Aktiveringsgrej för maten

Ainon

Trådstartare
Har insett att vår unga hankatt är en lat typ som gärna mest ligger och jäser och blir tjock till skillnad från våran äldre hona som är aktiv mästerjägare året om och väldigt atletisk.

Har ni någon bra rekommendation på aktiveringsgrej som främjar rörelse hos katten där man kan placera dagsransonen foder?

E723C893-25AC-4459-BC35-74E30B51EB50.jpeg
 
Catmosphere finns det en boll som heter (tror den säljs fortfarande). Den är stor så den rymmer mycket, går att ställa in hur mycket som ska ramla ut och den går att diska.

Annars funkar det med toarullar som man knölar ihop lite i ändarna.
 
Bollar tömmer mina fort. Jag har dock boll ändå, men tycker inte de rör sig så mycket. Har även en Tiger diner (I keramik, köp inte den i plast) som de har svårare få ut ur och de rör sig faktiskt mer när de går runt den och fiskar med tassen I olika hål osv än de gör av bollen. Bollen drar de iväg med tassen och strosar sen och äter.
 
Just bollar tänker jag mig att många lär sig fort hur den funkar och sen bara sitter och petar på för att godiset ska ramla ut :D

Följdfråga: är tanken främst att katten ska röra sig mer, eller skulle det vara ett alternativ att minska lite på torrfodergivan (antar jag att det handlar om) men samtidigt förlänga ättiden?
 
Just bollar tänker jag mig att många lär sig fort hur den funkar och sen bara sitter och petar på för att godiset ska ramla ut :D

Följdfråga: är tanken främst att katten ska röra sig mer, eller skulle det vara ett alternativ att minska lite på torrfodergivan (antar jag att det handlar om) men samtidigt förlänga ättiden?

Framförallt att han ska röra sig mer men även inte kasta i sig maten för att sedan lägga sig i soffan och jäsa. Just nu blir han utkörd när tanten får mat då han äter mycket fortare, får komma in när hon är mätt och får sin mindre tilldelning. Om han då kan få den i någon aktiveringsgrej så han rör sig mer så är det perfekt så kanske vi kan slippa minska maten ännu mer.
 
Har insett att vår unga hankatt är en lat typ som gärna mest ligger och jäser och blir tjock till skillnad från våran äldre hona som är aktiv mästerjägare året om och väldigt atletisk.

Har ni någon bra rekommendation på aktiveringsgrej som främjar rörelse hos katten där man kan placera dagsransonen foder?

Visa bifogad fil 58976

Köpte en aktiverings foder sak en platta för hund i grå melanin? Med olika mönster i att lägga fodret i går till katten.

Katten får fiska ut torrisarna med tassen.
Tog 5 min efter noga undersökning och blickar- men vad har du gjort med maten av katten, så vips pillade hon ut bitar med tassen.

Köpte en modell till som en 1/2 boll i plast med fördjupningar i att lägga maten. Den står på nån siliconmatta. Ser lite ut som 1/2 Saturnus Inte testad ännu.
Såg sedan att det finns liknande i hård plast med lösa koppar att lägga maten i. Den är nog lättare att diska.

Tänkte sätta fram båda när jag är på tur hela dagen, så det finns foder även om jag blir lite sen.

Men ätandet tar helt klart längre tid nu och katten sitter inte bara och äter. Utan tar lite pö om pö.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 081
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 357
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp