Aktiviteter för semestern

TheRedLightning

Trådstartare
Funderar på lite olika aktiviteter man kan hitta på under semestern, speciellt sådana aktiviteter som inte kostar skjortan med tanke på hur det ser ut nu med inflationen. 😅

Även sådant man kan hitta på om det är dåligt väder.

Det vi kommit på hittills är strandhäng, minigolf, discgolf, cykling, Liseberg, korvgrillning och åka båt. Men sen tar det stopp.

Funderar lite på aktiviteter man kan göra både bara vuxna och aktiviteter som lämpar sig för barn och tonåringar.

Hit me med era förslag och idéer. 😇
 
Förra året gjorde jag och dotter en strandrunda. Tänk pubrunda fast på olika stränder. Vi har flera här i stan så vi cyklade från strand till strand och badade på alla på en dag! Stannade för lunch och glass osv. Jätteroligt! Vi var extremt trötta efteråt då vi hade cyklat lite över en mil + alla bad. Dagen efter gjorde vi ingenting.
 
Man kan åka till olika museum och konstutställningar. Perfekt för regniga dagar eller om man råkat få för mycket sol dagen innan.
 
Förra året gjorde jag och dotter en strandrunda. Tänk pubrunda fast på olika stränder. Vi har flera här i stan så vi cyklade från strand till strand och badade på alla på en dag! Stannade för lunch och glass osv. Jätteroligt! Vi var extremt trötta efteråt då vi hade cyklat lite över en mil + alla bad. Dagen efter gjorde vi ingenting.
Det kanske kan vara något när vi är på kusten (kommer va där en vecka). Här hemma är det så långt till alla badställen, som jag känner till. 🙈
Får väl utforska det.
Låter som en kul grej ändå. 👍🏻
 
Stadsfestivaler
Utflykter till fina naturområden med picknick med
En del städer har fina gratisarrangemang på somrarna. T.ex. konserter osv. Kolla de som ligger nära dig.
 
Jag håller med om Hitta ut, fantastiskt roligt. Vissa orter har något som heter Naturpasset som är ett liknande koncept som orienteringsföreningar håller i, men som är för alla.

Två andra roliga aktiviteter om man gillar kartor och att hitta grejer är Turf och Geocaching, där det förstnämnda är ett spel som man spelar via en app och det sistnämnda handlar om att hitta burkar som andra lagt ut.

När det gäller familjeaktiviteter så har vi ibland haft typ temaveckor där barnen fått önska innehåll. Vi har haft t ex istiden och då lånat böcker om istiden, tittat på olika spår i naturen som är från istiden, tittar på Ice Age-filmerna osv osv.

Ett önskemål från sonen var att vi skulle prova alla lokala restauranger och caféer och betygssätta dem i sommar. Det känns genomförbart och som en rolig grej när man bor på en mindre ort, som vi gör.
 
Funderar på lite olika aktiviteter man kan hitta på under semestern, speciellt sådana aktiviteter som inte kostar skjortan med tanke på hur det ser ut nu med inflationen. 😅

Även sådant man kan hitta på om det är dåligt väder.

Det vi kommit på hittills är strandhäng, minigolf, discgolf, cykling, Liseberg, korvgrillning och åka båt. Men sen tar det stopp.

Funderar lite på aktiviteter man kan göra både bara vuxna och aktiviteter som lämpar sig för barn och tonåringar.

Hit me med era förslag och idéer. 😇
Endagsvandringar lokal vandringsled, eller med övernattning i tält.
Hyra mountainbike och cykla ngn stig.

Hyra kanadensare, kajak, paddelboard.

Åka gammal museijärnväg

Rida islandshäst
 
Googla "stad + kalender" så brukar det finnas en lokal evenemangskalender med lite smått och gått i alla prisklasser, eller helt gratis.

Gillar man historia och kulturarv finns det massor av besökslistor att göra; exempelvis alla världsarv eller kungsgårdar. Statens fastighetsverks hemsida kan man också gå in på för att se slott, herrgårdar och annat de förvaltar som kan besökas. Även hemsidan Fornsök (riksantikvarieämbetet) är bra för sådant
 
Hakar på @thoora och tänker kika på lokalt museum och fika. De brukar alltid ha något kul och om inte kan man ta med block och penna och rita av uppstoppade fåglar :D

Kolla om det finns en höghöjdsbana i närheten.
Ngn teambuilding med gokart.
 
Kolla om det finns en höghöjdsbana i närheten.
Ngn teambuilding med gokart.
Höghöjdsbana finns, killen är höjdrädd så han får jag inte med på det. Vet inte om grabbarna gillar det, för mig någon av dom nämnt att de varit där tidigare men det slutade inte så bra (får kolla upp det). Men å andra sidan finns det mer saker att göra, rodelbana och minigolf. De aktiviteterna hänger på bra väder, inte så kul att göra något av det i ösregn t ex. 😅
Får hålla tummarna för bra väder helt enkelt. :)
 
Googla "stad + kalender" så brukar det finnas en lokal evenemangskalender med lite smått och gått i alla prisklasser, eller helt gratis.

Gillar man historia och kulturarv finns det massor av besökslistor att göra; exempelvis alla världsarv eller kungsgårdar. Statens fastighetsverks hemsida kan man också gå in på för att se slott, herrgårdar och annat de förvaltar som kan besökas. Även hemsidan Fornsök (riksantikvarieämbetet) är bra för sådant
Vi funderade på att besöka Tjolaholm (tror det stavas så) när vi är vid kusten. Dock inte säkert grabbarna följer med på det, men vi kommer erbjuda det i så fall.
 
Endagsvandringar lokal vandringsled, eller med övernattning i tält.
Hyra mountainbike och cykla ngn stig.

Hyra kanadensare, kajak, paddelboard.

Åka gammal museijärnväg

Rida islandshäst
åka museijärnväg vet jag en här i närheten som jag skulle kunna tänka mig att åka, det bästa är att man kan stiga av precis utanför killens mammas hus. Hade varit en rolig grej, men rädd att grabbarna troligen inte följer med, men får fråga i så fall såklart.

Rida islandshäst är det nog bara jag som kan tänka mig, killen är hästrädd och grabbarna vet jag inte om jag hade velat ha upp på hästryggen utan lite ridlektioner först. 😅
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 875
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 823
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp