Aktivering i värmen

Trubbnosiga hundar kan ha problem med andning och temperatureglering.
Tjock päls, övervikt, hjärtsvikt, ålder mm bidrar till att klara värme sämre.
Eftersom hundar inte svettas så är dom i riskzonen.
Dom kan även bli så uttorkade, få elektrolytbrist att hela hunden blir styv/ kramp och måste få dropp.

Vill man bada sina hundar gäller det att hålla koll på Algblommningen. Ett flertal hundar har drabbast och några har dött.
 
Tycker inte mina är speciellt påverkade, jo min gammelhund (beauceron) men han är 14 år och det är nog mer ålder än värme som tar på honom.

Den andra beauceronen (8 år) är inte det minsta tagen, han jobbar lika gärna om det är 25 grader och stekande sol som om det är 15 grader - han ligger dessutom gärna mitt i stekande sol och njuter, så gjorde även några av mina tidigare beauceroner.

Däremot är väl jag inte lika pepp på att träna om det är för varmt ;) så när det är riktigt hett förlägger jag helst träning och längre promenader till kvällarna när det är lite svalare.

Det enda jag verkligen undviker är att låta hundarna gå på asfalt i riktig hetta, men å andra sidan bor vi på landet så det är inte direkt något större problem.
 
Jag tror att det först och främst handlar om individen. Min schäfer (exteriör) på 7 år blir märkbart medtagen av värmen, och därför ser jag ingen andledning att pusha henne även fast jag tycker att tanken på att hon ligger inomhus och slappar hela dagen är jobbig och ger mig dåligt samvete. Nu är hon å andra sidan ingen krutdunk direkt, så så länge värmen håller i sig så håller vi oss till promenad/cykel tidigt på morgonen och sent på kvällen och ett par rastningsrundor under dagen :)
 
Jag har aldrig upptäckt att det skulle vara ett problem, men det är väl för att jag stupar av värme långt före någon hund jag har haft gör det...
 
Jag har aldrig upptäckt att det skulle vara ett problem, men det är väl för att jag stupar av värme långt före någon hund jag har haft gör det...
Jag är mest uppmärksam under jaktproven i september där det kan vara riktigt varmt och unghundar som har lite stress påslag och kan dra iväg på längre drev på hare ute på öppna fält.
 
Du skrev att dina hundar jobbar lika intensivt oavsett väder. Jag antog ju såklart du menar fysiskt och inte mentalt.

Men då blir ju dina hundar påverkade i varmt väder.
Tung fysisk träning tänker jag är drag, weight pull, etc. Inte normal träning inför bruks, agility eller lydnad. Det är för mig ingen tung träning.
 
Wow, vad är det, polarhundar av utställningstyp?
Varför är du så dryg i dina svar? Nu kommer inte jag ihåg vad @Dopy har för ras men om hens hund/hundar mår bättre av att få träning vid 5-6 på morgonen, vad stör det dig?

Sen har jag en bekant som har 6 siberian husky, ej av showtyp, och ja hon aktiverar (dragträning) sina hundar 5-6 på morgonen eller efter typ 23 på kvällen under sommaren. Ser inget fel med det, det är väl ypperligt att hundägare anpassar efter vad som är bäst för deras hundar. Kan ju även påpekas att för tex barmarksdrag så är tävlingsreglerna sådana att tävling inte får ske om det är varmare än 15 eller 16 grader. Har man den regel i tävling så bör det även vara en bra hållpunkt för dragträning utanför tävling.
 
Beror ju helt och hållet på hur hunden körs skulle jag säga. Att man gör anpassningar är ju inget konstigt. Jag skulle ju inte köra uppletande i 45 min utan drickpaus eller vila när det är 30 grader ute.
Men vem fan kör träning i 45 min utan paus oavsett väder? Oavsett om de tränar bruks eller rallylydnad så kör väl ingen vettig människa 45 min på raken??
 
Men vem fan kör träning i 45 min utan paus oavsett väder? Oavsett om de tränar bruks eller rallylydnad så kör väl ingen vettig människa 45 min på raken??
Det beror väl helt och hållet på vad man sysslar med, som exempelvis jaktprov kan hunden vara ute mer än 45 min. Cykelträning vet jag många som kör uppåt ett timme mot slutet av sommaren, jogga mer än 45 min osv. Det finns liksom mer hundgrenar än bruks och rallylydnad.
 
Det beror väl helt och hållet på vad man sysslar med, som exempelvis jaktprov kan hunden vara ute mer än 45 min. Cykelträning vet jag många som kör uppåt ett timme mot slutet av sommaren, jogga mer än 45 min osv. Det finns liksom mer hundgrenar än bruks och rallylydnad.
Jag har varit med på flera jaktprov. Ingen hund är konstant i arbete i 45 min. Det blir alltid naturliga pauser.
 
Jag har varit med på flera jaktprov. Ingen hund är konstant i arbete i 45 min. Det blir alltid naturliga pauser.
Jasså vilka raser har du varit på jaktprov på? Med tanke på att jag jobbar med jaktproven i min rasklubb så vet jag att det finns hundar som jobbar längre än 45 med drev, den som jobbade längst höll på 1,5 h med hardrev. Vi gick vidare med de andra hundarna under tiden.
I kompisens ras ska hunden driva minst 45 min för att ens bli godkänd. Så ja hunden jobbar längre än 45 min, på avstånd från föraren och det kan vara svårt att avgöra om man ska bryta.
 
Jasså vilka raser har du varit på jaktprov på? Med tanke på att jag jobbar med jaktproven i min rasklubb så vet jag att det finns hundar som jobbar längre än 45 med drev, den som jobbade längst höll på 1,5 h med hardrev. Vi gick vidare med de andra hundarna under tiden.
I kompisens ras ska hunden driva minst 45 min för att ens bli godkänd. Så ja hunden jobbar längre än 45 min, på avstånd från föraren och det kan vara svårt att avgöra om man ska bryta.
Retriever. Men kan de hundarna jobba så länge utan paus, bra! Annat än sockervaddshundarna som inte kan gå på en normal promenad när det är 20 grader.
 
Retriever. Men kan de hundarna jobba så länge utan paus, bra! Annat än sockervaddshundarna som inte kan gå på en normal promenad när det är 20 grader.
Retriever arbetar nära sin förare, drivande hundar arbetar på avstånd och i tempo under längre period. Så ja vi är uppmärksamma på värmeslag och vätskebrist under våra prov eftersom det händer då och då.

Är det någon i den här tråden som har påstått att man inte kan gå på promenad när det är 20 grader varmt? När jag pratar om varmt väder är det minst 25, närmare 30 grader? När min hund gjorde sitt jaktprov hade vi 24 grader kl 09 och det gick många liter vatten till både människor och hundar under dagen. Provet startade kl 07 och vi packade ihop och åkte hem 19:00, sen var det pauser under dagen där både människor och hundar hade chans att dricka, äta och vila i skuggan. Stor del av dagen spenderades ute på öppna fält utan chans till skugga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 616
Senast: ako
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
761
Senast: Krumben
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 669
Senast: Lhas
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp