Aktivering i värmen

Wow, vad är det, polarhundar av utställningstyp?
Vi kanske har olika uppfattning vad träning är.

Jag har en kolsvart Aussie, fullt frisk
För mig är tex korta promenader eller låta han springa löst och busa av sig på ängen inte träning.
Och han klara enklare lydnadspass, freestyle, agility och nowsework sök i värmen.

Men jag menar riktig träning som tex jogga flera km, cykla flera km, köra drag, weight pull, och liknande, där hunden verkligen får ta ut sig till max fysiskt.

Jag skulle iaf inte tycka det är lämpligt att ge sig ut och springa flera km mitt på dagen när det är 25 grader och stålande sol, då är det bättre att göra det på morgon eller kvällen när det är svalare.
 
Men vem fan kör träning i 45 min utan paus oavsett väder? Oavsett om de tränar bruks eller rallylydnad så kör väl ingen vettig människa 45 min på raken??
I sommarvärme kör jag absolut inte 45 min i sträck.
Men när jag hyr inomhus träningshallen 1 timme för att träna agility brukar jag planera att träna 30 min, 5-10 min vila och 20-25 min träning. Men känner jag att hunden är på g och inte trött efter 30 min så kör vi 40-50 min träning utan paus utan problem. Det absolut inga problem för varken mig eller hunden.

Flera av mina kompisar joggar 1 timme i sträck med hunden utan problem (inte under sommaren)
Om hunden följer med när man rider rör sig hunden konstant i minst 1 timme (inte under sommaren)

Så det beror ju på vad för träning, tex är det nog få som kör drag eller weight pull 1 timme i sträck.
 
I sommarvärme kör jag absolut inte 45 min i sträck.
Men när jag hyr inomhus träningshallen 1 timme för att träna agility brukar jag planera att träna 30 min, 5-10 min vila och 20-25 min träning. Men känner jag att hunden är på g och inte trött efter 30 min så kör vi 40-50 min träning utan paus utan problem. Det absolut inga problem för varken mig eller hunden.

Flera av mina kompisar joggar 1 timme i sträck med hunden utan problem (inte under sommaren)
Om hunden följer med när man rider rör sig hunden konstant i minst 1 timme (inte under sommaren)

Så det beror ju på vad för träning, tex är det nog få som kör drag eller weight pull 1 timme i sträck.

Jag kör absolut drag (bikejoring) över 1 h ibland. Tycker inte ens det känns så länge. Finns ju dom som kör 10 mil på en dag med släde :D
Även mina småskitar har lätt hängt med på jogging på 12 km samt cykel och ridturer på 2 mil...

Men ja, inte när det är 30 grader ute :angel:
 
Ja när jag säger att mina blir lite slöa i värmen är det vid 30+, men är rätt övertygad om att de skulle hänga på ut i skogen med hästarna oavsett om det erbjuds. Men JAG ger mig inte ut i 30+ med hästen så det blir naturligt att vi tar det lugnare vid såna temperaturer. Är det 20-25 är vi ute som vanligt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ett av mina förbund har värmegräns på 25°. Och då springer hundarna i typ 20 sekunder. Men det är ju max intensivitet förstås, och sen är speciellt greyhound väldigt känsliga samt har en liten annan sorts ämnesomsättning än andra raser. Man får kyla riktigt rejält efteråt och kanske komma extra tidigt till tävlingsplatsen och slå upp tält över bilen för skugga.
 
Men snälla någon ingen har väll hittills sagt någonstans att 20 grader är för varmt för att träna? Varför så ovälvilliga antaganden? När jag ställde min fråga var rådande temp 28 grader i skuggan och stekande sol. Jag har en valp på 7 månader, det är min första hund, så klart jag ställer mig frågandes till hur mycket jag kan aktivera henne när det är varmt. Hundskolor har ställt in vissa pass när det varit som varannat. Vi var på lydnadspass tidigare i veckan under kvällen när det var något svalare men min hund blev varm väldigt snabbt och hade svårt att hålla fokus. Vi hade massa vatten och tog paus ofta. Inte så konstigt. När jag hade häst så red vi aldrig speciellt hårda pass i värmen utan höll oss till ridhuset i så fall. Jag själv hatar när det är kallt och hade mer än gärna varit aktiv under värmen på dagen men är ju helt klart slöare både i knoppen och kroppen.
 
Men snälla någon ingen har väll hittills sagt någonstans att 20 grader är för varmt för att träna? Varför så ovälvilliga antaganden? När jag ställde min fråga var rådande temp 28 grader i skuggan och stekande sol. Jag har en valp på 7 månader, det är min första hund, så klart jag ställer mig frågandes till hur mycket jag kan aktivera henne när det är varmt. Hundskolor har ställt in vissa pass när det varit som varannat. Vi var på lydnadspass tidigare i veckan under kvällen när det var något svalare men min hund blev varm väldigt snabbt och hade svårt att hålla fokus. Vi hade massa vatten och tog paus ofta. Inte så konstigt. När jag hade häst så red vi aldrig speciellt hårda pass i värmen utan höll oss till ridhuset i så fall. Jag själv hatar när det är kallt och hade mer än gärna varit aktiv under värmen på dagen men är ju helt klart slöare både i knoppen och kroppen.

Som en del redan har skrivit så är tillvänjning viktigt, speciellt precis när värmen kommer. Jag brukar köra väldigt korta pass i början av värmen och sen öka på sakta. För en valp är det ju viktigt att lydnadsträning blir nåt positivt och fullt av lyckande, så med min nuvarande hund var det typ 5-minuters pass när det var varmt och han var valp.

Just nu blandar jag. Varannan dag dagspass där jag motiverar mer så att det blir kul även i värmen och varannan dag kvällspass där jag ställer högre krav.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 623
Senast: ako
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
764
Senast: Krumben
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 669
Senast: Lhas
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
922
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp