Aktuell information om monte

I

Ina79

Éftersom många ställer frågor om monte´så klistrar jag in detta från www.travsport.se.

Aktuell information om Monté
040429 kl 14.57



Monté

Montéridning (travridning) håller nu på att hitta sina former inom den svenska travsporten.
Ännu så länge har vi endast fått se uppvisningslopp och ett och annat kvallopp. Från 1 juni är det dock möjligt för travsällskapen att skriva ut montélopp som ingår i totalisatorspelet. Regler och licensbestämmelser för monté ingår numera som en del i Tävlingsreglementet respektive Licensbestämmelser. Vi kommer här att belysa de olika reglerna för monté och försöka räta ut eventuella oklarheter.

Krav på Montéhästen.
Häst skall vara inkvalad för monté eller ha deltagit i officiellt montélopp i utlandet.
I övrigt se reglementet § 23.


Kvaltider:
Varmblod hingstar/valacker 4-12 år 1.25,0 ston 4-10 år 1.25,0
Kallblod alla 5-15 år 1.45,0

Hästens utrustning.
I lopp skall hästens utrustning bestå av sadel med stigbyglar (ej sk. säkerhetsbyglar med gummiband), brösta eller förbygel samt ryggstycke är obligatoriskt. Vid autostart skall checkrem användas. Pessoabett och Pelhamstång får användas. Maximalt avstånd mellan bettringen och hävstångsringen får vara 8 cm. Dubbla tyglar samt stegtyglar får användas. I övrigt gäller utrustningsbestämmelser enligt reglementet och propositionshäftet.

Ryttarens utrustning och krav.
För att rida i montélopp erfordras Montélicens enligt STC:s licensbestämmelser. Ridhjälm skall vara godkänd med CE-märkning. Skyddsväst klass 3. Ridskor eller ridstövlar skall vara försedd med klack och skaft. Inregistrerad tävlingsfärg samt vita byxor. Ridspö, snärten inräknad, får vara högst 70 cm långt och diametern skall vara minst 8 mm. Snärten skall vara minst 3 cm bred. I övrigt se reglementet § 47.

Vikter
Ryttare, inklusive klädsel, skyddsväst, hjälm och sadel med tillbehör såsom viktvojlock eller annan vojlock (mankskydd), skall efter lopp väga minst 65 kg. Ryttare som väger mindre än 65 kg, ansvarar själv för tillhandahållande av viktvojlock och därtill hörande vikter.

Vägning
Vägning skall ske på anvisad plats och är obligatorisk församtliga ryttare både före och efter loppet. Utvägning (före loppet) skall ske senast 40 minuter före aktuellt lopp. Invägning (efter loppet) skall ske direkt när ekipaget lämnar tävlingsbanan. Segrande ryttare skall väga sig omedelbart EFTER avslutad segerdefilering.

Så en liten fråga till er, skulle du kunna tänka dig att kvala in och starta din häst i monte´(förutsatt att den är inriden förståss)?
 
Svar på frågan: Ja visst!! Ny tillskottet kommer bli inriden om S. ger klartecken, fast det vet du ju redan ;)
 
Jag är tveksam, det ska i så fall vara en häst med bättre bärighet än mina nuvarande små "räkor". Den enda rejäla hästen jag har har stora problem med ryggen och bäckenet, så vi har inte ens kommit till uppsutten skritt i träningen. Belasta ryggen i snabb trav kommer aldrig att bli aktuellt för henne om hon nu någonsin kommer till start igen.
Jag är av den tron att det måste vara väldigt starka hästar som ska hålla för banornas påfrestningar och därutöver en människa på ryggen som extra barlast.

/// ghost
 
Absolut! Skulle jag köpa en travhäst så skulle jag köpa en jag trodde har förutsättningar för montè för det är ju så himla roligt!

Jag red mitt 7e licenslopp idag, så förhoppningsvis har jag licensen klar om några veckor!

Hästen jag ridit mest har verkligen tänt till av montèn och äntligen börjat bli en fighter. Hon är så nöjd med sig själv efter loppen (lett från start till mål 3ggr i rad nu) och tycker det är så himla roligt!
 
Självklart !!!
Red monte så länge jag hade ponnytarvlicens.
Jag tycket sporten är sååå vacker.
Själv blev jag lite avskräckt när jag gick omkull i höstas under en klubbtävling i monte.......gör fortfarande ont :(
/Cetzy
 
Skulle absolut vilja rida monte'. Har faktiskt provat en gång men min buse förstod inte riktigt meningen med att ha mig på ryggen på banan.. :o. Ridning passar tydligen bara nådig herrn hemma i skogen och lukta på blommorna. :crazy:. Fick mig en redig åktur :angel:. Men jag är den förste att stå och heja på er som tänke vara med. Det ser urläckert ut!!!! :bump:
 
håller med ghost.
Min egen travare blir det ALDRIG aktuellt med monté på. Dels för att han är, enligt mig, felaktigt byggd för det, han har problem med ryggen och jag tycker helt enkelt inte om monté.
Det måste slita mycket på en häst att springa i dom hastigheterna med huvudet högt och en ryttare på ryggen, för mig motsäger det allt jag "kan" inom ridning. Men däremot tror jag att de lite grövre hästarna, som tränas "ordentligt" mellan med bra rygg kan hålla för monté ibland och de tycker nog det är skoj!
Men för mig gå hästens hälsa före skoj.
 
De har under några år fört statistik över montèhästarna i Norge och de är INTE mer skadade än de hästar som används till "bara" trav.

Vore så fallet så tror jag inte topphästarna i Frankrike skulle få gå montè heller.

Ta hästarna jag rider t.ex, de går montè kanske 1gg/vecka, då uppkäkade (och man behöver ju inte ha snorkort käk). Jag rider uppkäkat endast i loppet, värmer utan käk. Det handlar alltså om kanske 10-15min/vecka, det tycker jag en normal frisk travhäst SKA klara om den är förberedd korrektunder ryttare.
Däremellan körs de fort/startas och rids. När de rids till vardags så är det givetvis vanlig kondition/dressyrträning/uteritt i mer "ridhästform" som gäller. Nu efter några månader så verkar de iaf hitills bara bli bättre och bättre i kroppen, även enligt equiterapeuten (som själv rider montè) som behandlar dem.

En som har problem däremot ska man ju givetvis vara extra försiktig med. Och givetvis kommer inte alls hästar passa till montè, lika lite som alla passar till trav.
 
Montén jag sett på TV från frankrike är verkligen inte något jag vill ha hit... :crazy:
Om hästen rids/körs ordentligt mellan och, som dina, underhålls med massage/equiterapeut så kan det säkert vara bra, även om det nog aldrig blir en träningsmetod jag vill använda.
Mycket anledningen till att jag är så negativ är att det jag sett så är det få människor som tänker på det jag skrev ovan... Det är flängridning med dålig balans till vardags, på montén är det en kort käk och att man hänger i tyglarna för att hålla balansen (alternativt för att hästen försöker sticka, då man ju är svagare på ryggen av dom). Detta på hästar som ABSOLUT inte är byggda för monté, utan är klena utan ryggmuskler.
En fin montéhäst med bra ryttare kan även jag tycka är bra.
 
Nej, Monté i mina ögon är högt uppkäkad häst med studsande och viftande ryttare.. :crazy:
Förhoppningsvis kommer jag ändra åsikt den 5 juni då det rids monté inom toton på Linde.. :)

Fö är Humlan alldeles för liten för Monté..
 
Hästen behöver alltså inte vara kvalad för vagn? Har för mig att jag hört/läst det nån gång... Vore ju mer logiskt om det räcker med kval för monté, en häst som inte funkar att köra kan ju funka i monté ändå.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att starta, vi köpte nyligen en häst som slår ganska bra i vagn, men skulle va kul att testa i monté istället så småningom. När jag eller syrran tagit licens också... :) Får man förresten ta licens på en okvalad häst? Kanske en dum fråga, men jag har ingen körlicens heller så jag vet inte hur det funkar varken i körning eller monté.
 
Jag fick lära mig att i licensloppen (vet EJ hur det är i "riktiga" kvallopp osv) ska man rida en häst som är kvalad någon gång i sitt liv (behöver inte vara inom 8mån-gränsen) och står i träning hos någon.
 
Hej alla....
Har i dag B-licens.
Är det någon som vet, vad behövs det för att få monte licens?
Kan man kompletter på något sätt?
 
Skulle jättegärna satsat på detta om jag hade en häst som passade för det!

Fram med fler duktiga och smarta ryttare, tränare och ägare som tar hand om sina hästar!!!
 
Jag är inget travproffs, men VARFÖR rider man monté öht? Det ser ju helt onaturligt ut, vad är det bra för, vad vill man uppnå? Vad stärker det hos hästen? Har ni sett någon häst gå så i det fria?
 
Nu är du på TRAV, vi är inte så många så du får nog vänta ett par dagar på svaren. Bara kolla datumen på tidigare trådar. :crazy:
Men svar på din fråga, nej det har jag inte, i det fria brukar det alltid saknas ryttare till att börja med. :idea:

Men jag försvarar inte montén för det, som du kanske sett i tidigare inlägg. Den jag rider (in) nu kan skritta krökt form på rakt spår... :smirk: Men det beror kanske på att jag ridit på henne 2 ggr det senaste året tillika de sista två veckorna? :eek:

Trav dröjer och med hennes mentalitet blir det garanterat ingen monté.

///ghost
 
Men det har jag, ganska ofta tom. Sen exakt vad du menar med "högt huvud" är kanske inte samma som jag menar, men min huvudfråga gällde som sagt Monté och det var denna fråga jag ffa ville ha besvarad: På vilket sätt stärker monté hästen, vad är det BRA för?

Observera att jag frågar av nyfikenhet, den som aldrig frågar får vara dum för evigt..
 
Jag menar antagligen så högt huvud de måste ha för att kunna hålla balansen och trava så fort som de gör..

Jag vet inte riktigt hur du menar att monte skulle behöva stärka hästen? :confused:
Monte är en tävlings gren, stärker hästen gör man i träning och inte de ca 2 minuter ett monte lopp pågår!?
Vad det är bra för?
Tja, vad är trav bra för, vad är hoppning bra för, dressyr eller häst hållande i allmänhet?
Antagligen är det bra för att människan och hästen har kul ihop?
Äldre hästar brukar tycka det är kul med lite variation i livet och många tänder ill med monte´..

Läser du tidigare svar av mig så ser du vilken uppfattning jag fått om Monte´som tävlingsform, denna uppfattning kommer främst från att ha sett monte i Frankrike, men jag hoppas ändra åsikt eftersom den "vanliga" svenska travsporten skiljer sig mycket från den franska och det hoppas jag kommer bli det samma inom monten :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp