Aktivitet för en brokig skara hund.

kamomillo

Trådstartare
Vi är några stycken som träffas med våra hundar och försöker ha lite träning.
Förutsättningarna är inte de bästa, ibland är vi 4 ekipage, och en gång var vi 18 stycken...
Äldsta hunden är min 12 åring, yngsta är en jämte 14 veckor....
Sheltie är minsta hunden, gigantisk jämthund den största...
Yngsta deltagaren är 12, äldsta har passerat pensionsåldern med råge...
Så de är inte lätt att göra nått som passa alla.

Nu behöver vi hjälp att hitta på aktiviteter!
Vi tränar kontaktövningar, inkallning, gå fot/fint (jättesvårt för en del!) Och de klassiska som vi minns från kurser vi gått.
Sedan har vi haft några agillityhinder och testat det. Vi har övat trick. Stå på pall, runda koner. Vi har lekt med hundarna i en lekpark, och tränat lite uppletande. Sist prövade vi några moment i rallylydnad.
Några av oss har också testat nose work.

Men nu är det verkligen ideetorka.
De här är inget organiserat, ingen direkt ledare, och ingen av oss har tävlingsambitioner.
Finns det någon som har fler ideer? vad gör ni med era hundar, i grupp? Vad gör man i dag 2021 på en vanlig hundkurs?

Vanliga promenader både i grupp, och ensamma får dessa hundar i massor!

Tackar på förhand
* Jenny *
 
Tack allihopa!
Viltspår har en av tjejerna tävlat i, för kanske 25 år sedan? Så det ska vi testa när snön farit. i maj...
sökruta vet jag hur det ser ut, men inte hur man börjar träna. Måste nog läsa på.
Förklara gärna pinnstig, det lät kul!

* Jenny *
 
Tack allihopa!
Viltspår har en av tjejerna tävlat i, för kanske 25 år sedan? Så det ska vi testa när snön farit. i maj...
sökruta vet jag hur det ser ut, men inte hur man börjar träna. Måste nog läsa på.
Förklara gärna pinnstig, det lät kul!

* Jenny *
Jag är urkass på att förklara så det är nog bättre att du googlar. Går ut på att hunden ska markera på pinnar som doftar matte och när den gör det får den godis. Så du plockar några 15 cm pinnar, gnider dom mellan händerna. Går fram och tillbaka på en 30 m sträcka flera gånger och droppar pinnarna. Hunden ska inte spåra dig så gå många gånger.
 
Jag är urkass på att förklara så det är nog bättre att du googlar. Går ut på att hunden ska markera på pinnar som doftar matte och när den gör det får den godis. Så du plockar några 15 cm pinnar, gnider dom mellan händerna. Går fram och tillbaka på en 30 m sträcka flera gånger och droppar pinnarna. Hunden ska inte spåra dig så gå många gånger.

Okey! Tack! Precis som jag tänkt mej! Längtar till vi får bar mark. Typ i slutet av maj ...

* Jenny *
 
Träna in något freestyletrick.

Träna hundarna att hitta föremål med er vittring/lukt bland en massa likadana utan lukt. kan göras med pinnar, kottar, spagetti osv

Leka med så många olika typer av leksaker som möjligt.

Lär hundarna att fokusera blicken mot en vald punkt. Enkelt att börja med en godisskål.

Spåra! (personspår är enklast och roligt enligt de flesta hundar)

Lär in tass- och nostargets om ni inte redan har gjort det.
 
Träna in något freestyletrick.

Träna hundarna att hitta föremål med er vittring/lukt bland en massa likadana utan lukt. kan göras med pinnar, kottar, spagetti osv

Leka med så många olika typer av leksaker som möjligt.

Lär hundarna att fokusera blicken mot en vald punkt. Enkelt att börja med en godisskål.

Spåra! (personspår är enklast och roligt enligt de flesta hundar)

Lär in tass- och nostargets om ni inte redan har gjort det.

Tack!

* Jenny *
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp