Aktivering i värmen

Soso

Trådstartare
Hur går ni för att aktivera era hundar i värmen? Hos oss är det fruktansvärt varmt både inne och ute just nu. Jag har försökt att vara mer aktiv på mornarna och kvällarna men det blir ju så tråkigt på dagen att bara gå vänta på kvällen.
 
Har vattenslang på klubben så de får dusch innan agilityn, hålls i skuggan när de vilar och korta korta vändor åt gången och så mer dusch. Har kylvästar också men de har inte behövts än.
 
AC inne i huset, simmar dem en sväng på dagen och lägger hårdare arbete/träning kvällstid när det går. Ibland krävs det arbetsinsats även i värme, då gäller det att ha koll på tecken på överhettning, se till att kyla ner med kallvatten så ofta det går och ta det lugnt.

Jag upplever att hundarna gärna sover sig igenom de varmaste dagarna.
 
När det är riktigt varmt så slappar hundarna. Titta på hur det ser ut i naturen, alla vilda djur slappar och tar igen sig i skuggan när det är som varmast. Det är bara vi människor, kanske främst vi nordbor, som tror att man ska aktivera sig och sina hundar lika mycket oavsett temperatur. Om det kryper i kroppen och man känner att man måste göra något med hunden när det är varmt ute så är väl simning/bad det vettigaste.
 
Hur går ni för att aktivera era hundar i värmen? Hos oss är det fruktansvärt varmt både inne och ute just nu. Jag har försökt att vara mer aktiv på mornarna och kvällarna men det blir ju så tråkigt på dagen att bara gå vänta på kvällen.
Går bara en runda på mornarna och ev simmar då annars så är vi bara inne nästan. Min vovve är väldigt trött i värmen. Och jag också för den delen.
 
Vi går och badar, har möjlighet att gå nästan helt i skogen till badplatsen. Är det inte jättevarmt cyklar vi dit så blir det lagom för avsvalkning och paus mitt i.

Men om det är svalt inne så borde väl även trickträning, härma människan osv vara ett alternativ. Våra hundar tycker att aktiveringsbrädor är roliga också, men det blir ju inte mycket till träning.

Men annars tar vi det mest lugnt när det är väldigt varmt, hundarna verkar nöjda med det också.
 
Tycker inte det påverkar något särskilt förutom om man är mitt i solen?
Vi går långa promenader i skogen även dagtid sen simmar dom ju mycket på sommaren och ev träning sen kväll.
Bästa årstiden :)
 
Mina hundar är så vana vid att vila på dagen (jag jobbar ju normalt sett dagtid) och de har därför inga problem med att ta det lugnt då, förutsatt att de totalt sett får sådan aktivering att de är glada och nöjda med livet. När det är väldigt varmt så passar jag på att göra annat under ledig dag, jag pysslar med någon hobby, handlar, städar eller liknande. Sedan har vi jättekul på kvällen eller morgonen :)
 
Min hund sover gärna hela dagen, ibland får man väcka honom för att han iaf ska komma ut och kissa i trädgården en sväng. Vi har AC inne så det är svalt och skönt på bottenvåningen.
 
När det är riktigt varmt så slappar hundarna. Titta på hur det ser ut i naturen, alla vilda djur slappar och tar igen sig i skuggan när det är som varmast. Det är bara vi människor, kanske främst vi nordbor, som tror att man ska aktivera sig och sina hundar lika mycket oavsett temperatur. Om det kryper i kroppen och man känner att man måste göra något med hunden när det är varmt ute så är väl simning/bad det vettigaste.
Tror det handlar lite om vad man har för hund med. Ammo tål värme mer än mig, får han bara dricka/doppa sig ibland så är det inga problem att köra i värmen.
Ju mer man rör sig ute i värmen ju mer vänjer man sig ju med.
 
Gör oftast ingen aktivering på dagen när det är såhär varmt. Går bara korta promenader för rastning. Hon ligger bara i skuggan och vilar när det är den här tempraturen.
 
Simmar mycket nu på sommar. Långa pass. Övrig träning, lydnad, spår osv sker oavsett temperatur. Mina är inte värmekänsliga men jag är.
 
Tror det handlar lite om vad man har för hund med. Ammo tål värme mer än mig, får han bara dricka/doppa sig ibland så är det inga problem att köra i värmen.
Ju mer man rör sig ute i värmen ju mer vänjer man sig ju med.
När jag hade dobermann var värme inget de hade problem med, tvärtom var de riktiga soldyrkare!:D Och älskade att ligga framför kaminen trots att det var riktigt riktigt varmt just där.

Jag är värmekänslig som fasen, mår alltså riktigt dåligt och kan inte med värmen alls, så jag led ju redan då, men nu när jag har en husky så är vi mer överens om när vi ska göra saker när det är varmt. Mitt på dagen är ett big no enligt honom, då ligger han och slappar under min säng, som ger skugga. Enda gången vi egentligen är helt överens om något dock... :angel:
 
Våra två är ganska slöa nu i värmen, de sover mest under dagarna, gärna uppe på verandan där det är skugga men helst inne under ACn. Lite skogspromenad på kvällen förutom rastningarna är vår insats för dagen just nu
 
Det enda jag tar hänsyn till direkt i sommarvärmen är transportsträckor på asfalt när temperaturen är hög och det inte fläktar eller är särskilt molnigt. Är det mycket hög temperatur så är vi aktiva på förmiddagar och på kvällar, och går kortare rastningsturer mitt på dagen. I övrigt vänjer jag hundarna vid aktivitet gradvis vid värme och utgår från att hunden fungerar även vid högre temperaturer, både mentalt och fysiskt, med mycket vätska och möjlighet till nedvarvning i skugga såklart.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 616
Senast: ako
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
761
Senast: Krumben
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 669
Senast: Lhas
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
915
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp