Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Fast jag undrar vart man läser att Distans ska vara en så enormt jättesvår sport även på låg nivå? (Bara man inte rejsar järnet förstås...)

Återigen - och nu har jag surfat runt lite på olika distanssidor - så står det ju faktiskt nästan överallt att det går bra att starta med vilken normalt riden häst som helst och med vanlig utrustning på de lägre klasserna.

ALLA discipliner blir ju svårare när man kommer upp i klasserna, givetvis även distansritten.

Att arabhästar är den ras som är mest lämpad för distansritt är ju inget man kan komma ifrån och där är det likadant med de flesta ridsporter, det finns en del raser som fungerar bättre än andra inom dressyr, hoppning och fälttävlan och ibland förvånar en udda korsning/ras genom att vinna stort trots allt.

Att hitta alternativa sätt att tävla på för de yngre är däremot en bra idé.
Att bli inskolad i distansen så att man rider lugnt och förståndigt redan från början vore otroligt bra, och det ger även de tyngre ponnyraserna en chans då det inte torde vara lägst puls på kortast tid som vinner då.
 
Senast ändrad:
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Sen att det är en dyr sport är väl som det är men det tycker jag tyvärr gör att man drar sig lite för det.

Distans är väl inte någon särskillt dyr sport? Jag tänker mig att hoppning och dressyr är väl i så fall dyrare, p.g.a. precisionen vad gäller utseende på häst och ryttare. Jag menar, många hopp och dressyrryttare har väl nästan en hel uppsättning tävlingskläder/grejer och det kan man inte precis ha i distans p.g.a. skavrisk.

Det som kan vara svårt på ridskolor med distans är just ridning i terräng, utan inhägnad. De ridskolor jag vet rider knappt ut alls, det är bara paddock och ridhus som gäller. Och då är det ju inte så lätt att "lära sig rida distans".
:)
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Såg att du bor i höör. Jag bor också i höör och har, som jag sa i tidigare inlägg, precis börjat med distans. Har planerat några ritter till våren, du kan ju följa med om du vill? :idea: Du kan säkert lära dig massor!

//Sunniva

Är du den Sunniva jag tror du är, som tränar NH o din häst går i de stoora hagarna med vitt plaststaket i sätofta??;) Haha vilket sammanträffande, jag tror jag bevakar dig på bdb, har snackat lite med din kompis:D
Men det skulle vara kul!!:laugh:
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

*kl*

Är 18 år och vill prova på distans. Men finns ingen klubb i närheten alls och det är ju inte så kul att börja själv när man inte kan så mycket om det:crazy: Så det vore ju jättebra om fler ridskolor ville engagera sig.:)
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Nej själva inköpet av häst å utrustning är väl inte den samma som i hopp och dressyr men jag tänkte främst på anmälningsavgifterna samt att man ofta måste åka lååångt för att kunna vara med i cuper eller för att kunna tävla aktivt överhuvudtaget och bensinen är ju inte gratis. Sen ska man groomas efter vägen å då blir det mer mil... Sen är det ju inga prispengar att tala om

Klar att man inte bara ska rikta in sig på det ekonomiska men rent ekonomiskt sett så tycker jag tyvärr att det är en dyr sport
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Jaja, det har du ju rätt i, då förstår jag vad du menade. Tänkte inte så.

Men det är klart, ekonomi är ju ofta ett problem. :crazy:
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Det där tror jag skulle betyda MASSOR! Själv fasar jag redan för min första säsong (2012) eftersom jag har noll intresse från min omgivning att följa med och hjälpa. Jag förbereder mig och hästen på att vi måste vara själva, men om även arrangörerna kunde underlätta vore det perfekt! :laugh:

Då tar vi oss en ritt ihop 2012.

Hälsning Maja
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Red en CR på mitt femåriga arabsto tillsammans med en annan arabryttare på sin långbenta arab. Vi red på i frisk trav och lite galopp. En a-ponny red bakom oss. Jag funderade inte så mycket på det, trodde vi ridit ifrån den för länge sedan. Efter en stund så hörde jag en försynt harkling från barnet bakom: "Ursäkta, skulle jag kunna få rida om?"

Hälsning Maja
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Haha, det låter toppen Maja! :laugh: Lägger det på minneshyllan och så hojtar jag till när tävlingsterminen för 2012 dyker upp. :D

Ulk...vad jag har nu ställt till med. PP först väl? Det blir ju bara jobbigare och jobbigare det här med distans. Sist jag red var det en pp och det var jobbigt. Hästen jag red var en gammal gallopör (engelsk sådan) har fick tokfnatt på tävingsplatsen, bar sig åt som en gris, han som hemmavid var så rar.

Hälsning Maja
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Ha ha!:D Helt riktigt!:bow: Nej men som du säkert förstår så i det långa loppet kan dom inte hävda sig mot dom större,vore därför kul om det fanns kortare distanser för ponnysarna
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Den ponnyn har jag nog också träffat på :D

Habina, mina 07'or ska också ut 2012 så jag slår gärna följe :) För klart du ska ut!
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Och 2013 dyker jag och min 08:a upp också, haha:love:
Jag är väldigt intresserad ett gäng från mitt stall har varit på kurs hos en tjej i södertälje, var VÄLDIGT intressant!
Så nu är jag peppad som attan, men har några år kvar.. Först ska hon ridas in;)
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

*KL*
Min ridlärare tävlar i distans och håller även distanskurser. Så fort jag får mig en egen häst så komme rjag börja träna och åka på lite lättare tävlingar i närheten. Distans är nog enda tävlingsgrenen jag kan tänka mig.
 

Liknande trådar

D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 161
Senast: limona
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp