Aktiviteter för semestern

Höghöjdsbana finns, killen är höjdrädd så han får jag inte med på det. Vet inte om grabbarna gillar det, för mig någon av dom nämnt att de varit där tidigare men det slutade inte så bra (får kolla upp det). Men å andra sidan finns det mer saker att göra, rodelbana och minigolf. De aktiviteterna hänger på bra väder, inte så kul att göra något av det i ösregn t ex. 😅
Får hålla tummarna för bra väder helt enkelt. :)
Jo har lite av samma här, men tänkte att ens man kan ju ta en promenad/läsa en bok och vara med på fikat sedan :)
 
åka museijärnväg vet jag en här i närheten som jag skulle kunna tänka mig att åka, det bästa är att man kan stiga av precis utanför killens mammas hus. Hade varit en rolig grej, men rädd att grabbarna troligen inte följer med, men får fråga i så fall såklart.

Rida islandshäst är det nog bara jag som kan tänka mig, killen är hästrädd och grabbarna vet jag inte om jag hade velat ha upp på hästryggen utan lite ridlektioner först. 😅
Hur gamla är de? (tweenies eller teenies eller små) Tänker att med erbjudande om gott fika och att man måste göra någonting annat än -vad de nu gör (dator telefon) då och då, så borde de väl vara med på det mesta? De kan ju inte sitta hemma hela sommaren :D

Var ju och red islandshäst med barnet förra sommaren, deklarerades helt underbart, och då var där en trulig 14 årig pojke med mamma och pappa varav ingen någonsin sett en häst tidigare, det gick märkligt bra för dem :) (de hade en, "lektion" innan det reds ut)

Men escape room då? Det är ju modernt och creddigt eller ngt. Inomhus dessutom.
 
Senast ändrad:
Jag vill cykla dressin. Tyvärr vill inte mitt femåriga barn det. 😅

Det femåriga barnet vill campa i bilen så det ska vi försöka få till i sommar.
Förr vet jag att man kunde cykla dressin här i närheten, men vet att jag sett att de avvecklat det spåret. Synd tycker jag. Har cyklat dressin tidigare och det var kul. :D
 
Hur gamla är de? (tweenies eller teenies eller små) Tänker att med erbjudande om gott fika och att man måste göra någonting annat än -vad de nu gör (dator telefon) då och då, så borde de väl vara med på det mesta? De kan ju inte sitta hemma hela sommaren :D

Var ju och red islandshäst med barnet förra sommaren, deklarerades helt underbart, och då var där en trulig 14 årig pojke med mamma och pappa varav ingen någonsin sett en häst tidigare, det gick märkligt bra för dem :) (de hade en, "lektion" innan det reds ut)

Men escape room då? Det är ju modernt och creddigt eller ngt. Inomhus dessutom.
12 och 14 (fyller 15 i augusti), jag håller helt med att de inte bör sitta hemma hela sommaren framför datorn (hade de nog gärna gjort om de fått). Den veckan vi är vid kusten kommer de troligen följa med på strandhänget förutsatt att det är väder för det, båda gillar att bada så det hade nog passat.

Just ja escape room, det minns jag mamma pratade om att det skulle göra, men det blev aldrig av så inte fått höra hur det var, men tror det ska va något.

Om jag inte är helt ute och seglar har jag för mig Boda Borg finns också, alltid velat åka dit men aldrig blivit av.
 
Höghöjdsbana finns, killen är höjdrädd så han får jag inte med på det. Vet inte om grabbarna gillar det, för mig någon av dom nämnt att de varit där tidigare men det slutade inte så bra (får kolla upp det). Men å andra sidan finns det mer saker att göra, rodelbana och minigolf. De aktiviteterna hänger på bra väder, inte så kul att göra något av det i ösregn t ex. 😅
Får hålla tummarna för bra väder helt enkelt. :)
Jag tänker att man kan utmana lite vad det "måste vara bra väder till". Drar man på sig vettiga regnkläder finns väl inget hinder för att spela minigolf! Och så myser man med varm choklad när man kommer hem. Nu tänker jag kanske inte åskoväder med kastvindar, men ett klassiskt sommarhällregn kan man göra lite mysigt-roligt av. Och så slipper man kö och trängsel.
 
12 och 14 (fyller 15 i augusti), jag håller helt med att de inte bör sitta hemma hela sommaren framför datorn (hade de nog gärna gjort om de fått). Den veckan vi är vid kusten kommer de troligen följa med på strandhänget förutsatt att det är väder för det, båda gillar att bada så det hade nog passat.

Just ja escape room, det minns jag mamma pratade om att det skulle göra, men det blev aldrig av så inte fått höra hur det var, men tror det ska va något.

Om jag inte är helt ute och seglar har jag för mig Boda Borg finns också, alltid velat åka dit men aldrig blivit av.
Jag tänkte föreslå Boda Borg, men de verkar ha försvunnit den ena efter den andra så vet inte om det existerar längre.

Antar att en liten weekend i Danmark, för att titta på diverse fornlämningar inte är på kartan? De har galet roliga kammargravar som man kan krypa in i och både medeltidsby och järnåldersby på olika ställen som är mycket mer avancerade än de svenska. Gjorde det en gång för många år sedan och en av de bättre semestrar jag gjort, bed and breakfasts av olika slag, mer eller mindre seedy, stannade vi på.
 
Jag tänkte föreslå Boda Borg, men de verkar ha försvunnit den ena efter den andra så vet inte om det existerar längre.

Antar att en liten weekend i Danmark, för att titta på diverse fornlämningar inte är på kartan? De har galet roliga kammargravar som man kan krypa in i och både medeltidsby och järnåldersby på olika ställen som är mycket mer avancerade än de svenska. Gjorde det en gång för många år sedan och en av de bättre semestrar jag gjort, bed and breakfasts av olika slag, mer eller mindre seedy, stannade vi på.
Åh det är synd, får ta å googla å se om det finns kvar.

Finns inte tillräckligt med pengar för weekend trip, pengarna behövs till en trip till Liseberg. Annars hade det kunnat vara ett alternativ.
 
Jag tänker att man kan utmana lite vad det "måste vara bra väder till". Drar man på sig vettiga regnkläder finns väl inget hinder för att spela minigolf! Och så myser man med varm choklad när man kommer hem. Nu tänker jag kanske inte åskoväder med kastvindar, men ett klassiskt sommarhällregn kan man göra lite mysigt-roligt av. Och så slipper man kö och trängsel.
När jag tänker dåligt väder är det typ "hällregn" och halv storm. Jag som har Raynauds fenomen kommer då förvandlas till en isbit, så är inte gärna ute i regn även om jag har regnkläder eller snålblåst. Jag avskyr att frysa.
 
Jag håller med om Hitta ut, fantastiskt roligt. Vissa orter har något som heter Naturpasset som är ett liknande koncept som orienteringsföreningar håller i, men som är för alla.
Här finns fotopasset också. Man köper en karta med kontroller utmärkta. På baksidan är det bilder så skall man para ihop kontroll med vilken bild som hör ihop.
 
Har för mig att du bor i samma takt som jag? Jkpg län? Eller minns jag fel nu kanske.
I så fall finns dressin i Ambjörnarp, en trevlig utflykt.

Annars håller jag med om Hitta Ut/naturpasset/geocaching. Det är riktigt kul!
 
Funderar på lite olika aktiviteter man kan hitta på under semestern, speciellt sådana aktiviteter som inte kostar skjortan med tanke på hur det ser ut nu med inflationen. 😅

Även sådant man kan hitta på om det är dåligt väder.

Det vi kommit på hittills är strandhäng, minigolf, discgolf, cykling, Liseberg, korvgrillning och åka båt. Men sen tar det stopp.

Funderar lite på aktiviteter man kan göra både bara vuxna och aktiviteter som lämpar sig för barn och tonåringar.

Hit me med era förslag och idéer. 😇
Vet inte riktigt vart i landet ni befinner er, men Tropikariet i Helsingborg har mina barn tyckt om i den åldern. Och kanske en tur Helsingborg - Helsingör när ni ändå är där.
 
Har för mig att du bor i samma takt som jag? Jkpg län? Eller minns jag fel nu kanske.
I så fall finns dressin i Ambjörnarp, en trevlig utflykt.

Annars håller jag med om Hitta Ut/naturpasset/geocaching. Det är riktigt kul!
Finns de dressinerna kvar? Sett att de tagit bort järnvägen till Sjötofta.
 
Vet inte riktigt vart i landet ni befinner er, men Tropikariet i Helsingborg har mina barn tyckt om i den åldern. Och kanske en tur Helsingborg - Helsingör när ni ändå är där.
Vi kommer befinna oss runt Varberg/Kungsbacka en vecka under sommaren, annars Jönköpings län i Småland.
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 939
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 836
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp