Aktivist och aktivist - utbruten från Vad gör vi? Del CLV

Då gör du ju skillnad på aktivist och aktivist ;)

Om de motbevisar min grundinställning, ja. Men jag håller mig skeptisk.

Edit: Det är lätt att tycka aktivister är beundransvärda kämpar för XX sak... men inte lika roligt eller beundransvärt när en blivit utsatt för dem när en gör sitt jobb. Ni som beundrar dem kanske ska tänka på det innan ni okritiskt hyllar dem.
 
Och enligt min personliga erfarenhet (på nivån personligt hot) så skiter de i lagen. Jag ska inte behöva vara orolig när jag jobbar eller ha direktnumret till vakthavande befäl hos polisen (vilket jag har). Har min arbetsbil stått parkerad utan uppsyn kontrollerar jag den innan jag kör iväg, pga risken för sabotage.

Uppförsbacke var det.
Men det är ju långt ifrån alla aktivister som jobbar så? Snarare en minoritet. Men om du endast kallar folk som bryter mot lagar för aktivister och endast ser olagligheter som aktivism så blir det ju ett cirkelresonemang. Då blir ju aktivism per definition förkastlig eftersom allt som inte är förkastligt inte registreras som aktivism. Jag tänker liksom att det också finns en massa fjortonåringar som delar ut flygblad eller för den delen tjugoåringar som önskar sig donationer på Facebook i födelsedagspresent. Det är det jag menar att jag tycker man kanske inte ska klumpa ihop folk och avfärda så kategoriskt. Sen vill jag såklart inte avfärda dina erfarenheter heller, det hoppas jag du förstår ❤️
 
Min poäng var att det görs skillnad på aktivist och aktivist. Alla är inte våldsbejakande.
Snart dags att bryta ut till ny tråd?
Just djurrättsaktivister är problematiska för mig. Att hävda att djur har högre värde än människor är för mig skevt. Vi har hållit djur i tusentals år. Hundar kor getter och får etc har jobbat i människans tjänst länge. Att plötsligt förbjuda ALL typ av djurhållning??

Djurvälfärd applåderar jag och är glada att vi kommit så långt med lagarna.
 
Om de motbevisar min grundinställning, ja. Men jag håller mig skeptisk.

Edit: Det är lätt att tycka aktivister är beundransvärda kämpar för XX sak... men inte lika roligt eller beundransvärt när en blivit utsatt för dem när en gör sitt jobb. Ni som beundrar dem kanske ska tänka på det innan ni okritiskt hyllar dem.
Vem är det som är okritisk? Jag tycker som sagt ordet aktivist rymmer ett otroligt brett spann av människor, tillvägagångssätt, åsikter med mera, så det kan vara allt från beundransvärt till helt oförsvarbart.
 
Och jag anser baserat på mina upplevelser att majoriteten är det.

Edit: Kalla dem "stolle" är dessutom väldigt förminskande av skadan de faktiskt kan göra, mot både folk och fä.

Att kalla dem aktivist är nedsättande mot de som inte flår barn 🤷‍♀️

Jag säger inte emot eller försvarar på något sätt. Men jag tycker precis som @Nytant att det är lite illa att uttrycka sig så kategoriskt. Oavsett vad man har för erfarenhet.
 
Men det är ju långt ifrån alla aktivister som jobbar så? Snarare en minoritet. Men om du endast kallar folk som bryter mot lagar för aktivister och endast ser olagligheter som aktivism så blir det ju ett cirkelresonemang. Då blir ju aktivism per definition förkastlig eftersom allt som inte är förkastligt inte registreras som aktivism. Jag tänker liksom att det också finns en massa fjortonåringar som delar ut flygblad eller för den delen tjugoåringar som önskar sig donationer på Facebook i födelsedagspresent. Det är det jag menar att jag tycker man kanske inte ska klumpa ihop folk och avfärda så kategoriskt. Sen vill jag såklart inte avfärda dina erfarenheter heller, det hoppas jag du förstår ❤️
Att kämpa för att djur ska ha det bra ingår inte i definitionen aktivist.
 
Men det är ju långt ifrån alla aktivister som jobbar så? Snarare en minoritet. Men om du endast kallar folk som bryter mot lagar för aktivister och endast ser olagligheter som aktivism så blir det ju ett cirkelresonemang. Då blir ju aktivism per definition förkastlig eftersom allt som inte är förkastligt inte registreras som aktivism. Jag tänker liksom att det också finns en massa fjortonåringar som delar ut flygblad eller för den delen tjugoåringar som önskar sig donationer på Facebook i födelsedagspresent. Det är det jag menar att jag tycker man kanske inte ska klumpa ihop folk och avfärda så kategoriskt. Sen vill jag såklart inte avfärda dina erfarenheter heller, det hoppas jag du förstår ❤️

Långt ifrån alla? Har du haft någon form av koll på djurrättsaktivisterna och otyget de ställt till med de senaste åren? Det är inte direkt få.

Miljörörelsen har som sagt blivit intressant för många högerextrema och hålls under uppsikt av polisen i flera länder, inkl SÄPO. Inget av det här är harmlösa bagateller.
 
Att kalla dem aktivist är nedsättande mot de som inte flår barn 🤷‍♀️

Jag säger inte emot eller försvarar på något sätt. Men jag tycker precis som @Nytant att det är lite illa att uttrycka sig så kategoriskt. Oavsett vad man har för erfarenhet.

Det får du tycka. Återkom när ditt hjärta rusar för att dina kollegor ringer in och berättar att de upptäckt ett sabotage precis innan de skulle starta sin maskin.
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Långt ifrån alla? Har du haft någon form av koll på djurrättsaktivisterna och otyget de ställt till med de senaste åren? Det är inte direkt få.

Miljörörelsen har som sagt blivit intressant för många högerextrema och hålls under uppsikt av polisen i flera länder, inkl SÄPO. Inget av det här är harmlösa bagateller.
Men min poäng är ju att det inte är alla aktivister som bedriver sin aktivism på det sättet? Min poäng är inte att förneka att det sker och att det är ett problem. Men, jag känner att jag nu mest upprepar mig, så jag föreslår att vi släpper det.
 
Men då är det ju hennes attityd som är det stora problemet, inte hennes val av kost eller hur hon serverar er hemma hos sig?

Jag tycker inte att ditt sista stycke stämmer - det är lite som att servera bacon till en övertygad, troende muslim "för lite gris har väl ingen dött av". Skulle aldrig falla mig in att ens tänka tanken, inte att kräva att få bacon till mina ägg hemma hos någon av den övertygelsen heller. För mig är det lika självklart att respektera kostval som att respektera allergi. :)
Tänker att det inte ska till att vara övertygad eller troende för att fläsk är opassande, det är även en kulturell grej tex som att vi inte äter hund. Känner flera ”muslimer” som inte är övertygade troende som ändå inte kan med att äta fläsk.
 
Jag ser på aktivism på liknande sätt som @Nytant. Jag tycker det är jätteviktigt för demokratin att det finns aktivism, och många av våra rättigheter har vi ju fått den vägen. För mig handlar aktivism om att agera för att påverka i frågor som man tycker är viktiga, och agerandet kan såklart innebära olika saker (en del förkastliga givetvis). Men i min omgivning är det sällan den typen av aktivism jag ser.

Jag tycker heller inte att all typ av olaglig aktivism är skit. Civil olydnad har också hjälpt oss att få många rättigheter och är ett sätt att påverka makten. Civil olydnad handlar ju om att man bryter mot lagen, utan våldsamma metoder och är beredd att ta konsekvensen (straffet) för sitt handlande.
 
Samma här, har nog aldrig hört en predikan från veganer i min närhet, däremot kan det komma en och annan rant från köttätare när de hör att någon är vegan/vegetarian eller när vegetariska maträtter kommer på tal.
Blir ledsen när jag hör sånt. I min värld finns det massor av god mat. En del baserade på enbart råvaror från växtriket, andra blandade med köttprodukter.

Sommartid går jag ut i mitt grönsaksland och rafsar ihop nåt. Slänger i pannan och wokar. Har inte funderat på om rätten är vegetarisk eller inte. Det är helt enkelt olika rätter. Jag äter båda,
 
Jag har nog stött på en och annan ganska pushig vegan, men så gott som alltid över sociala media. Väldigt sällan i person.
Inser att jag kanske skulle lagt till "veganer i min närhet i vuxen ålder", när jag var yngre så stötte jag väl på en och annan pushig vegan. Och för att anknyta till generationsfrågan jag sedan tog upp, så gissar jag på att de som tillhör "den äldre generationen" i min närvaro också kanske träffade på sådana för ganska många år sedan, sedan har det liksom funnits kvar en förställning om att alla veganer är så, och att de direkt går in i försvarsställning när det kommer på tal.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp