Aktsamhetskrav i försäkringsvillkoren

Kan ju dock slå fel, endel hästar ska ju tex skrittar igång för hand efter vila men vissa har för mycket nerver/temperament så dem blir direkt farliga att leda för hand eller ens uppsuttet efter boxvila.
Då kan ju försäkringsbolaget använda det att man inte skritta igång hästen som argument till att sänka ersättningen.

Känns som det finns risk att försäkringsbolagen kommer kunna använda detta som ett kryphål för att neka ersättning. Men om det funkar som det är tänkt, att ta dem som inte ger hästen tillräckligt med vila/återhämtning eller för dem som inte följer veterinärens råd är det jätte bra.
 
Det blir väl mer intressant den dagen detta praktiseras för första gången från något försäkringsbolag/veterinär.... kan tänka mig en utdragen process som ska prövas i någon rättslig mening, beroende på summa såklart. Funderar på vilken veterinär som vill utsätta sig för det...
Jag har uppfattat att de redan har använt det. Aktsamhetskravet är inte nytt, det har funnits i flera år. Men som jag skrev ovan så har jag aldrig sett försäkringsbolagen skriva om det gällande just typ av hage etc utan det handlar om andra saker.
 
Kan ju dock slå fel, endel hästar ska ju tex skrittar igång för hand efter vila men vissa har för mycket nerver/temperament så dem blir direkt farliga att leda för hand eller ens uppsuttet efter boxvila.
Då kan ju försäkringsbolaget använda det att man inte skritta igång hästen som argument till att sänka ersättningen.

Känns som det finns risk att försäkringsbolagen kommer kunna använda detta som ett kryphål för att neka ersättning. Men om det funkar som det är tänkt, att ta dem som inte ger hästen tillräckligt med vila/återhämtning eller för dem som inte följer veterinärens råd är det jätte bra.
Det är inte den typen av saker som aktsamhetskravet berör. Det handlar om vila mellan skada och tävling, att söka vård inom skälig tid etc. Det handlar inte om vilken hage hästen går i eller om hästen har skrittats eller galopperat i sin rehab.
 
Eftersom det verkar råda en del missuppfattningar om vad aktsamhetskravet innebär, här är exempel som Agria själva tar upp:
https://news.cision.com/se/agria-dj...e-maste-ta-ansvar-for-hastens-halsa-,c3257273

Villkoren:
https://www.agria.se/dokument/produktblad/hast/a1-veterinarvard

2C354D29-8C36-474D-A2AF-5DE6E3EB15BE.png

Att man ska följa veterinärens råd handlar väl om att man inte ska göra helt tvärt om och agera vårdslöst.
 
Om du inte har fått råden skriftligt, hur ska du då bevisa att din häst fick råd utifrån dens särskilda situation, om försäkringsbolaget tycker att du har varit oaktasm med att ha ex.vis släppt häst i hage istället för boxvila?
Vadå bevisa? Vad är det att bevisa? Försäkringsbolaget går ju på vad veterinären säger, dom vet att man har gjort vad man kan och det räcker. Agria ville iallafall inte se papper på planen vi hade när han dömdes ut, veterinären visste att vi gjort vad vi kan och att det inte fungerade. Inget mer med det liksom.

Du menar att det är någongång som försäkringsbolaget velat ha papper på planen? Och om man är rädd för det, är det verkligen så svårt att fråga veterinären om den kan skriva ner det på en lapp?

Liksom kommunikation är lite redskapet för att minska missförstånd. Att det ska vara så svårt. Annars så är jag ganska säker på att även Agria vet om att kommunikation med veterinären sker via telefon, dom är nog inte främmande för det.
 
Senast ändrad:
Det är inte den typen av saker som aktsamhetskravet berör. Det handlar om vila mellan skada och tävling, att söka vård inom skälig tid etc. Det handlar inte om vilken hage hästen går i eller om hästen har skrittats eller galopperat i sin rehab.
Att följa veterinärens råd står det ju. Om veterinärens råd är att skritta igång för hand men man inte kan göra det och väljer att släppa hästen i en normal hage efter vilan och hästen blir sämre har man ju inte följt veterinärens råd.

Som jag skrev, om aktsamhetskraven används rätt är dem jätte bra, men det ger även försäkringsbolagen ett kryphål att sänka ersättningen i andra situationer än vad det är tänkt för.
 
Att följa veterinärens råd står det ju. Om veterinärens råd är att skritta igång för hand men man inte kan göra det och väljer att släppa hästen i en normal hage efter vilan och hästen blir sämre har man ju inte följt veterinärens råd.

Som jag skrev, om aktsamhetskraven används rätt är dem jätte bra, men det ger även försäkringsbolagen ett kryphål att sänka ersättningen i andra situationer än vad det är tänkt för.
Jag tror du tolkar texten galet. Sålänge du har en rimlig förklaring till vad du har gjort är det knappast ett problem. Men det rimliga i en sådan situation är väl också att ringa och rådfråga veterinären. Om du inte ens försöker lösa situationen (tex ringa för att få lugnande) så ja då kanske det blir problem?
 
Med stor tillfredställelse läser jag att minst ett bolag har infört aktsamhetskrav i veterinärvårdsförsäkringen. Det innebär följande:

"Stärkt aktsamhetskrav
Samtidigt stärks aktsamhetskravet i försäkringsvillkoren där hästägaren har ansvar för hästens välbefinnande.

Om hästen inte får vila tillräckligt efter en behandling kan hela eller delar av ersättningsbeloppet sättas ned."

För ungefär 25 år sedan fick jag rätt mycket skit när jag uttalade att A1-försäkringen är det största hotet mot den moderna ridhästens hälsa. Såtillvida att hästen riskerar att bli slit-och-släng, går sönder och blir utdömd - köp en ny för pengarna. Ingen har tid att vänta, ingen är intresserad av att träna rätt - köp en ny.

Tror ni det på sikt kommer innebära att hästägare tar ett större ansvar för rehabilitering eller är det mest en skrivbordsprodukt som främst är början på en diskussion?
Riktigt bra med krav att man ska ha aktsamhetskrav. Många ger inte hästen vila, tävlar ofta, tränar mycket, lite vila och hästen har kanske bara lite hagvistelse.
Förhoppningsvis minskar kravet på att veterinären ska dömma ut hästen lika fort.

Hoppas att det skulle ingå en koll av utrustningen också när det uppstår problem.

Självklart ska man kunna prata med sin veterinär om rehab biten. Hur gör vi när exempel inte skritt förhand fungerar? Fungerar det med att gå i hage? I så fall storlek på hagen? Vatten träning? Och liknande. Hur gör vi med kraftfoder? Hovslagare, special beslag? Osv
 
@Dopy

Det handlar överhuvudtaget inte om det. Det handlar ju om hästar som inte får vård i tid och om hästar som startar för snabbt, i vissa fall där karenstiden inte ens gått ut och om hästar som inte får rimlig vila mellan tävlingar.

Om man kommer in för en hältutredning och det visar sig att man startat varje helg i ett halvår har man nog svårt att få ersättning, eller om man inte ändrar sitt beteende med att starta helg efter helg efter behandling och hästen kommer in igen för hältutredning, ryggont eller vad det nu kan vara.

Jag tycker det är ett välkommet beslut då man ser ryttare förbruka hästar på löpande band och tävlar 100 helger på raken. Hoppas nu verkligen alla försäkringsbolag följer efter, särskilt som det finns mängder av ryttare som fortfarande försvarar detta beteende!
 
@Dopy

Det handlar överhuvudtaget inte om det. Det handlar ju om hästar som inte får vård i tid och om hästar som startar för snabbt, i vissa fall där karenstiden inte ens gått ut och om hästar som inte får rimlig vila mellan tävlingar.

Om man kommer in för en hältutredning och det visar sig att man startat varje helg i ett halvår har man nog svårt att få ersättning, eller om man inte ändrar sitt beteende med att starta helg efter helg efter behandling och hästen kommer in igen för hältutredning, ryggont eller vad det nu kan vara.

Jag tycker det är ett välkommet beslut då man ser ryttare förbruka hästar på löpande band och tävlar 100 helger på raken. Hoppas nu verkligen alla försäkringsbolag följer efter, särskilt som det finns mängder av ryttare som fortfarande försvarar detta beteende!
Jag upplever också ett problem med att folk typ kallar det ”att hästen åker på SPA” när den varit hos vet för led- och ev muskulär behandling i rygg också och sedan sätts på rehabträning på aquatrainer-ställe.
Folk tycker det är helt normalt, ok etc att en tävlingshäst ska tävla varje helg och ridas sönder för att sedan regelbundet behöva lägga in ovanstående. Det ses liksom som när vi går och får en ansiktsbehandling och inte som att hästen faktiskt är skadad och måste vila från den typ av slitage-ridningen. Och sen kör man bara på med samma upplägg efter. Igen och igen..

Så jag välkomnar det också!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter lite strul hittade jag en fodervärd åt min häst, de kom och hämtade henne 21/1 och hade henne på prov i 1 månad. Den 20/1...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
13 962
Senast: jerseyko
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp