Aktivt stall mot enformigt liv?

Ridskolor 2007???

Heja aktivt stall i Essunga som bryter med gamla mönster och istället utgår från hästens behov och naturliga beteende!! Jag blir besviken när Ridsportförbundet gå in och motsätta sig den skärpning av reglerna Djurskyddsmyndigheten lagt förslag på. Tycker Ilse Östervall (debattartikel) är helt rätt ute när don skriver "Djurskydd är till för djuren, inte människorna."
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Det såg väldigt fint ut, men egentligen tycker jag inte det var så mycket skillnad mot en vanlig lösdrift? Bortsett från transponderutfodringen då, förstås. Fodra i olika hörn av hagen kan jag också göra.... :smirk:
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Det är mycket bra att en debatt kring detta med ämne kommer upp.
Tycker att det är förvånansvärt konstigt att utvecklingen inte kommit längre med att ge våra hästar drägligare och mer anpassat hästliv.
Stänga in hästar i stall är verkligen ett förlegat sätt att hålla hästar på!
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Nej skillnaden mot vanlig (bra) lösdrift är ju inte så stor, men det är vel snarare vanlig uppstallning man får jämföra med. Damenb med Aktivt stall berättar ju faktiskt att den kunde vara ett utmärkt alternativ för Ridskolor, både billigare och bättre för hästarna.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

*lånar*

Jag vet inte om jag fattar trögt eller vad. Ridskolornas största dilemma är väl att de inte har så mkt tillgång till mark därav små hagar. Hur kan då det vara en lösning med aktivt stall??

Man får väl inte större yta för att man har aktivt stall?

De sa att man inte behövde så stor yta eftersom hästarna rör mkt på sig ändå, men jag tänker att det nog blir problematiskt att släppa många hästar på liten yta tillsammans. Det blir nog en hel del slagsmål då och har man en liten yta har ju hästarna ingen möjlighet att gå undan i en trängd situation. Eller missuppfattade jag inslaget?
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Vitsen är väl att man kan klara sig med även mindre markytor pga av effektivare användning av markytan. Stall o hage går ju i varann kan man säga. Och man uppmuntrar ju hästarna att röra sig mer, och det kan de ju göra även om hagen inte är obegränsad. Sen kan man såklart inte har för många hästar tillsammans och formen kanske inte heller passar alla hästar. Men normalt sett vill ju hästar leva i gemenskap, de behöver fler måltider än de vanligtvis får i ett traditionellt stall och de behöver mer naturlig rörelse. Och då är ju detta absolut ett steg i rätt riktning! Eller?
Kolla inslaget på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=34007&a=772450&lid=puff_772450&lpos=lasMer
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

jag tycker att det ser fint ut! Jag tror inte att det funkar för alla men jag tror att det är väldigt bra för hästen. Det är ju lite mer organiserat än en lösdrift men friare än ett stall.
 
Ridskolor borde testa

Istället för att Tolling går ut och sågar förslaget från Djurskyddsmyndigheten, borde kanske Ridsportförbundet verka för att även hästarna får det bättre! Glada hästar måste ju vara trevligare att rida, eller? En sån här stallösning kan ju vara ett sätt att göra ridskolorna modernare och mer hästvänliga...? Dessutom är det ju mindre personalkrävande=billigare.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Nej men det är väl en traditionell ridskola/stallbyggnad inte heller. Och det sägs ju att driften är billigare när det väl är klart. Sedan är det ju sorgligt att det alltid ska vara pengar som avgör, inte hästarnas välbefinnande?
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Jo, men hur många ridskolor har råd att bygga om till en sådan anläggning, framförallt om de har ett fungerande stall? De lever ju ofta på marginalen som det är, tyvärr. Kanske vid nybyggen, isåfall.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Men du måste fortfarande ha ngn slags stallilnande byggnad m spilton el dyl om du har ridskola, eller ska barnen borsta och sadla hästarna lösa i hagen?
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Nu hittade jag bara text om hagregler, men det var kanske det du menade?i såna fall tycker jag det är jättebra!det är väl självklart att hästar ska ha hagar, & har man inte plats att bygga hagar är det ingen bra idé att bygga stall heller, hästar är utegångsdjur & ska inte stå inne hela dagarna.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Jo, men hur många ridskolor har råd att bygga om till en sådan anläggning, framförallt om de har ett fungerande stall? De lever ju ofta på marginalen som det är, tyvärr. Kanske vid nybyggen, isåfall.

En variant är att banka hål i varje box, och sätta i en dörr, som får stå öppen, och ha köldridå i öppningen, så har man skapat en lösdriftsbox åt varje häst.
Sen gäller det att ha möjlighet att dra hagen, eller tillräckligt breda gångar mellan stallet och hagen, så att de tar sig emellan.
På detta sätt får man både stall och lösdrift i ett.
Jag har själv sett folk göra så med sina gamla stall, och det fungerar.
Hästen får lösdrift, samtidigt som man kan stänga in den om man så önskar, och man har tillgång till det vanliga stallet på vanligt sätt.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Fast jag är lite skeptisk till det, jag tror att alla hästarna bör få plats i ligghallen/boxen samtidigt. Om två eller tre tränger sig in i en box blir det nog lätt skador, och vilken ridskoleunge klarar att reda ut den situationen? Plus att de flesta ridskolorna har mestadels spiltor.

Är det förresten någon som rider på en ridskola där lektionshästarna går på lösdrift? Det kanske fungerar jättebra, jag har bara lite svårt att föreställa mig det.
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Fast jag är lite skeptisk till det, jag tror att alla hästarna bör få plats i ligghallen/boxen samtidigt. Om två eller tre tränger sig in i en box blir det nog lätt skador, och vilken ridskoleunge klarar att reda ut den situationen? Plus att de flesta ridskolorna har mestadels spiltor.

Är det förresten någon som rider på en ridskola där lektionshästarna går på lösdrift? Det kanske fungerar jättebra, jag har bara lite svårt att föreställa mig det.

Eftersom jag har ett sådant stall, och stallet fullt med ungar, vet jag att det fungerar ;)
 
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?

Sedärja. ;) Menar du att du har lösdrift, eller boxar på det viset som du beskrev? Och bedriver ridskola?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Flytta eller ej?
  • Hämta eller sälja? Toyota Auris

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp