Aktsamhetskrav i försäkringsvillkoren

Lovisaleonora

Trådstartare
Med stor tillfredställelse läser jag att minst ett bolag har infört aktsamhetskrav i veterinärvårdsförsäkringen. Det innebär följande:

"Stärkt aktsamhetskrav
Samtidigt stärks aktsamhetskravet i försäkringsvillkoren där hästägaren har ansvar för hästens välbefinnande.

Om hästen inte får vila tillräckligt efter en behandling kan hela eller delar av ersättningsbeloppet sättas ned."

För ungefär 25 år sedan fick jag rätt mycket skit när jag uttalade att A1-försäkringen är det största hotet mot den moderna ridhästens hälsa. Såtillvida att hästen riskerar att bli slit-och-släng, går sönder och blir utdömd - köp en ny för pengarna. Ingen har tid att vänta, ingen är intresserad av att träna rätt - köp en ny.

Tror ni det på sikt kommer innebära att hästägare tar ett större ansvar för rehabilitering eller är det mest en skrivbordsprodukt som främst är början på en diskussion?
 

Jag tror att det mest är en skrivbordsprodukt, men det kommer nog att ge intressanta diskussioner. Vila är ju i alla fall relativt enkelt för alla att ombesörja. Bättre ridning/träning kan ju vara svårare.
 
Jag tycker den är svår och lämnar så mycket utrymme för tyckande! Nu är jag inte insatt i mera exakt formuleringar.
Vad är egentligen aktsamhet?

En gång för 20 år sedan försökte vi rehaba en av klubbens hästar med senskada. Bokvila, sjukruta och promenader lirade inte alls. Jätteolycklig häst som stressade massor och slog sönder sig mera! Släppa ut honom med flocken på lösdriften gick dåligt, han blev stressad när någon kompis skulle in. Slutade med att vi gav bort honom till en tränare som regelbundet kom till gården. Hon hivade ut honom på bete med sin ena unghingst och gjorde nada, inga återbesök, inga kontroller av hältan, såg han inte sämre ut så avvaktade hon bara. Efter ett halvår var hästen ren och kunde sättas igång igen.
Oaktsamt absolut! Men vi hade gett upp och hästen fick tio friska år efter det.

Det jag svamlar om är typ, att mycket tyckande är svårt. Är det ok med hage? Eller boxvila? Eller tom kompisar i hagen?
Vem avgör? Är det upp till hästägaren, eller behandlande veterinär, eller kan veterinär och hästägare vara överens och sen tycker försäkringsbolaget likväl något annat?

Med det sagt har jag hellre aldrig haft mina egna försäkrade till något livvärde, jag vill kunna få hjälp med veterinärvården.
 
Jag tycker den är svår och lämnar så mycket utrymme för tyckande! Nu är jag inte insatt i mera exakt formuleringar.
Vad är egentligen aktsamhet?

En gång för 20 år sedan försökte vi rehaba en av klubbens hästar med senskada. Bokvila, sjukruta och promenader lirade inte alls. Jätteolycklig häst som stressade massor och slog sönder sig mera! Släppa ut honom med flocken på lösdriften gick dåligt, han blev stressad när någon kompis skulle in. Slutade med att vi gav bort honom till en tränare som regelbundet kom till gården. Hon hivade ut honom på bete med sin ena unghingst och gjorde nada, inga återbesök, inga kontroller av hältan, såg han inte sämre ut så avvaktade hon bara. Efter ett halvår var hästen ren och kunde sättas igång igen.
Oaktsamt absolut! Men vi hade gett upp och hästen fick tio friska år efter det.

Det jag svamlar om är typ, att mycket tyckande är svårt. Är det ok med hage? Eller boxvila? Eller tom kompisar i hagen?
Vem avgör? Är det upp till hästägaren, eller behandlande veterinär, eller kan veterinär och hästägare vara överens och sen tycker försäkringsbolaget likväl något annat?

Med det sagt har jag hellre aldrig haft mina egna försäkrade till något livvärde, jag vill kunna få hjälp med veterinärvården.
Det är inte sånt som de syftat på, som jag har förstått.
De exempel jag läst om handlar om att tex ge hästen tillräckligt med vila mellan tävlingar eller att söka kvalificerad vård i tid när hästen blir dålig. Exemplet med tillräcklig vila efter behandling handlar om att man inte ska behandla, vänta karenstiden och sedan ut på tävling.
Det du ger exempel på är ju vanligt, på olila sätt. Där kan man ju ha en dialog med veterinären dessutom och ibland fattar man sådana beslut u samråd med veterinären. Däremot om man utan anledning skiter i boxvila på en senskada tex - då kanske det blir annorlunda? Vet ej, aldrig hört ett sånt exempel nämnas kring detta.

Aktsamhetskravet gäller förövrigt även för veterinärvårdsförsäkringen, inte bara livdelen.
 
Senast ändrad:
Jag tycker den är svår och lämnar så mycket utrymme för tyckande! Nu är jag inte insatt i mera exakt formuleringar.
Vad är egentligen aktsamhet?

En gång för 20 år sedan försökte vi rehaba en av klubbens hästar med senskada. Bokvila, sjukruta och promenader lirade inte alls. Jätteolycklig häst som stressade massor och slog sönder sig mera! Släppa ut honom med flocken på lösdriften gick dåligt, han blev stressad när någon kompis skulle in. Slutade med att vi gav bort honom till en tränare som regelbundet kom till gården. Hon hivade ut honom på bete med sin ena unghingst och gjorde nada, inga återbesök, inga kontroller av hältan, såg han inte sämre ut så avvaktade hon bara. Efter ett halvår var hästen ren och kunde sättas igång igen.
Oaktsamt absolut! Men vi hade gett upp och hästen fick tio friska år efter det.

Det jag svamlar om är typ, att mycket tyckande är svårt. Är det ok med hage? Eller boxvila? Eller tom kompisar i hagen?
Vem avgör? Är det upp till hästägaren, eller behandlande veterinär, eller kan veterinär och hästägare vara överens och sen tycker försäkringsbolaget likväl något annat?

Med det sagt har jag hellre aldrig haft mina egna försäkrade till något livvärde, jag vill kunna få hjälp med veterinärvården.
Det där är inte alls oaktsamhet. Man måste se till individen och göra det som är bäst för just den man har framför sig. En häst som slår sönder sig, stressar sönder sig eller liknande på box/liten hage kommer inte läka. Då är ofta att släppa ut i större hage ett bättre alternativ för man kan inte ge lugnande dygnet runt. Då blir det ju kolik istället.

Oaktsamhet är att behandla hästen, inte ge skadan en chans att läka utan istället direkt börja träna/tävla igen trots att hästen inte alls har fått tid att låta skadan läka.

Jag tycker de nya aktsamhetskraven är superbra och förhoppningsvis känner inte veterinärerna samma press på sig heller om några år att få hästen frisk nu, helst igår annars ska hästen dömas ut utan att folk lär sig att det tar tid att läka skador och att den tiden inte går att komma ifrån oavsett hur mycket man behandlar med diverse mediciner.
 
Idéen är bra men jag tror det kommer bli en pappersprodukt utom i vissa extrema fall.
Tyvärr känner jag ofta när jag är hos veterinär att rehabiliteringsråden efter behandling är väldigt generella och att de aldrig utgår från individ. Jag slaktar personligen konvalescensen vid ungefär varje skada eftersom råden antingen är så generella att de kan betyda ungefär vad som helst (ja inte hopptränining eller så) eller att råden är omöjliga att kombinera med hästens psyke/andra diagnoser.
 
Jag tycker den är svår och lämnar så mycket utrymme för tyckande! Nu är jag inte insatt i mera exakt formuleringar.
Vad är egentligen aktsamhet?

En gång för 20 år sedan försökte vi rehaba en av klubbens hästar med senskada. Bokvila, sjukruta och promenader lirade inte alls. Jätteolycklig häst som stressade massor och slog sönder sig mera! Släppa ut honom med flocken på lösdriften gick dåligt, han blev stressad när någon kompis skulle in. Slutade med att vi gav bort honom till en tränare som regelbundet kom till gården. Hon hivade ut honom på bete med sin ena unghingst och gjorde nada, inga återbesök, inga kontroller av hältan, såg han inte sämre ut så avvaktade hon bara. Efter ett halvår var hästen ren och kunde sättas igång igen.
Oaktsamt absolut! Men vi hade gett upp och hästen fick tio friska år efter det.

Det jag svamlar om är typ, att mycket tyckande är svårt. Är det ok med hage? Eller boxvila? Eller tom kompisar i hagen?
Vem avgör? Är det upp till hästägaren, eller behandlande veterinär, eller kan veterinär och hästägare vara överens och sen tycker försäkringsbolaget likväl något annat?

Med det sagt har jag hellre aldrig haft mina egna försäkrade till något livvärde, jag vill kunna få hjälp med veterinärvården.
Det där är ju bara sunt tycker jag.
 
Idéen är bra men jag tror det kommer bli en pappersprodukt utom i vissa extrema fall.
Tyvärr känner jag ofta när jag är hos veterinär att rehabiliteringsråden efter behandling är väldigt generella och att de aldrig utgår från individ. Jag slaktar personligen konvalescensen vid ungefär varje skada eftersom råden antingen är så generella att de kan betyda ungefär vad som helst (ja inte hopptränining eller så) eller att råden är omöjliga att kombinera med hästens psyke/andra diagnoser.
Fast man kan också prata med veterinärer och förklara situationen och tillsammans komma fram till vad som passar ens häst. Min häst var farlig på dom korta promenaderna han skulle ha under boxvilan och dessutom riskerade att skada sig mer på box än ute i hage. Vi kom fram till att en liten större hage där han kunde skritta runt och röra sig men inte springa direkt var bäst. Jag slapp promenera honom och han slapp stå inne på box. Som veterinären sa så får man ju göra så gott man kan även om det inte är efter rekommendationerna alltid.

Jag tycker fler och fler veterinärer faktiskt ser till individen nu för tiden, om man frågar dom. Frågar man inte och pratar om en lösning för just den enskilda individen däremot så säger dom ju bara generella råd.

Plus sunt förnuft, man tar det veterinären säger och modifierar det lite så att det passar ens häst på bästa sätt. Som sagt så får man göra så gott man kan.
 
Fast man kan också prata med veterinärer och förklara situationen och tillsammans komma fram till vad som passar ens häst. Min häst var farlig på dom korta promenaderna han skulle ha under boxvilan och dessutom riskerade att skada sig mer på box än ute i hage. Vi kom fram till att en liten större hage där han kunde skritta runt och röra sig men inte springa direkt var bäst. Jag slapp promenera honom och han slapp stå inne på box. Som veterinären sa så får man ju göra så gott man kan även om det inte är efter rekommendationerna alltid.

Jag tycker fler och fler veterinärer faktiskt ser till individen nu för tiden, om man frågar dom. Frågar man inte och pratar om en lösning för just den enskilda individen däremot så säger dom ju bara generella råd.

Plus sunt förnuft, man tar det veterinären säger och modifierar det lite så att det passar ens häst på bästa sätt. Som sagt så får man göra så gott man kan.
Ja alltså jag kan prata så givetvis har jag diskuterat saken med veterinären. Trots det har jag varje gång fått ett standardpapper om salen utan kommentarer utifrån situationen.
 
Ja alltså jag kan prata så givetvis har jag diskuterat saken med veterinären. Trots det har jag varje gång fått ett standardpapper om salen utan kommentarer utifrån situationen.
Ja, vad det står på pappret är ju en sak. Dock så är det det som man kommit överens om med veterinären som gäller, inte vad det står på ett papper som dom skickar med med hyfsat generella råd.

Som sagt, man kommer överens om saker och ting med veterinären och sen går man efter dom, inte svårare än så.
 
Fast man kan också prata med veterinärer och förklara situationen och tillsammans komma fram till vad som passar ens häst. Min häst var farlig på dom korta promenaderna han skulle ha under boxvilan och dessutom riskerade att skada sig mer på box än ute i hage. Vi kom fram till att en liten större hage där han kunde skritta runt och röra sig men inte springa direkt var bäst. Jag slapp promenera honom och han slapp stå inne på box. Som veterinären sa så får man ju göra så gott man kan även om det inte är efter rekommendationerna alltid.

Jag tycker fler och fler veterinärer faktiskt ser till individen nu för tiden, om man frågar dom. Frågar man inte och pratar om en lösning för just den enskilda individen däremot så säger dom ju bara generella råd.

Plus sunt förnuft, man tar det veterinären säger och modifierar det lite så att det passar ens häst på bästa sätt. Som sagt så får man göra så gott man kan.

Det här är min erfarenhet också.

Veterinären ger standardråd "så här brukar vi göra".
Jag kontrar med "min häst är "spechiul snowflake" finns det alternativ?"
Veterinären erbjuder alternativ, tex serpentinhage i stället för liten hage, uppsutten skritt i stället för vid hand. Eller tömkörning. Eller andra alternativ (pleg, bla.)
 
Idéen är bra men jag tror det kommer bli en pappersprodukt utom i vissa extrema fall.
Tyvärr känner jag ofta när jag är hos veterinär att rehabiliteringsråden efter behandling är väldigt generella och att de aldrig utgår från individ. Jag slaktar personligen konvalescensen vid ungefär varje skada eftersom råden antingen är så generella att de kan betyda ungefär vad som helst (ja inte hopptränining eller så) eller att råden är omöjliga att kombinera med hästens psyke/andra diagnoser.
Men brukar du inte fråga veterinären om oklarheter eller säga att det inte kommer funka? Jag tycker alltid man kan resonera om rehab och igångsättning men man måste ju berätta för veterinärer att man är i behov av anpassningar.
 
Men brukar du inte fråga veterinären om oklarheter eller säga att det inte kommer funka? Jag tycker alltid man kan resonera om rehab och igångsättning men man måste ju berätta för veterinärer att man är i behov av anpassningar.
Ja alltså om jag säger att jag tycker det är trist att man inte tar hänsyn till enskild individ så ingår givetvis att jag pratat med veterinären om den enskilda individen är inte det fullständigt uppenbart? Problemet är att om du står hos veterinären och pratar om saker och tror du fått allt helt klart för dig och sedan typ i utgången får ett papper i näven med en standardtext så står du där dagen efter och har glömt hälften av diverse anledningar. Det är ju orsaken till att man får något nerskrivet eftersom man lätt glömmer saker framförallt i stressade situationer.
 
Ja alltså om jag säger att jag tycker det är trist att man inte tar hänsyn till enskild individ så ingår givetvis att jag pratat med veterinären om den enskilda individen är inte det fullständigt uppenbart? Problemet är att om du står hos veterinären och pratar om saker och tror du fått allt helt klart för dig och sedan typ i utgången får ett papper i näven med en standardtext så står du där dagen efter och har glömt hälften av diverse anledningar. Det är ju orsaken till att man får något nerskrivet eftersom man lätt glömmer saker framförallt i stressade situationer.
Då brukar jag ringa och fråga.
 
Ja det låter ju fantastiskt effektivt att alla som varit på kliniken ska ringa till dem efteråt för att få instruktioner. Jag tror du missade meningen med mitt inlägg rejält iom den kommentaren
Det är inte så svårt eller tidskrävande att lyfta luren och prata lite med veterinären. Vill du så extremt gärna ha allt på papper så kan du säkerligen fråga om du kan få det nedskrivet innan du lämnar kliniken...om du inte vill ringa efteråt.
 
Det är inte så svårt eller tidskrävande att lyfta luren och prata lite med veterinären. Vill du så extremt gärna ha allt på papper så kan du säkerligen fråga om du kan få det nedskrivet innan du lämnar kliniken...om du inte vill ringa efteråt.
Men snälla du jag snackar om ett generellt problem kopplat till trådens ämne, inte om ett personligt. Om du får dåliga/bristande hemgångsråd så är det stor risk att man av misstag riskerar att bryta mot aktsamhetskrav om de inte enbart ska appliceras på att hästen sprutas i led dag 1 och man startar 140 cm hoppning dag 14, fast i det fallet är det så få det gäller så regeln inte tillför något.
Jag tackar för mig i den här diskussionen för det här leder ingenstans alls.
 
Det är inte så svårt eller tidskrävande att lyfta luren och prata lite med veterinären. Vill du så extremt gärna ha allt på papper så kan du säkerligen fråga om du kan få det nedskrivet innan du lämnar kliniken...om du inte vill ringa efteråt.

Om du inte har fått råden skriftligt, hur ska du då bevisa att din häst fick råd utifrån dens särskilda situation, om försäkringsbolaget tycker att du har varit oaktasm med att ha ex.vis släppt häst i hage istället för boxvila?
 
Det blir väl mer intressant den dagen detta praktiseras för första gången från något försäkringsbolag/veterinär.... kan tänka mig en utdragen process som ska prövas i någon rättslig mening, beroende på summa såklart. Funderar på vilken veterinär som vill utsätta sig för det...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter lite strul hittade jag en fodervärd åt min häst, de kom och hämtade henne 21/1 och hade henne på prov i 1 månad. Den 20/1...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
13 962
Senast: jerseyko
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp