Bukefalos 28 år!

Aktivitetsboll

sthu

Trådstartare
Fick två aktivitetsbollar i julklapp, såna där som det trillar godis ur när katten knuffar på den.

Hur får jag kisse att förstå vad hon ska göra?
Hon verkar inte bry sig minsta lilla om dem, slår inte med tassarna efter dem eller någonting. Hon luktar lite på dem när man håller fram dem, men inte mer än så.
Har försökt klicka henne till att puffa på en av dem, men hittills ingen respons.

Hjälp, tips?
 
Sv: Aktivitetsboll

Jag skaffade mig också en sådan där boll, proppade den full med deras älsklingsgodis, men det är bara 1 av mina 3 katter som puttar på den.
Han som puttar fattade det direkt, jag behövde inte ens visa han.

Medans de andra 2 vill absolut inte. Har försökt med allt, men icke.
Har även 2 andra kompisar som köpt sådan där boll, men deras alla katter total vägrar också.
Tror kanske inte man kan lära dem, utan de måste vilja själva.
 
Sv: Aktivitetsboll

Jag har två katter där den ene inte alls förstår sig på bollen och den andre fick jag visa ganska länge hur han skulle göra.
Jag rullade bollen själv och till slut fattade han.
Numera kan jag ha minsta hålet och han kastar omkring med bollen överallt.
 
Sv: Aktivitetsboll

Ja, jag kanske bara ska fortsätta testa.. Men hon är så jäkla slö! Hon ligger och tittar på mig när jag leker med hennes leksaker, kommer fram och nosar lite och hoppar upp i sängen och somnar om.
Hon har piggnat till en del sen hon fick en pipande leksak, så kanske vänder det snart :p
 
Sv: Aktivitetsboll

Jag vet inte vad du har för godis till kissen, men min får såna där kattmyntagodisar och han blir helt tokig :love: Bollen far över golvet var eviga natt...
 
Sv: Aktivitetsboll

Hon luktade på kattmyntagodis en gång, sen kräktes hon :angel:
Nä, numera äter hon dem, men det är inte favoriten. Det godaste (förutom rått grishjärta) är Orijens torrfoder, så jag använder det. Och lite andra kufiska godisar vi fick i julklapp, me hon är inte så intresserad av mat och sånt..
 
Sv: Aktivitetsboll

Alltså, det absolut lättaste sättet att lära ett djur rulla på en boll på det sättet är att lägga en godisbit på mattan och sen sätta bollen över (hålet nedåt, liksom). Katten känner lukten och behöver bara putta lite på bollen för att komma åt det. Belöning direkt för önskat beteende funkar alltid.
 
Sv: Aktivitetsboll

Problemet är att hon luktar på maten, inser att man måste göra något för att få den och går sin väg. Alternativt lägger sig ner och väntar på att någon ska stöta till den åt henne..
Men jag ska prova, kanske är hon på bättre humör idag :P
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 156
Senast: Barrow
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp