Aktiviteter inom SBK klubb

Monifa

Trådstartare
Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och förhoppningsvis fått fram aktivitet.

1. Ungdomsverksamhet
- Har ni ungdomsverksamhet?
- Vad gör ni?
- Hur började ni?
- Hur resonerar ni kring UV?
- Vilka utmaningar har ni stött på?

2. Brukset
- Har ni aktivitet inom brukset? Vad?
- Har ni "alltid" haft eller har ni gjort en nysatsning?
- Hur resonerar ni i eran klubb gällande generationsskifte och bruksets behov av tillväxt?

Jag förstår att det ser olika ut i landet, hur många medlemmar man har och vilka intressen de drivande i klubben har.

Vi är en liten klubb på nu 89 medlemmar, en liten skara människor som är väldigt aktiva för att få klubben att gå framåt men saknar kompetens och tid till att driva allt. Just brukset och lydnaden har vi inga drivande i och det är uteslutande äldre som håller på med brukset och vill inte engagera sig (men i princip kräver att det ska anordnas tävlingar och satsning). Vi spånar mycket på hur vi ska kunna få fler att upptäcka brukset och hoppas till våren att kunna hyra in instruktör från annan klubb till att testa en valbar appell/spårkurs (antingen går man både spår+lydnadsdelen eller bara spårdelen) som förhoppningsvis avslutas med en inofficiell spår appell (som även är öppen för andra att anmäla till).

Just brukset i mitt område är på nedåtgående, få som anmäler till tävlingar och generellt motstridigt till att testa nya som gamla idéer (gärna motsättningen att "vi testade för 5 år sedan utan framgång").

Tidigare år har klubben haft en valpkurs vår+höst, för 4 år sedan diskuterade man eventuell nedläggning. Jag har fram till detta året varit aktiv i en grannklubb men bytte för utmaningens skull.
I år har vi hitills ökat från 72 medlemmar, kommer ha genomfört 10 kurser + 6 sommarkurskvällar och planerar ett gäng kurskvällar i höst med olika teman samt öppna träningar. 2 lydnadstävlingar, 3 brukstävlingar (alla dessa utan en ansvarig, pjuh), klubbens genom tiderna första rallylydnads tävling och agilitytävling.

Men vi vill fasiken få igång brukset och en ungdomsverksamhet också (för klubbens framtid när vi är gamla o motsträviga :D ).

Om nån orkade läsa, shoot :angel:
 
Wow -vilken verksamhet på så få medlemmar -imponerande! 👍

Jag är engagerad i en medelstorklubb tror jag, ca 280 medlemmar.

Vi har tyvärr ingen ungdomsverksamhet, alls. Och under de 10år jag varit medlem inte heller haft. Vi har ganska få ungdomsmedlemmar tyvärr.

Inom brukset är vi ganska aktiva, i spår iaf.
Vi har 4 tävlingar per år, en elit, en lägre/högre och två appellspår. Tidigare gick appellen även i sök men få anmälningar gjorde att vi valde bort det för några år sedan.
Vi har under de åren jag varit aktiv varit ett stadigt gäng på kanske 5-10 ekipage som tävlat bruks. Men sista året har flera nya kommit ut och iaf startat appellen. Detta tack vare en nysatsning i form av en lång bruksspårkurs. Den pågick under knappt 1år med ca 10träffar och målet var start i appellen på någon av våra tävlingar förra hösten. På den tävlingen jag var TL var 7 av 10 hemmaekipage! :banana:

I övrigt har vi två lydnadstävlingar per år, en tvådagars rallytävling med dubbla klasser i alla klasser och en agilityverksamhet som varit lite vilande i form av tävlingar men på gång igen.
Utöver det både flera MH och MT’n varje år och säkert ett 15tal kurser. Pjue.. 😅

Ang brukssatsningen så kan jag verkligen rekommendera en långkurs över ett år tex. För er som funderar på att ta in instruktör utifrån kanske det tom blir enklare?
För spårtillfällena träff en halv helgdag för att hinna med ordentligt när det är ljust men lydnadsträffarna går ju fortfarande köra kvällstid om det underlättar. Så var upplägget hos oss iaf 😁
 
1. Ungdomsverksamhet

Vi är en ganska stor klubb, men vår ungdomsverksamhet är helt nystartad. Den har tillkommit genom att vi fick in en ungdom och en tonårsmamma i styrelsen och de har dragit igång en ungdomssektion hos oss. Målet är att det ska bli en egen hundungdomsklubb inom SBK så småningom, men för att ungdomarna ska slippa hela biten med ekonomi och egen styrelse tills de är etablerade så har vi börjat så här. Jag är inte så delaktig i den här biten så kan tyvärr inte ge så mycket detaljer, men en av utmaningarna är nog att ungdomarna är spretiga i sina inriktningar (agility, bruks, lydnad, freestyle m m) så att det har varit svårt att hitta på gemensamma aktiviteter som är träningsrelaterade. Men de har löst det bra än så länge (de har hållit på ca 6 månader).


2. Brukset

Vi har gemensam träningskväll en gång/vecka under terminstid för främst lydnad och brukslydnad med klubbvärd som ordnar platsliggning med och utan skott och kan hjälpa till vid t ex budföring. Jag har enbart varit med i klubben ca 4 år men detta har nog "alltid" funnits. Vi har också ett par tävlingar/år i spår.
De senaste åren har det gjorts en satsning på spår med s k lång spårkurs som då sträcker sig över ett år (höst till vår) där man tränar både spår och brukslydnaden. Kursen fanns i både appell och klass 1. I början lite tätare tillfällen med kursinstruktör som sedan glesades ut, men tanken var att gruppen skulle träna tillsammans mellan gångerna. Funderingar har funnits på att göra liknande med sök, men det har ännu inte blivit av.
Vi har inte haft något resonemang kring generationsskifte och tillväxt. Jag håller själv inte på med bruks så jag vet inte om det är för att det inte behövs i vår klubb eller för att ingen tänkt på det.
 
Jag är med i en ännu mindre klubb, på runt 50 medlemmar (56 medlemmar 2018).

Vi har ingen ungdomsverksamhet - det finns inte tillräckligt många aktiva ungdomar för lyckas med något sådant. Jag är den enda som de senaste två åren har varit ordentligt aktiv och jag har under det senaste året gått över gränsen åldersmässigt för att räknas som ungdom. Annars så finns det en annan aktiv som fortfarande är under 26 år, och hon har blivit mer och mer aktiv de senaste två åren (hon har tagit över hennes mammas hund mer och mer) och har nu även tagit över hennes mammas plats i styrelsen. Utöver henne är det väldigt få aktiva ungdomar - det är en som har gått en valpkurs tidigare och som ska fortsätta med allmänlydnad nu, och två nya som ska köra valpkurs respektive allmänlydnad i kursomgången som börjar i höst. Några av de aktiva vuxna har med sina barn ibland, där framförallt en 9 åring är med ganska ofta.

Vi har totalt sett en aktiv medlem som tävlar i bruks (elitklass spår med äldre hunden), och en aktiv äldre medlem som tidigare har tävlat i bruks (och det mesta annat). De är båda utbildade instruktörer och är de som håller i princip alla kurser på klubben. Vi håller totalt en sett en tävling per år, en elitklass spår. Varje termin går det alltid en personspårskurs, liksom valp, allmänlydnad, tävlingslydnad, viltspår och rallylydnad. Personspårskursen brukar bli full med åtta deltagare, men ca hälften är återkommande deltagare med blandraser där det aldrig kan bli aktuellt med tävling. Det är några som är aktiva med lite yngre renraser, framförallt riesen, där de kanske kommer ut att tävla när de blivit äldre, och någon enstaka från tävlingslydnadsgruppen som har testat appellspår.

Annars skulle jag säga att det är en klubb som håller på att bli mer aktiv, men också bredare. När jag kom till klubben för två år sedan var det inte tal om någon tävlingslydnadskurs, och ingen tävlade utöver hon som faktiskt tävlar. Nu är det dels de som har kört tävlingslydnadskursen som har varit ute och testat tävla startklassen i lydnad, jag tävlar aktivt i rallylydnad, en annan kör aktivt utställningar. Viltspår, som inte kördes alls innan, har blivit en av de mest populära kurserna, och jag har lyckats få en del att testa på att träna rallylydnad. Allmänt så har vi väldigt få rena brukshundar på klubben - hon som tävlar har en aussie och en BC, och det finns en del riesen och en rysk svart terrier. Annars är det en salig blandning som hänger med på de olika kurserna - blandraser av olika slag och storlek, perros, dvärgschnauzer, corgi, pudel, basset, bayrare, jämthund, springer spaniel, labrador, sheltie etc.
 
Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och förhoppningsvis fått fram aktivitet.

1. Ungdomsverksamhet
- Har ni ungdomsverksamhet?
- Vad gör ni?
- Hur började ni?
- Hur resonerar ni kring UV?
- Vilka utmaningar har ni stött på?

2. Brukset
- Har ni aktivitet inom brukset? Vad?
- Har ni "alltid" haft eller har ni gjort en nysatsning?
- Hur resonerar ni i eran klubb gällande generationsskifte och bruksets behov av tillväxt?

Jag förstår att det ser olika ut i landet, hur många medlemmar man har och vilka intressen de drivande i klubben har.

Vi är en liten klubb på nu 89 medlemmar, en liten skara människor som är väldigt aktiva för att få klubben att gå framåt men saknar kompetens och tid till att driva allt. Just brukset och lydnaden har vi inga drivande i och det är uteslutande äldre som håller på med brukset och vill inte engagera sig (men i princip kräver att det ska anordnas tävlingar och satsning). Vi spånar mycket på hur vi ska kunna få fler att upptäcka brukset och hoppas till våren att kunna hyra in instruktör från annan klubb till att testa en valbar appell/spårkurs (antingen går man både spår+lydnadsdelen eller bara spårdelen) som förhoppningsvis avslutas med en inofficiell spår appell (som även är öppen för andra att anmäla till).

Just brukset i mitt område är på nedåtgående, få som anmäler till tävlingar och generellt motstridigt till att testa nya som gamla idéer (gärna motsättningen att "vi testade för 5 år sedan utan framgång").

Tidigare år har klubben haft en valpkurs vår+höst, för 4 år sedan diskuterade man eventuell nedläggning. Jag har fram till detta året varit aktiv i en grannklubb men bytte för utmaningens skull.
I år har vi hitills ökat från 72 medlemmar, kommer ha genomfört 10 kurser + 6 sommarkurskvällar och planerar ett gäng kurskvällar i höst med olika teman samt öppna träningar. 2 lydnadstävlingar, 3 brukstävlingar (alla dessa utan en ansvarig, pjuh), klubbens genom tiderna första rallylydnads tävling och agilitytävling.

Men vi vill fasiken få igång brukset och en ungdomsverksamhet också (för klubbens framtid när vi är gamla o motsträviga :D ).

Om nån orkade läsa, shoot :angel:

Jag är aktiv i stor klubb med över 500 medlemmar. Jag sitter i styrelsen, är kursadministratör samt instruktör.

1. Nej, vi har tyvärr ingen ungdomsverksamhet. Det finns en hundungdomsklubb på samma mark, men det har skurit sig rejält mellan de ansvariga, och ungdomarna där går vidare till annan brukshundklubb. Detta anser jag vara vår största utmaning framöver, föryngringen bland de aktiva i klubben. Den har varit dålig under en längre tid, vilket också märks på oss aktiva. Det är samma grupp människor som är funktionärer på tävlingar, sitter i kommittéer och grupper, och roddar klubben. Det sliter på oss, och allt färre människor sitter på allt fler poster. Givetvis inte hållbart i längden.

2. Ja, vi har aktiviteter inom brukset. Tävlingar och ett fåtal kurser. Det har vi alltid haft, men brukset var större förr än vad det är nu. Även här har vi problem med föryngring och aktiva som inte längre orkar rodda kurser. Intresset har också skiftat - folk vill gå rallylydnad och nosework. De har inte tid att sitta i skogen en halv dag. Överlag har väl tävlandet inom brukset gått ner över hela Sverige (?), vilket också märks av. Vi har svårt att få funktionärer, och sliter på de vi redan har.

Jag har inte brukshund, men är aktiv inom både spår och sök. Fortfarande möter jag attityden att brukset endast borde vara för bruksraserna (både på klubben och i diverse FB-grupper). Den attityden ser jag som ett stort bekymmer om man vill hålla brukset vid liv.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 923
Senast: YorkWann
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 810
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag är medlem i en brukshundklubb sedan några år tillbaka. Den ligger långt bort för mig, så att åka dit för att träna till vardags är...
Svar
1
· Visningar
395
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har en ridklubb som jag var väldigt aktiv i som ung, flyttade från orten några år och har nu när jag är tillbaka min egna häst...
Svar
5
· Visningar
4 044
Senast: fickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp