Aktivering i hagen?

miniola

Trådstartare
Osäker på om detta är i rätt forum, rätta mig om jag har fel!

Jag undrar om ni har några roliga tips utöver det vanliga att aktivera hästar på lösdrift nu när det är barmark och tråkigt väder? Min häst lärde snabbt hagkompisarna att tugga ner de gamla, gigantiska lönnarna i hagen (dag 1 i flocken, de hade aldrig rört träden innan:o) och försöker nu aktivera dem på annat sätt. Träden är räddade med tjära ;) Det finns ingen möjlighet att ha dem på fri tillgång på grovfoder men de har fri tillgång till halm och kan småplocka i det lilla gräs som finns kvar på backen. Slänger in både stammar och sly men de tuggar som bävrar och kan ju dessvärre inte hugga ner träd från skogen och ge till dem. Funderar på om det går att bygga ihop någon aktivitetsgrej för dem? En boll hade kanske varit intressant en kort stund men har svårt att se dem aktivera sig själva med den. Hur gör ni? Kan man bygga en lekplats för 600-kilos barn :D
 
Osäker på om detta är i rätt forum, rätta mig om jag har fel!

Jag undrar om ni har några roliga tips utöver det vanliga att aktivera hästar på lösdrift nu när det är barmark och tråkigt väder? Min häst lärde snabbt hagkompisarna att tugga ner de gamla, gigantiska lönnarna i hagen (dag 1 i flocken, de hade aldrig rört träden innan:o) och försöker nu aktivera dem på annat sätt. Träden är räddade med tjära ;) Det finns ingen möjlighet att ha dem på fri tillgång på grovfoder men de har fri tillgång till halm och kan småplocka i det lilla gräs som finns kvar på backen. Slänger in både stammar och sly men de tuggar som bävrar och kan ju dessvärre inte hugga ner träd från skogen och ge till dem. Funderar på om det går att bygga ihop någon aktivitetsgrej för dem? En boll hade kanske varit intressant en kort stund men har svårt att se dem aktivera sig själva med den. Hur gör ni? Kan man bygga en lekplats för 600-kilos barn :D
Min erfarenhet är att om hagen är tillräckligt stor, de har kompisar i den och lite strå att pilla med oavsett om det är gräs, halm eller annat grovfoder så brukar det inte behövas så mycket mer! Får de tillräckligt med salt och mineraler? Annars får du tjuvhugga ett träd och köra in en jättestock i hagen... Allt för ens hästar!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag fick hem min unghäst för lite mer än en vecka sedan och nu börjar han få riktigt tråkigt i hagen. Han biter på allt han kommer...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: axel
·
Hästvård Måste flytta min häst till en skogshage. Den går paralellt med en del av valackernas sommarhage. Han kan hela tiden se alla andra hästar...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Masked Singer 2024
  • Min ekonomi

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp