Aktivitetsarmband

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter julen köpte jag årets julklapp – ett aktivitetsarmband – i julklapp till mig själv.
Jag tyckte att det verkade vara en lite kul idé och spännande att följa min rörelse och sömn. Jag tilltalades också av funktionen att armbandet ”säger till” om man inte rört på sig på 30 minuter. Bra att ha på jobbet, tänkte jag, eftersom ihållande stillasittande är en värre hälsofara än mycket annat. Jag tänkte att jag skulle ha armbandet på mig under en månads tid, och sedan utvärdera det.

Nu har jag haft armbandet på mig varje dag i ca tre veckor. Lite spännande har det varit, men jag är kanske inte helt överväldigad av att det här skulle vara en oumbärlig pryl...

Det jag gillar med armbandet (och dess tillhörande app) är att jag har fått en större överblick och kunskap om hur mina rörelsemönster ser ut under vardag och helg. Jag har också fått en bättre kunskap om ”värdet” av mina aktiviteter – vad spelar det egentligen för roll i det stora hela med en kort hundpromenad på kvällen eller att stå och dansa lite till sin favoritlåt. Hur stillasittande är jag egentligen på jobbet? Och hur stillasittande är mina mest stillasittande dagar, och hur ofta infaller dom? Hur ser mitt rörelsemönster ut i snitt över en vecka? Kan jag med hjälp av armbandets monitorering hitta några enkla men effektiva åtgärder för att förbättra min vardagsaktivitet?

Dessa frågor har jag fått svar på, och det har varit bra och värdefull information.

Nu bryr jag mig inte särskilt mycket om kaloriräkning, men hur appen räknar ut min beräknade dagliga kaloriförbrukning förstår jag dock inte riktigt. Jag har angett mina personliga uppgifter som den ska räkna efter, men t.ex. så angav den att min kaloriförbrukning var mycket högre en dag när jag rört på mig 11000 steg, jämfört med en dag när jag rört på mig 14000 steg. Borde inte mer aktivitet ge högre daglig energiförbrukning?... Även om aktiviteten är fördelad över dagen på olika sätt?

I alla fall - som jag använder armbandet under dagtid så är det ju i stort som en avancerad form av stegräknare, med lite extra lullull till och en snygg grafisk presentation. Jag är inte helt säker på att jag tycker att prisskillnaden mot en ordinär stegräknare är försvarbar.

Hur armbandet räknar steg har jag inte riktigt förstått. En morgon när jag vaknade hade jag redan gått 142 steg påstod det. Visserligen hade jag varit uppe och kissat på natten, men till och från toaletten är det kanske max 20 steg fram och tillbaka. En annan gång hade jag precis gått och hämtat fika på jobbet, vilket innebär att jag gått genom en korridor, upp för en trappa och genom ytterligare en korridor. Då surrar det till som för att påminna mig om att jag suttit stilla i 30 minuter. Jag går förvånat in i appen och tittar på vad armbandet egentligen har registrerat för aktiviteter. Då har det inte registrerat ett enda steg den senaste 1½ timmen. Hallå – somnade du eller?...

Det här med att det säger till om jag varit stilla i 30 minuter vet jag inte om jag har lyckats omvandla till något användbart än. Jag står ofta upp och jobbar, med det registrerar inte armbandet, utan anser att jag är lika stilla när jag står upp som när jag sitter. Hälsomässigt är det ju dock skillnad... Det är inte heller alltid att situationen och arbetsuppgifterna medger att jag avbryter för rörelse när armbandet säger till. Och i ärlighetens namn har jag inte kommit fram till vad jag ska göra när det säger till heller... Där krävs det nog mer motivation, påhittighet och disciplin från min sida för att nyttja det till något bra.

Armbandet ska också kunna mäta sömn, om man har det på sig när man sover. Vad den gör är fångar upp rörelser och rörelsemönster och översätter det till sömnmönster, som ska bygga på tillverkarens egna studier. Känns sådär imponerande faktiskt. ”Vetenskapligt” och ”pålitligt” är INTE ord som dyker upp i min skalle... Men OK, jag har i ärlighetens namn inte grävt ner mig djupare i funktionen, och jag kan ha fel i min skepsis.

Vad sömnmätningen visar är när jag gick och la mig, när jag somnade och sedan kvaliteten på sömnen, i form av två olika lägen: ”djupsömn” och ”lättsömn”, samt när och hur länge jag sov vilken typ av sömn. Om jag vaknar till under natten ska den även kunna visa det, samt hur länge jag totalt sovit under natten. Om jag jämför det appen visar med mina egna upplevelser, så tycker jag inte riktigt att den hänger med på när jag är vaken. Dvs den visar det som att jag har sovit även vissa stunder när jag har varit vaken.

Men samtidigt så är det också så att dom morgnar jag har vaknat och känt att ”åh vad gott jag har sovit inatt!”, så har appen visat ett liknande sömnmönster för just dessa nätter: att jag har sovit långa sammanhängande perioder av djupsömn. Vaknar jag och känner att sömnkvaliten inte har känts så bra under natten, så brukar appen visa att jag har haft mycket ”hattigare” sömn med större andel lättsömn och kortare perioder av vardera. Så där finns det faktiskt samstämmighet i upplevelsen och programvaran.

Sömnmätningen ser jag mer som en kul grej, särskilt nu när jag fått bekräftat att den stämmer ganska bra överens med min egen känsla av hur jag sovit. Jag skulle kunna använda den för att testa olika åtgärder på kvällen och se vilken som ger mig bäst sömn, men å andra sidan så behöver jag ju bara känna efter själv hur jag har sovit... Så den kanske jag inte ser som jätteanvändbar.

Vad jag inte heller gillar är dom användarvillkor som följer med appen. Dom är lite typ facebook-stasi-liknande – att alla uppgifter om mig som appen samlar in ägs fullständigt av någon annan och dom har rätt att använda uppgifterna om mig precis hur dom vill. Jag gillar inte det. Å andra sidan gillar jag inte facebooks användarvillkor heller (det här med att dom äger all information om mig och allt jag lägger upp och även har rätt att snoka i mina filer på datorn och läsa mina sms...), men jag använder det ju ändå... Knepigt hur man ska förhålla sig till sånt faktiskt. Vill vi verkligen vara så jäkla ägda och knappt ha rätten till oss själva? Nåväl – det är en helt annat ämne. Åter till aktivitetsarmbandet.

Största plusset med armbandet enligt mig: att få ett verktyg till översikt över mina rörelsemönster, se ”värdet” av varje aktivitet och hur stillasittande mitt arbete är, lära mig hur jag med små medel kan öka min rörelse i vardagen.
Men är det värt priset? Njaääää... Det är klart – kan det hjälpa mig att bli så medveten om mitt rörelsemönster att jag gör förändringar som i det långa loppet leder till bättre hälsa och minskad risk för välfärdssjukdomar, så är det förstås väl värt det. Men det kanske finns billigare sätt att motivera sig till såna förändringar?...
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Det finns ju en uppsjö olika! Är de något bra? Vad har man dem till? Vad har en sådan som en vanlig hederlig klocka inte har? Jag har...
Svar
10
· Visningar
1 182
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här med att prioritera, hur gör man när saker som jag vill eller behöver göra är lika viktiga/oviktiga? Jag vet faktiskt inte. Jag...
Svar
10
· Visningar
1 870
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
670
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp