Aktivera hunden med hemmagjorda saker

B

Bubben91

Jag har lite dålig fantasi men antar att det finns mängder med roliga saker man lätt och billigt kan ordna så att vovven får något att fundera och grejja med.

Jag tackar och bugar för alla som kommer med tips!:bow:
 
Sv: Aktivera hunden med hemmagjorda saker

Åh, det finns ju bokstavligt talat hur mycket som helst!
Härhemma körde vi till en början med invikta pappersrullar med gotta i, samt OB.kartonger med godis.. *vissel* Men de går båda alldeles för fort nuförtiden, så vi har istället valt att stoppa in middagsmålet i petflaskor exempelvis - hundarna får själva pilla ut torrfodret därifrån de dagar det är dags för sådant.

Vidare har jag rätt destruktiva hundar som Älskar att plocka ut stoppningen ur dierse mjukdjur. Vi har särskilt en populär stackare, en enhörning, som jag då och då plågar lite extra genom att pula ned leverpastej i de tomma benen/hovarna - så får kramsen ligga en halvtimme i frysen och vi har omedelbums en leksak som sysselsätter en hund ungefär lika länge. (det är en LITEN enhörning, så hovarna är knepiga och trånga.)

Sedan kan man förstås leka godissök och liknande...
 
Sv: Aktivera hunden med hemmagjorda saker

Jag köper nästan aldrig hundleksaker, det är sällan något håller ändå om man har rottweiler...
Tidningspapper i en strumpa är kul att slänga med och döda. Jeansben blir bra kamptrasor. mc/bildäck är kul saker att kampa med (ute då!)
 
Sv: Aktivera hunden med hemmagjorda saker

Stoppa godis i allt svårare saker att öppna. Smartboxar tar min hund ca 10 sekunder att öppna och vanliga glassplastlådor är snart nere på samma tid. Gör det svårare och svårare genom att sätta snören och gummiband runt om lådorna. Han har jobbat sig igenom de flesta varianter som vi har i skåpet med plastlådor :D

Bästa leksaken är för övrigt ett kaninskinn i snöre. Jag har spenderat hur mycket pengar som helst på leksaker och de är alla ratade så nu köper jag inte en pryl till.
 
Sv: Aktivera hunden med hemmagjorda saker

Petflaskor är väldigt uppskattat här hemma iaf :D

Sedan har jag roat mig med att stoppa godisbitar under kastrull-lock och liknande. De måste då oftast bita tag i själva handtaget på locket och lyfta bort det för att komma åt godisen.

Jag har även ställt en stol så att det inte går att gå runt den och lagt en godis på andra sidan om stolen. Det enda hundarna kan göra då är att krypa under stolen för att ta godisen. Kanske ingen utmaning alls om man har en liten hund och stora stolar, men har man hundar i bordshöjd så är köksstolar rätt bra till sådant :p

Kan tänka mig att man sedan kan lägga godis under tex en presenning och om hunden då tycker det är lite obehagligt eller bara konstigt att gå på den så blir det ju lite utmaning att få ut godisen. Min tant skulle nog ha väldiga problem med något sådant. Min unga dåre däremot skulle väl bara flytta den, ta godisen och leta efter mer godbitar.
 
Sv: Aktivera hunden med hemmagjorda saker

Finns det inga fler som kan dela med sig av sina idéer till en stackars fattig student ? ;D
 
Sv: Aktivera hunden med hemmagjorda saker

Jag kan se framför mig när envisa Ida tittar på godisen, stolen och mig med skeptisk blick, och sedan seglar över "hindret" som om det inte fanns. Varför skaffar man sig viga, starka, uthålliga och smarta hundar för? :crazy:;)


*kl*

Jag brukar knöla ner köttbullar i en Kong när jag vill att hundarna ska aktivera sig själva. Borde funka lika bra med vilken annan bitsäker, trång förpackning som helst.

Shejping är väl annars den billigaste hjärngympan som finns. En klicker/klickerord, leksak/godis och en hund är vad som behövs. Och så fantasi förstås, inte alltid okomplicerat:crazy:

/Migo
 
Sv: Aktivera hunden med hemmagjorda saker

En urducken vinbox pillar du ut påsen ur så att det bara är en pappkartong med ett litet hål, sen kan vovven försöka bäst den vill med att få ut godiset, det är svårt!

toarullar går att knöla ihop i ändarna och lägga mat eller godis ur. Mattor är självklara att gömma saker under, särskilt till terriers tror jag.
 
Sv: Aktivera hunden med hemmagjorda saker

Min hund brukar få leka knarkhund, fast vi letar te istället för knark :D. Då får hon leta och markera, efter ett par skick är hon trött.
 
Sv: Aktivera hunden med hemmagjorda saker

*kl*
Jag inser att mina hundar är marodörer. Mattor, pappersrör, plastbyttor och kartonger strimlas på sekunder om jag gömmer godis i/under dem...

Fördelen med vallhundarna är att det räcker att gå ut och valla en timme så ligger de nöjda resten av kvällen sen:D
 
Ta en handuk och lägg typ 2 godisbitar i, vik sedan ihop den och kanske sätt ett snöre lite löst runt om och ge till hunden.
 
Förutom alla andra tips så kan du blöta upp och svälla torrfodret (om du ger det) och frysa in det till en klump. Blir ganska bra sysselsättning :)
 
Sv: Aktivera hunden med hemmagjorda saker

Åh, det finns ju bokstavligt talat hur mycket som helst!
Härhemma körde vi till en början med invikta pappersrullar med gotta i, samt OB.kartonger med godis.. *vissel* Men de går båda alldeles för fort nuförtiden, så vi har istället valt att stoppa in middagsmålet i petflaskor exempelvis - hundarna får själva pilla ut torrfodret därifrån de dagar det är dags för sådant.

Vidare har jag rätt destruktiva hundar som Älskar att plocka ut stoppningen ur dierse mjukdjur. Vi har särskilt en populär stackare, en enhörning, som jag då och då plågar lite extra genom att pula ned leverpastej i de tomma benen/hovarna - så får kramsen ligga en halvtimme i frysen och vi har omedelbums en leksak som sysselsätter en hund ungefär lika länge. (det är en LITEN enhörning, så hovarna är knepiga och trånga.)

Sedan kan man förstås leka godissök och liknande...


Är det inte farligt för dom att få i sig platsen i pet-flaskorna? Jag har en schäfer/amstaff som skulle nafsa i sig allt direkt.
 
Sv: Aktivera hunden med hemmagjorda saker

En urducken vinbox pillar du ut påsen ur så att det bara är en pappkartong med ett litet hål, sen kan vovven försöka bäst den vill med att få ut godiset, det är svårt!

toarullar går att knöla ihop i ändarna och lägga mat eller godis ur. Mattor är självklara att gömma saker under, särskilt till terriers tror jag.

Jag lät min hund som jag köpte för 5 dagar sedan leka med bag-in-box-kartonger, men så sa förra hussen och matten att kartong ska dom absolut inte leka med. Vad gäller? Han hade roligt med dom.
 
Alla typer av förpackningar i papper. Antingen att man pimpar ägg-kartongen med lite leverpastej. Eller bara kastar den tömda gräddförpackningen över axeln. Blir lite smuligt, men det är väldigt kul.
 
Jag har lite dålig fantasi men antar att det finns mängder med roliga saker man lätt och billigt kan ordna så att vovven får något att fundera och grejja med.

Jag tackar och bugar för alla som kommer med tips!:bow:

Toalettrulle med godis i (viker in kanterna) hade vi som enkel aktivitet på min tid :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 114
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 583
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 493
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp