Bukefalos 28 år!

Aktivering av bakdel

Ganti

Trådstartare
Skulle vilja ha tips på hur jag ska aktivera bakdelen på min islandshäst mera, samt få mer påskjut bakifrån, hon kan nämligen bli väldigt framtung.

Tips någon?
 
Sv: Aktivering av bakdel

Min absolut bästa övning är tempoväxlingar och övergångar. Kan göras precis hur enkelt eller hur svårt man vill.

Brukar börja i skritt med att jobba 5 korta steg, 5 ordentligt stora kliv fram...osv.
Och det gäller ju att man driver på ordentligt bakifrån, inget såsande utan svisch iväg! Och när man kortar stegen är det viktigt att hästen inte tokdör och faller ihop, utan korta upp och håll stegen alerta.
Sen kan man även träna att ha kontroll över varje steg fram, alltså att hästen väntar in dig innan den tar ytterligare ett steg, och då går det sakta, men själva steget ska inte vara sakta, utan det är mellan stegen som det ska finnas en liten paus. Detta gör du några steg, och sen fram snabbt några steg.

Övergångar med kvalitet, och nogranna halvhalter tycker jag är överlägset bäst. Sen kan man lägga in massor med andra övningar också, jag gillar skolor tex. Men övergångarna har alltid varit och kommer alltid vara grunden för mig.
 
Sv: Aktivering av bakdel

Jag har använt mig mycket av att flytta bakdelen på sista tiden.
Anledning till att hästen blir framtung är inte bara att den behöver samlas, utan den behöver också lösgöras och få en bättre arbetsform.
- allt hänger ihop :)

Ex. gå in på liten volt, flytta bakdelen, när hästen blir mjuk och eftergiven, byt varv och gör samma sak. Fortsätt tills formen blir stadigare och hästen trampar under sig, sedan kan du ex. gå upp i tölt. Tölta korta sträckor till att börja med (2-5 meter) och sen sakta av till skritt och börja om. Viktigt att ta ned till skritt innan hästen hamnar på framdelen igen. :)
 
Sv: Aktivering av bakdel

Flytta bakdel är bra.
Min favoritövning just nu är att rida på volt, växla mellan att flytta ut rumpan och in bogen (blir som en förvänd öppna, ungefär), rida så ett par steg, rotera om hästen så att det blir en förvänd sluta i ett par steg (samma böjning i hästen som ovan), gå ut på en förvänd bakdelsvändning (kan göras stor) och in i nya volten. Samlande, bakdelsaktiverande.
En annan bra övning, som dock kräver att hästen har ganska god koll på benen, är att rida en förvänd framdelsvändning eller att rygga i volt.
Rygga i volt ger dessutom, korrekt utfört, en bogfrihet som är trevlig. Det vill dock till att man har koll på böjning och sväng så att hästen flyttar både rumpa och framdel längs volten, för att bli effektivt.

Att rygga enstaka steg och sedan ta valfri gångart, är också styrketränande.

Att rida på volt och variera mellan att lägga hästen i en öppna eller en skänkelvikning är också bra. Sluta på volt gillar jag, men kan vara lite kämpigt. Då enklare att få till förvända slutan och variera varv. Verkar mindre besvärligt för hästen att förstå den rörelsen. Likadant verkar förvänd öppna vara rimligt lätt för hästen att förstå.

Jag rider för en tränare som berättade en anekdot om när han var i USA och tränade/jobbade. Han skulle rygga, och hästen kunde inte. Varpå hans tränare frågade "vilken del av hästen är det som inte flyttar på sig; framdelen eller bakdelen?"
-"bakdelen" gissade min tränare korrekt.
-"varför flyttar du inte på den, då?"... i det sammanhanget för att komma åt att hästen skulle rygga, men ganska tankeväckande.
Om hästen inte tar i med rumpan, varför inte flytta på den...

Jag gillar generellt skogsträning över stock och sten, också. Tränar så mycket mer än styrka.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: Roheryn
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 500
Senast: Miiikaela_
·
Fritid Jag behöver en app som är pålitlig och som följer i realtid. Man ska inte få info som var aktuell för tio minuter sedan utan var aktuell...
Svar
2
· Visningar
637
Senast: TinyWiny
·
Kläder & Bli fin Finns det i dammodell? Själv börjar jag känna mig rätt uppgiven. Har testat mig igenom jackor på HM, Lindex, KappAhl, Åhlens Bikbok och...
Svar
12
· Visningar
710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp