Aktiverat överben??

A

acke

Min häst hade ett överben på insidan av höger fram (tre-fyra cm under knäet) när jag köpte honom som oinriden femåring -96. Sedan dess har inget hänt med det förrän jag upptäckte för några veckor sen att det såg större ut än vanligt. Jag är gravid o rider inte längre mer än skritturer, men min medryttare + två tränare (hopp o dressyr) såg ingen hälta. Så hände inget mer förrän i förrgår när jag tog in honom på kvällen, då hade det blivit säkert dubbelt så stort! Ingen temp, ingen ömhet öht på knutan, bara lite värme o stenhårt. Satte på kyllera o ställde in honom. Dagen efter var svullnaden helt nere. På em var han istället tjock om kotan hö fram, och på kvällen var han ren i kotan men återigen svullen om överbenet!? Sågs markera ngt i trav i hagen, men när vi tog ut honom o sprang med honom på den jämna, hårda infarten var det ingen hälta vi kunde se öht. Väl i hagen bockade han, drog en repa o verkade må förträffligt, absolut inte allmänpåverkad.

:confused:

Är det ngn som har en idé om vad som har hänt? Han går mer nu än vad han har gjort förr, han har hopplektion varannan vecka o dressyrlektion varje helg, vilar en dag o skrittas 1-2 dgr/vecka. Däremellan ca 60 min-pass dressyr i skog el hage. 12 år gammal, hbl o rätt kraftig...
 
Jag har inget bra svar på varför svullnaden vandrar, men att det är svullet är en form av cirkulationsstörning mao ett sjukdomstillstånd.
Att han går mer kan kanske vara en delorsak till att han märker av det.
ATt han bockar och springer i hagen måste inte vara ett tecken på att det är bra. Skadade hästar rör ofta på sig då rörelse frigör endorfiner som verkar smärtstillande.
Jag skulle föäreslå en vetrinär, direkt.

Lycka till, hoppas han blir bra.

Mvh
 
Tycker det verkar lite underligt att ett överben helt plötsligt skulle börja växa igen, så många år efter uppkomsten. Det jag skulle kunna tänka mig är att han smällt till sig där, men är det troligt?
När ett överben är aktiverat så ömmar dom rejält när man trycker på det. Om inte din häst gjorde det, tvivlar jag på att det är överbenet som spökar. Du talar om svullnad? Hur då?
Jag tycker att du lagt upp ett välbalanserat och genomtänkt träningsschema för din häst, och kan inte tänka mig att den är överansträngd.
Om din häst känns som vanligt när den rids, är pigg och glad och inte visar hälta, så skulle i alla fall jag vänta med att oroa mig.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Har absolut inget bra svar att ge dig men jag vill bara tala om att jag håller en tumme för er!
 
Jag fick svar av min veterinär på varför svullnaden vandrar, han har antagligen fått sig en smäll på det gamla överbenet (som är extra utsatt iom att det sticker ut lite) och så har blodet som samlats där efter smällen efterhand runnit ner o samlats runt kotan istället. Det låter logiskt då samma sak hänt då han fått en spark på bogen t ex, svullnaden har varje dag efteråt befunnit sig på nya ställen typ armbåge, överarn, knä, kota osv tills det har försvunnit.

Busig o bockig i hagen är han alltid annars också o jag tvivlar på att han alltid har ont ;-) Veterinären sa att jag skulle avvakta o mäta omfånget på benet så jag gör nog det. Så länge han inte är halt/öm så var det ingen fara. Tack för ditt svar!
 
Jo, det är nog som både du o vet trodde, att han fått sig en smäll på det redan utsatta stället o den blödningen sedan "fallit ner" till kotan. Man kan säga att överbenet som är ca en femkrona i diameter o rätt platt, var mer runt som en liten boll när det är/var svullet. Varmt, men inte det minsta ömt.

Tack så mycket, det var skönt att höra att du tyckte träningsschemat var ok, det värmde verkligen. Man oroar sig ju så mycket för allt som hästägare :-)

Du säger som veterinären om att inte oroa sig, så jag följer era råd. Tack så mycket för svaret!

Aha, Gulla! :idea:

Ha det gott!
 
:love:

Kan VERKLIGEN behövas på det här dårpippistället jag jobbar på :mad: .
 
lånar din tråd lite!

Min häst var svullen idag på vänster bak, på framsidan av skenbenet. hon ömmade inte, men det var en rätt hård svullnad.
Jag kylde svullnaden.
Hur skulle ni göra framöver med den?
 
En del massörer kan ta bort/minska överben. Du kanske ska kontakta en massör för hjälp?
 
Menar du verkligen att en massör kan ta bort/minska ett redan befintligt överben? :confused: Nog för att jag helt klart inser att massage är nyttigt men just det ställer jag mig nog tvekande till. Vet du att det är så?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 438
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 162
Senast: Soffan74
·
Hästvård Den eviga undran vid skada vilket är bäst för just den skadan... Tänkte se vilket ni tror är bäst i vårat fall. Hästen slog i ett...
Svar
1
· Visningar
1 497
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp