Aktivister vill inte se djur jobba

Varför äter de som äter kött vitamintabletter då? Tror ändå att de äter betydligt flersett i antal. Varför behöver de då äta piller om allt nyttigt finns i kött?
Finns det verkligen folk som enbart och endast lever på kött? Jag tror aldrig jag träffat någon sådan. Och någon levde endast på kött så är det inte så konstigt att den skulle behöva extra vitaminer tror jag.
 
Traditionell eskimåkost lär innehålla i stort sett bara kött/fisk. Det är väl främst c-vitaminer som är problematiskt.
Jag hittade detta på en sida när jag sökte efter deras sätt att äta,

Men (!), vad en del glömmer bort är att i de kulturer där man inte äter grönsaker, och under hela vår evolution, så är det inte fläskfilé, kycklingklubbor etc man ätit. Vi har ätit hela djuret. Detta innebär inte bara att vi ätit de fetare delarna för energin och mättnadskänslans skull, utan vi har ätit alla inälvorna. Inälvsmat är bland det mest näringsrika vi har. Fullt med fina mineraler såsom järn mm. Och, väldigt viktigt, rikt på C-vitamin. C-vitamin hittar du inte i andra delar av djuret. För att få i dig c-vitamin är det frukt, grönsaker eller inälvor som gäller.

Så är det väl förmodligen få "vanliga" människor som äter. Men äter man så så kanske man då kan klara sig på enbart kött.

Sen hittade jag detta:

Kost med högt intag av fisk främjar inte hjärthälsa och kan även öka risk för hjärtsjukdom enligt en ny studie i Canadian Journal of Cardiology.

Forskarna gick igenom tio olika studier som analyserat kost och hälsa hos eskimåer och inuiter på Grönland och i Nordamerika. De fann att eskimåer på Grönland hade lika mycket hjärtsjukdom, en dubbelt så hög risk för förtida död och en tio år kortare livslängd jämfört med icke-eskimåer. Inuiter i Nordamerika hade lika hög eller högre förekomst av hjärtsjukdom, jämfört med befolkningen i övrigt.

Författarna drar slutsatsen att en så kallad ”Eskimå-kost” bestående av stor mängd fet fisk tidigare blivit felbedömd som hälsosam för hjärtat och att den snarare bör betraktas som farlig.

Så att äta varierat låter för mig som ett nyttigare alternativ. Och framförallt ett godare alternativ, att äta precis hela djurets alla delar lockar inte för min del iallafall.
 
Senast ändrad:
Jag hittade detta på en sida när jag sökte efter deras sätt att äta,



Så är det väl förmodligen få "vanliga" människor som äter nu. Men äter man så så kanske man då kan klara sig på enbart kött.

Du överlever inte utan c-vitamin, ingen aning om vad deras källa för det var. Skörbjugg är inget kul.
 
Du överlever inte utan c-vitamin, ingen aning om vad deras källa för det var. Skörbjugg är inget kul.
C vitamin fick dom ju i sig pga att dom åt just hela djuret, vilket inte dom flesta gör nu. Så vad jag fattar det som så fungerar enbart köttdiet om man äter precis alla delar på djuren. Alltså tror jag att dom som nu lever på kött behöver vitaminer för att klara sig då jag tvivlar lite på att många äter alla delar på djuren.
 
C vitamin fick dom ju i sig pga att dom åt just hela djuret, vilket inte dom flesta gör nu. Så vad jag fattar det som så fungerar enbart köttdiet om man äter precis alla delar på djuren. Alltså tror jag att dom som nu lever på kött behöver vitaminer för att klara sig då jag tvivlar lite på att många äter alla delar på djuren.
Vilka delar innehåller C-vitamin?
 
Eller så får man dem utskrivna av läkare efter blodanalys som visar för låga halter.

Ja.
För det kan ju finnas andra skäl än bristande kostintag till att en person har brist på exempelvis vitamin B12 eller D-vitamin.
Vit B12 kanske pga brist på intrinsic factor (ett ämne i magsaften som spjälkar bl a B-vitamin).
Vit D kanske pga starkt pigmenterad hur och lite vistelse i solen, hos en person som inte är villig att exponera huden för sol.
 
Vilka delar innehåller C-vitamin?
Inälvor är rikt på c vitaminer, inte så svårt att kolla upp om man googlar. Därför jag skrev att dom som lever på enbart kött klarar sig pga att dom äter precis hela djuret vilket få "vanliga" människor gör på det sättet att dom inte behöver extra tillskott av det.

https://illvet.se/kultur/folkslag/inuiter-fick-c-vitaminer-fran-djurinalvor
"Inuiter överlevde på tarmar och magar
Inuiter på Grönland överlevde trots att de inte åt frukt och grönt.

De skaffade sig det livsviktiga vitaminet genom att äta inälvor, till exempel renmagar och riptarmar.

Nästan alla djurarter lagrar C-vitamin i magen och tarmarna, så inuiterna hade en outtömlig källa till vitaminet."
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Loviza Fjellborg i luciakommittén berättar att när ingen människa ville vara lucia så har de tagit nästa steg och ”frågat” djur i stället.
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I lantlig idyll mellan Västerås och Surahammar finns Stall Klockartorp som vill skapa fina och meningsfulla möten utan att exploatera...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Fritid Det är så att jag kommer jobba in en större summa genom ett av mina intressen och eftersom jag är sjukpensionär kan jag inte ta emot...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 865
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok För mig att lämna buke. Fick en trofé för någon vecka sedan, 19 år. Helt galet 😅 Jag är så glad för alla människor jag lärt känna och...
Svar
13
· Visningar
2 214
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp