Aktiviteter till ett överaktiv barn

vinkelina

Trådstartare
Sonen 2,5 år är ett överaktivt barn som ständigt behöver stimulans. (Vi misstänker någon form av adhd men för liten för att utredas.)

Bäst trivs han ute där han kan vara i rörelse konstant (mamma gillar inhängande parker bäst :angel:)

Dock orkar jag inte alltid med hans tempo och ibland sätter även vädret gränser. Sedan måste man även ta hänsyn till lillebror på 1 år.

Söker därför saker som kan ge stimulans för hjärnan men som inte kräver så mycket rörelse (typ aktivitesspel för hundar :rofl:)

Försöker undvika appar och tv begränsar vi till en timme mitt på dagen då han inte sover middag och 30 min för att varva ner på kvällen. Han har även väldigt svårt att varva ner och komma till ro, sitta stilla.

Våra dagar inkluderar nog en massa tråktid och att han själv får hitta på lekar. Börjar gå bättre med det. Men blir han uttråkad blir det tyvärr en massa hyss och bus/förbjudna saker (man får aldrig glömma fram nått i detta hus)
 
Min pappa var likadan i den åldern. Han kunde inte vara inomhus och det fanns inte möjlighet att ha den passningen utomhus så de gjorde en sele han inte kunde få av och satte han i ett långt tjuder i trädgården så att min farmor kunde se honom från köksfönstret, då var han nöjd.

Kanske inte något tips direkt men det är en ganska kul historia.
 
Nu är barnet så litet ännu (och utan ev diagnos) men för äldre diagnostiserad barn med adhd kan just dataspel vara ett sätt att varva ner. Det kräver koncentration och samtidigt är det är en hjälp att koppla av. Så det kanske inte behöver vara något negativt att i viss mån utöka användandet av dator och appar?
 
Nu är barnet så litet ännu (och utan ev diagnos) men för äldre diagnostiserad barn med adhd kan just dataspel vara ett sätt att varva ner. Det kräver koncentration och samtidigt är det är en hjälp att koppla av. Så det kanske inte behöver vara något negativt att i viss mån utöka användandet av dator och appar?

Vi testade några men fick effekten att han BARA ville sitta med paddan då + att han varvade upp. (minns inte exakt vilka men var "pedagogiska åldersanpassade")
 
LEGO! Det var det som fungerade bast pa min overaktiva son. Nar han blev lite storre fick han allt fran gamla radioapparater till vad jag fick tag pa i gratis/mycket billiga elektroniska prylar som Han kunde skruva isar och forsoka “laga” igen. Han ar i dag en data ingenjor och mekanisk ingenjor.😋

Vi bygger en del med duplo, men lite på is just nu då lillebror oxå skall vara med och hjälpa till (blir bara slagsmål)
 
Min pappa var likadan i den åldern. Han kunde inte vara inomhus och det fanns inte möjlighet att ha den passningen utomhus så de gjorde en sele han inte kunde få av och satte han i ett långt tjuder i trädgården så att min farmor kunde se honom från köksfönstret, då var han nöjd.

Kanske inte något tips direkt men det är en ganska kul historia.

Behöver jag säga att stängsla in HELA gården är rätt högt på listan. Bara kunna öppna dörren och släpa ut vore drömmen
 
Vi testade några men fick effekten att han BARA ville sitta med paddan då + att han varvade upp. (minns inte exakt vilka men var "pedagogiska åldersanpassade")
Ja, han är nog för liten.
Går det att utveckla utomhusaktiviterna så att de aktiverar hjärnan, t ex göra skattkartor? Eller något mulleskola-aktigt?
 
Jag hade försökt undersöka flera och andra appar, man kan behöva söka lite och vara lite kritisk i sitt letande bara. Jobbar på förskola och har mycket bra erfarenheter av att använda just appar för barn med samma typ av problematik - men det gäller att hitta rätt typ utav appar för att det ska ge barnet något.

Vilka har du testat - om du minns? Vi har flera där det handlar om pussel, sortera på storlek och färger, sätta samman former och mönster osv. Alltså inga spel där det "händer en massa" som kan speeda upp barnet utan bara aktivitetsspel som kräver koncentration och fokus.

Går han på förskola? Isåfall kan du fråga pedagogerna där om dom har bra tips på aktiviteter eller liknande som dom har bra erfarenhet av.
 
Jag hade försökt undersöka flera och andra appar, man kan behöva söka lite och vara lite kritisk i sitt letande bara. Jobbar på förskola och har mycket bra erfarenheter av att använda just appar för barn med samma typ av problematik - men det gäller att hitta rätt typ utav appar för att det ska ge barnet något.

Vilka har du testat - om du minns? Vi har flera där det handlar om pussel, sortera på storlek och färger, sätta samman former och mönster osv. Alltså inga spel där det "händer en massa" som kan speeda upp barnet utan bara aktivitetsspel som kräver koncentration och fokus.

Går han på förskola? Isåfall kan du fråga pedagogerna där om dom har bra tips på aktiviteter eller liknande som dom har bra erfarenhet av.
Nu blev jag jättenyfiken - har du något bra tips om pedagogiska appar?
Mvh
För lat för att leta själv :)
 
Vår treåring är överaktiv. Sitter hon och pusslar så rör sig hela kroppen samtidigt som hon pusslar, man kan riktigt se hur det kryper i henne. Hon klarar av att sitta en stund men är väldigt fysisk av sig - så man får glädjas att hon sitter korta stunder.
Något som passar henne perfekt är att cykla! Vi varierar mellan balanscykel och vanlig med stödhjul. Det är dock livsfarligt ibland känns det som :D Har lärt henne att om jag ropar ”stanna” - då är det stanna. Men när hon cyklar får hon verkligen utlopp för energin!
Testa balanscykel, de kan de använda från lpg ålder!
 
Bada brukar ta krutet ut vår son, främst i badhus.

Cykla och klättra är också effektivt. Kan han fokusera så pussel och plusplus. Lera och rita i målarböcker.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 312
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 808
Senast: Fraegd
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 223
Senast: Sofie_B
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 085
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp