Aktivering

kolblakkur

Trådstartare
Tänkte sammanställa olika sätt att aktivera en hund, för att ha när fantasin tryter. Behöver fylla på så tar gärna emot alla tips ni har! :bump:
 
Det blir nog enklare att ge tips om du först berättar vad ni gör idag.

Men för att ändå ge lite tips kan jag nämna de aktiviteter jag främst tränar med min hund:
Spår (personspår främst men även hårdaspår ibland);
Barmarksdrag (främst med cykel men även löpning);
Lydnad
Rallylydnad
Nosework
Apportering
Agility
Simning (i Östersjön under sommaren och sen i inomhuspool under övriga årstider);
 
Det blir nog enklare att ge tips om du först berättar vad ni gör idag.
Idag ligger vi på soffan, går promenader och tränar absolut ingenting :D
Så allt ifrån att leta efter godis i trädgården till rallylydnad (har gått kurs och har skyltar) hade varit ett lyft :p Har dessutom t.ex. agilityhinder och cavalettihinder hemma så har inga ursäkter. Är ren lathet pga tufft arbete (som jag nu slutat på).
 
Jag har visst kommit på bästa aktiveringen för sällskapshund! 😅 Spökstigen!
Skämt åsido, normalt sett tar vi vägen över fälten eller generellt väldigt välbekanta stigar om vi ska gå ut när det är kolsvart. Ikväll hade vi dock ärenden i andra änden av stan så vi tog en hyfsat bekant stig men obevandrad hem genom skogen över kullarna istället.
Båda hundarna med ljushalsbanden på och matte med huvudlykta och extrabatterier. Det tog kanske 1,5h och jag har sällan haft så slocknade ljus i soffan. De tog sådant allvarligt ansvar hela vägen kände jag - först när vi kom in på bekant mark började det sniffas och snufflas.
Det ska jag göra om!
 
Smeta ut godis på träd i olika höjd så får hunden leta och häva sig upp längs stammen, funkar bäst med medhjälpare så inte hunden ser var godiset hamnar :D

Hemma brukar jag ibland lägga godis i någon trasig gammal strumpa och knyta ihop så får hunden kämpa lite för att ta sig in.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Lisalei
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 379
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 689
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 679
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp