Aktivering i värmen

Min klarar värmen ganska bra. Jag kör inte lika intensiv fysträning eller liknande och kör kortare pass alt ger möjlighet till att bada/spola av hunden. I övrigt går vi ungefär samma promenader nästan oavsett värme. Helst i skogen där det är lite skugga :)
 
Delvis Kl*
Samt att folk blivit mer medvetna om hundhälsa tror jag faktiskt. :) Särskilt i städerna är det ju intre stenkul att släpa runt på en stackars hund över asfalten i värmebölja till exempel.
Jag tycker det gått till överdrift faktiskt, man blir kallad djurplågare om man skriver öppet att man är ute och går mitt på dagen med hunden - eller än värre: TRÄNAR.
 
Delvis Kl*
Samt att folk blivit mer medvetna om hundhälsa tror jag faktiskt. :) Särskilt i städerna är det ju intre stenkul att släpa runt på en stackars hund över asfalten i värmebölja till exempel.

Är det farligt för hunden att vara ute egentligen när det är varmt då? Förutsatt att hunden inte lider av det alltså. Klart man ska vara mer försiktig. Men samtidigt finns det ju hundar som jobbar i betydligt varmare länder också :D
 
Eh? Du förstår att det är skillnad i grader beroende på säsong i Sverige eller? Eller menar du att hundarna kan jobba likadant oavsett väder pga att de bor i landet vädret är?
Ja? Sverige är verkligen inte extremt. Alla mina hundar har jobbat lika intensivt oavsett väder. (Och nej, ingen har flåsat mer än normalt.)

Men visst, fortsätt försvara att hundar inte klarar av en svensk sommar.
 
Ja? Sverige är verkligen inte extremt. Alla mina hundar har jobbat lika intensivt oavsett väder. (Och nej, ingen har flåsat mer än normalt.)

Men visst, fortsätt försvara att hundar inte klarar av en svensk sommar.

Dina hundar klarar tung fysträning även när det är 30 grader ute? Vad har du för hundar och vad har dom tränats i? Film på det?
 
Dina hundar klarar tung fysträning även när det är 30 grader ute? Vad har du för hundar och vad har dom tränats i? Film på det?
Åh, den typen av argumentation. Jag sa inget om ”tung fysträning”. Men ja, mina hundar går glatt ut och kör barmarksdrag eller rapport oavsett värme. Såklart är jag en vettig ägare som tvingar dem ta pauser i skuggan och dricka vatten.
 
Åh, den typen av argumentation. Jag sa inget om ”tung fysträning”. Men ja, mina hundar går glatt ut och kör barmarksdrag eller rapport oavsett värme. Såklart är jag en vettig ägare som tvingar dem ta pauser i skuggan och dricka vatten.

Du skrev att dina hundar jobbar lika intensivt oavsett väder. Jag antog ju såklart du menar fysiskt och inte mentalt.

Men då blir ju dina hundar påverkade i varmt väder.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Sjukt att folks hundar inte klarar en svensk sommar. Polarhundar kan jag förstå, men resten? Hur dålig har aveln blivit?

De flesta raser klarar sommarvärmen finfint faktiskt. Även jaktspetsar. Sen att individer av diverse raser har problem med värmen är en helt annan sak.
--------------------------

Mina damer är opåverkade och lika pigga som vanligt, men några raska långpromenader när det är 30+ i skuggan blir det ju inte, för då skulle jag få värmeslag :D så för tjejerna är det ändå rätt så lata dagar med pool och bad.
 
Sjukt att folks hundar inte klarar en svensk sommar. Polarhundar kan jag förstå, men resten? Hur dålig har aveln blivit?
Jag tror inte att aveln har blivit ”dålig” utan att vi samtalar och diskuterar på ett annat sätt IOM sociala medier. Jag pysslar med jakthundar och dagens jägare har överlag blivit bättre på att träna sina jakthundar inför jaktsäsong istället för att låta hunden stå i hundgården hela sommarhalvåret.

I min familj tränar vi våra hundar på morgonen och på kvällen vid varmt väder. Igår hade vi över 28 grader i Gbg, aldrig att jag skulle släpa ut någon av mina hundar för ansträngande arbete i den värmen. Mina hundar hade absolut ställt upp men jag har möjlighet att anpassa träningen. Min son som ska springa Göteborgsvarvet tog en runda på kvällen med en av hundarna vid midnatt. Ett nätt liten runda på 2 mil :p glad Hund och glad son.
 
Tränar väldigt lite sommartid ändå. För vinthundar I tävling så är träning utanför tävlingssäsongen.

Så de slappar mest. Jag är noga med att vätska upp, och fylla på med elektrolyter, samt kyler genast efter ansträngning eller om de börjar flåsa.
 
Kör på som vanligt dock allt i anslutning till en sjö så de kan doppa sig emellanåt. Löptränar på kvällen och badar mitt under rundan och efter.
 
Promenader går vi inte fören på kvällen men tränar annars som vanligt spår, lydnad och skydd men kortar möjligtvis ned passen något.
Simning ersätter en del promenader sommartid.
 
Jag tycker det gått till överdrift faktiskt, man blir kallad djurplågare om man skriver öppet att man är ute och går mitt på dagen med hunden - eller än värre: TRÄNAR.
Det var väl lite väl häftigt. 😅 Jag går också ut med min om det är en härlig dag, men jag reagerar när folk ska stå med bollkastaren mitt i parken i en halvtimme mitt på dagen bara för att familjen är ute på picknick till exempel.. Eller när folk har med hundarna ut i storstan så att de ska trampa runt på/ligga på den stekheta asfalten, sådant tycker jag tack och lov att man ser mindre av.
och @linnsan
Farligt per se är det ju knappast för hunden att arbeta i hettan så länge det inte går till överdrift, men att anpassa träningen och/eller tidpunkten under en särskilt varm dag tycker jag bara är sunt förnuft. Vi har ju till och med en tempgräns på travbanorna liksom.
 
Det var väl lite väl häftigt. 😅 Jag går också ut med min om det är en härlig dag, men jag reagerar när folk ska stå med bollkastaren mitt i parken i en halvtimme mitt på dagen bara för att familjen är ute på picknick till exempel.. Eller när folk har med hundarna ut i storstan så att de ska trampa runt på/ligga på den stekheta asfalten, sådant tycker jag tack och lov att man ser mindre av.
och @linnsan
Farligt per se är det ju knappast för hunden att arbeta i hettan så länge det inte går till överdrift, men att anpassa träningen och/eller tidpunkten under en särskilt varm dag tycker jag bara är sunt förnuft. Vi har ju till och med en tempgräns på travbanorna liksom.
Jag menar alltså inte att du tycker det x) Men det har varit den typen av tongångar allmänt på sociala medier tycker jag.

Jag har ju ingen bil, så ska vi någonstans blir det promenad/buss. Har aldrig varit ett problem med värmen faktiskt, inte heller i stan.
Anpassning blir det, men enbart pga mig inte pga hunden.
 
Min skulle jobba tills han stupar om jag bad honom, nu tycker jag att värmen är dryg alltså går vi promenader och tränar morgon och kväll. Det handlar ju sällan om så långa perioder av 30 graders värme i Sverige.
Men vi badar och simmar mycket. Har 10 min promenad till mindre badsjö och 15 min till större. Har alltid med vatten på promenader för både min och hans skull. På hemmaplan tränar vi kort men ofta istället.
 
Det blir mycket bad!

Jag har inga större problem med att jogga/cykla/träna hundarna vid lite varmare väder men eftersom de gasar oavsett så vill jag minimera risken för överhettning och försöker lägga det när det är något svalare typ runt 25 plus eller svalare. Igår körde vi uppletande i kanske 26-27 grader i skogen. Ena hunden tog det lite lugnare än vanligt men den andra gasade max iaf.

Har jag möjlighet att bada hundarna innan och efter har jag inga problem att träna dem när det är varmare än så. Genom att jogga dem i värmen vänjer de sig vid att anstränga sig trots värme vilket underlättar annan träning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: ako
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
708
Senast: Krumben
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 657
Senast: Lhas
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp