrittar
Vi skrittar- halt-ryggar_skritt
Vi skritt-travar-skritt
vi travar-galopperar-travar
Vi gör Skänkelvikningar 4 steg sedan rakt fram 5 steg sen 4 steg åt sidan osv.

O-s ringarna man flyttar baken åt ena hållet i skritt, ställer om och gör åt andra hållet så det blir ringar som går in i varandra därav namnet på övningen.

Klättring i backar 1 dag i veckan ...vilken sexig bak hästen får:D superövning


Men har man en häst som har varit rätt liksidig med år av träning som plötsligt får svårt att sätta in under sig ja DÅ är det varning för skada och skall kollas upp så klart.



Men jag tycker du gott och väl kan börja med att testa olika övningar och märker du att det inte hjälper och hästen inte vill sätta in under sig. Den kanske bockar så fort du lyckas få in baken så då ska du nog kolla upp hästen.



Lycka till nu med alla övningar du får här i denna tråd=)
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
913
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
220
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 420
Senast: tuaphua
·
Utrustning Min häst går ihop med en annan valack och de har sååååå roligt ihop. De springer inte särskilt mycket men de brottas, står på bakbenen...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp