Aktivera häst i sjukhage

Isse - Lady & Lucky

Trådstartare
Hej!

Jag har en ponny som har stått i sjukhage sedan i april och bara gått korta promenader som nu ska börja sättas igång lite lugnt. Men nu till problemet, han har så otroligt mkt överskottsenergi att han knappt vet vart han ska ta vägen. Egentligen tror jag inte det handlar om så mkt energi utan att det sitter i huvudet.
Har ni några bra tips på hur jag kan aktivera honom? Både i hagen och från marken. Han får skritta hur mkt som helst och trava lite.

Tack på förhand / Isse
 
Mat är alltid bra.

Blir hästen 'farlig' vid hantering/motion använd plegicil.

Får du rida/motionera så mycket du vill i skritt, använd det. Skrittdressyr, bommar, uteritt. Blir hästen så pass "på" eller stirrig att det blir farligt, se punkt 2
 
Det finns aktivitetsbollar för hästar, risken är väl dock att de rullar ur hagen...
Om du kollar på bollar, se till att köpa en som är testad för låga temperaturer och rejäla krafter.
Många billigare är inte det...
PMa om du vill ha tips på sådana man petar in godbitar (tex morot i).
Lägg in granris, mina gillar det. Likaså gnaga på sly av sälg.
 
Hej!

Jag har en ponny som har stått i sjukhage sedan i april och bara gått korta promenader som nu ska börja sättas igång lite lugnt. Men nu till problemet, han har så otroligt mkt överskottsenergi att han knappt vet vart han ska ta vägen. Egentligen tror jag inte det handlar om så mkt energi utan att det sitter i huvudet.
Har ni några bra tips på hur jag kan aktivera honom? Både i hagen och från marken. Han får skritta hur mkt som helst och trava lite.

Tack på förhand / Isse
Jag gillar verkligen att promenera i skogen, det är bra både för kroppen och att stärka relationen mellan häst och människa. Sen har jag byggt en cavaletti serie i hästarnas vinterhagen. Den består av drygt 20 stockar i olika höjd och avstånd som jag ändrar och utvecklar. Där promenerar jag bägge hästarna flera gånger i veckan ( och faktiskt även mina hundar).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: sorbifolia
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp