Aktivering för konvalescent

Ainon

Trådstartare
Unghund med burvila och skrittpromenader. Tips på aktivering?
Yster ung bc som inte är så mycket för att göra saker lugnt och långsamt :arghh:
 
Jag körde mycket klickträning, titta höger, titta vänster, titta ner osv.

Ja viss trickträning bör gå att göra utan belastning, undra bara hur jag ska få henne att göra saker lugnt. Speciellt när energin bara ligger under locket och stormkokar 😕
 
Ja viss trickträning bör gå att göra utan belastning, undra bara hur jag ska få henne att göra saker lugnt. Speciellt när energin bara ligger under locket och stormkokar 😕
Man får visa att det är sittande eller liggande som gäller, jag skärmade av oss och placerade honom inne i ett hörn och höll mig nära för att inte locka honom att röra sig emot mig. Vänta ut, lugn röst och vara lugn själv var viktiga delar för oss. Godis man slickar i sig är lugnande.
 
Servera måltiderna i en Kong? Precis som @Snurrfian skriver, är slickandet lugnande. Du kanske redan gör det, men om inte så prova. Det skall vara lätt i början så de får upp intresset. Har du torrfoder får du blöta upp det i vatten, färskfoder funkar som det är. Börja med lite godisbitar något extra gott som en sträng mjukost längs öppningen, så man uppmuntrar slickandet. Till slut kan du servera maten fryst i kongen, vilket gör att det tar en god stund att äta varje måltid. Finns bra filmer och tips på youtube.
 
Om hunden är dofttränad (nosework) så kan du lära in en markeringsteknik och sedan hålla burkar framför hundens nos till den markerar rätt burk med ex eucalyptus i.
 
Håller med om inomhussök, men här är ett annat tips. Något som jag kör med min chessie en del på skoj, men också för att jag inte orkar aktivera honom som förr, är ordförståelse. Bara väldigt enkla grejor som att slänga 4 leksaker i en hög och be honom hämta "grisen", "bollen", "sälen" osv. Kan ju göras utan att hunden ska springa, på nära håll. Han tycker att den leken är jätterolig, och till min häpnad är han ganska vass på det, fast han inte är nån bc ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 635
Senast: Pilot
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 766
Senast: NOC14
·
Hundhälsa Hur jobbar du med berikning för din hund? Jag vet att det finns en hel del tips att googla fram men nu undrar jag hur just du gör. Jag...
Svar
16
· Visningar
1 706
Senast: tuaphua
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 835
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp