(AKUT) Bett till stark häst

linnvb

Trådstartare
Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst.
Jag rider vanligtvis på ett tredelat baucherbett. Men tyvärr funkar inte det alls så bra när jag ska hoppa med henne eller rida på travbanan. Hon blir så otroligt stark och på och kan enkelt ta bettet och sticka(har lyckats göra det några gånger, skenat skulle jag säga). Så jag skulle behöva ett skarpare bett för hoppningen och travbanan så jag kan behålla kontrollen och slippa få armarna avslitna och inte behöva bråka med henne. Haft vanligt tvådelat tränsbett men funkade verkligen inte! Vad rekommenderar ni? Har ni några frågor så svarar jag gärna!
 
Jag är måhända "gammalmodig" i mitt tänkande angående bett. (och erkänner att jag inte hängt med i de senaste årens explosion av olika bettvarianter...)
Hade jag en sån häst skulle jag börja med att prova en rak (oledad) jaktstång (kimblewick, kärt barn har många namn), där kedjan gör att man inte behöver dra så hårt. Jag har t.ex använt en sån på en pigg shetlandsponny med liten ryttare på ryggen, för att hon skulle rå på sin ponny. Och till 2 av mina egna ridhästar på senare år - den ena pga att den är outbildad och ouppfostrad och nonchalerar mina önskemål, den andra för att den ryckte tyglarna ur händerna på mig i skogen. Och mina ledvärkiga händer är helt enkelt inte längre starka nog att hålla kvar tygeln när det blir så.
 
Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst.
Jag rider vanligtvis på ett tredelat baucherbett. Men tyvärr funkar inte det alls så bra när jag ska hoppa med henne eller rida på travbanan. Hon blir så otroligt stark och på och kan enkelt ta bettet och sticka(har lyckats göra det några gånger, skenat skulle jag säga). Så jag skulle behöva ett skarpare bett för hoppningen och travbanan så jag kan behålla kontrollen och slippa få armarna avslitna och inte behöva bråka med henne. Haft vanligt tvådelat tränsbett men funkade verkligen inte! Vad rekommenderar ni? Har ni några frågor så svarar jag gärna!
Jag har en pansarvagn som skiter högaktningsfullt i bettet när hon beslutar sig för det. Troligen kan jag betsla upp henne men det enda jag tror jag kommer uppnå är att hon får skador i munnen. För mig handlar allting om dressyr. Att betsla upp en bulldoser är bara att dölja problemen.
 
Jag har en pansarvagn som skiter högaktningsfullt i bettet när hon beslutar sig för det. Troligen kan jag betsla upp henne men det enda jag tror jag kommer uppnå är att hon får skador i munnen. För mig handlar allting om dressyr. Att betsla upp en bulldoser är bara att dölja problemen.
Att byta bett kan också göra att man får en häst som blir mer uppmärksam på bettet och ryttarens signaler. Så att man helt enkelt kan rida med betydligt mindre hjälper = minska risken för skador i munnen.
Jag hade själv en häst för många år sen som var så dåligt utbildad att han bara rusade. Det var i pessoabettens ungdom (början av 90-talet!) och på honom funkade det bettet utmärkt. Han reds på det i några månader tills han börjat lyssna bättre på mig, sen byttes det ut mot ett vanligt smalt tränsbett som han sen hade under resten av tiden han bodde hos mig.

Generellt tänker jag ibland på varför man anser hästen vara stark i munnen. Med tanke på hur känslig hästens mule och läppar är, så är det förvånande att många verkar tycka att det är helt i sin ordning att man behöver dra hästen hårt i munnen. Jag tror att det i många fall handlar om felaktigt tillpassat bett, eller fel modell på bettet för den specifika hästens mun - utöver de gånger som det finns vargtänder eller andra fysiska avvikelser i munnen - när hästen inte lyssnar på ryttarens signaler.
 
Att byta bett kan också göra att man får en häst som blir mer uppmärksam på bettet och ryttarens signaler. Så att man helt enkelt kan rida med betydligt mindre hjälper = minska risken för skador i munnen.
Jag hade själv en häst för många år sen som var så dåligt utbildad att han bara rusade. Det var i pessoabettens ungdom (början av 90-talet!) och på honom funkade det bettet utmärkt. Han reds på det i några månader tills han börjat lyssna bättre på mig, sen byttes det ut mot ett vanligt smalt tränsbett som han sen hade under resten av tiden han bodde hos mig.

Generellt tänker jag ibland på varför man anser hästen vara stark i munnen. Med tanke på hur känslig hästens mule och läppar är, så är det förvånande att många verkar tycka att det är helt i sin ordning att man behöver dra hästen hårt i munnen. Jag tror att det i många fall handlar om felaktigt tillpassat bett, eller fel modell på bettet för den specifika hästens mun - utöver de gånger som det finns vargtänder eller andra fysiska avvikelser i munnen - när hästen inte lyssnar på ryttarens signaler.

Hon var ju en problemhäst när hon kom och då körde hon sitt egna race och låg efter i utbildningen. Men nu är hon ju inte det längre utan att hon blir så där explosiv och taggad är en del av hennes personlighet. Så jag betslade ju inte upp henne när hon kom men hon var som en fara för att jag visste att det handlade om träning. Men jag känner att hon skulle iaf behöva ett litet skarpare bett så man inte ska behöva bråka med hästen i munnen, vilket jag inte gillar.
 
Jag har en pansarvagn som skiter högaktningsfullt i bettet när hon beslutar sig för det. Troligen kan jag betsla upp henne men det enda jag tror jag kommer uppnå är att hon får skador i munnen. För mig handlar allting om dressyr. Att betsla upp en bulldoser är bara att dölja problemen.
Du får gärna läsa det som jag svarade på Ameos! Hon är inte en pansarvagn eller stridsvagn en sån häst har jag så jag vet hur det är med det haha. Men hon blir bara för taggad och explosiv och nu är hon ju uppfostrad tillskillnad från när hon kom. Och i själva dressyren och liksom om jag trimmar henne vanligt osv har jag inga problem. Men det är när hon blir så glad inom t.ex hoppningen och på travbanan så hon blir så taggad och explosiv.
 
När jag satte igång mitt starka och livliga sto efter fölning använde jag ett tvådelat kimblewickbett. Hade det bara när vi red ut. Efter ett tag lugnade hon ner sig och det gick att rida henne på allt mildare bett. När hon gick i pension hade hon novabett.
Hur kommer det sig att du valde tvådelat bett med hävstång? Det är ju jäääkligt skarpt.

Odelat kimblewick kan jag hålla med om är ett riktigt bra bett om det behövs lite skarpare, självklart som temporär lösning :)
 
Hur kommer det sig att du valde tvådelat bett med hävstång? Det är ju jäääkligt skarpt.

Odelat kimblewick kan jag hålla med om är ett riktigt bra bett om det behövs lite skarpare, självklart som temporär lösning :)

Råd från min dåvarande instruktör. Hade inte tygeln i något av hålen på d-ringen utan löst utanpå, då blev det mycket mildare.
 
Hur kommer det sig att du valde tvådelat bett med hävstång? Det är ju jäääkligt skarpt.

Odelat kimblewick kan jag hålla med om är ett riktigt bra bett om det behövs lite skarpare, självklart som temporär lösning :)
Fast det beror ju helt på hästen och är svårt att veta innan man provat. Min ena häst vill inte gå ett steg om man sätter på honom ett odelat bett (hävstång eller ej), medan han är mkt nöjd med ett tvådelat pelham om jag vill ha ngt som är lite skarpare än tränsbett.
 
Stark i hand brukar vara stel i bakkärran. Om det är en travare så har de mycket påskjut. Ta hjälp irl av en tränare och rid mycket kavaletti, klättring, lösgörande typ sidvärtes. Det finns ingen på ett forum som kan ge dig ett bra råd. Ta hjälp i verkliga livet.
 
Fast det beror ju helt på hästen och är svårt att veta innan man provat. Min ena häst vill inte gå ett steg om man sätter på honom ett odelat bett (hävstång eller ej), medan han är mkt nöjd med ett tvådelat pelham om jag vill ha ngt som är lite skarpare än tränsbett.
Nej, man ska aldrig ha delade hävstångsbett. Det finns inget skarpare, möjligtvis vissa hissbett och andra saker vi inte använder i sverige.
Jag tycker inte det finns något som kan göra användadet av delate hävstångsbett okej.
 
Hon var ju en problemhäst när hon kom och då körde hon sitt egna race och låg efter i utbildningen. Men nu är hon ju inte det längre utan att hon blir så där explosiv och taggad är en del av hennes personlighet. Så jag betslade ju inte upp henne när hon kom men hon var som en fara för att jag visste att det handlade om träning. Men jag känner att hon skulle iaf behöva ett litet skarpare bett så man inte ska behöva bråka med hästen i munnen, vilket jag inte gillar.
Har du ridit lydnadsövningar i samband med hoppning/markarbete och hur funkar det? T ex hoppa ett hinder, galoppera några steg efter hindret, bryta av till trav och lägga en volt för att sedan travhoppa nästa hinder. En ännu mer avancerad övning är att till och med göra halt på en viss punkt efter hindret. Denna typ av övningar kan varieras i det oändliga. Hindren kan vara små till att börja med, för att undvika att hästen taggar till. Till och med bara bommar om ni har mkt problem.

Undrar också om det är en travare. Då är det möjligt att hästen tror att den ska ånga på när den är på travbanan. Har förstått att travhästar också är upplärda att ligga på bettet när de springer, och därmed kan ha svårt att koppla en förhållning i tyglarnatill att minska takten. Kanske funkar det bättre på travbanan att släppa av på tygeln och förhålla med kroppen. Detta kan ni börja träna på i dressyren.

Sedan tror jag också du behöver träna lydnad på travbanan om du vill ha lydnad där. Börja i skritt och träna skritt, halt, Skritt, halt. Se till att hästen är mentalt avslappnad. När det funkar bra (kan vara efter 10 ridpass) då lan du försiktigt lägga on några travsteg. Försök hålla hästen mentalt avspänd hela tiden.

Lycka till!
 
Har du ridit lydnadsövningar i samband med hoppning/markarbete och hur funkar det? T ex hoppa ett hinder, galoppera några steg efter hindret, bryta av till trav och lägga en volt för att sedan travhoppa nästa hinder. En ännu mer avancerad övning är att till och med göra halt på en viss punkt efter hindret. Denna typ av övningar kan varieras i det oändliga. Hindren kan vara små till att börja med, för att undvika att hästen taggar till. Till och med bara bommar om ni har mkt problem.

Undrar också om det är en travare. Då är det möjligt att hästen tror att den ska ånga på när den är på travbanan. Har förstått att travhästar också är upplärda att ligga på bettet när de springer, och därmed kan ha svårt att koppla en förhållning i tyglarnatill att minska takten. Kanske funkar det bättre på travbanan att släppa av på tygeln och förhålla med kroppen. Detta kan ni börja träna på i dressyren.

Sedan tror jag också du behöver träna lydnad på travbanan om du vill ha lydnad där. Börja i skritt och träna skritt, halt, Skritt, halt. Se till att hästen är mentalt avslappnad. När det funkar bra (kan vara efter 10 ridpass) då lan du försiktigt lägga on några travsteg. Försök hålla hästen mentalt avspänd hela tiden.

Lycka till!
Precis vad jag ville skriva!

Man måste lära sig gå innan man kan springa!

Dressyr runt och över bommar och hinder är guld!
 
En häst som alltid i alla lägen ligger på/inte lyssnar betslar jag inte upp.

En häst som tänder till betslar jag upp i de lägena så man kan arbeta med den. Lydnadsövningar i all ära men t ex hoppa, bryta av efter två språng osv när det tar tolv språng att få avbrott om man har tränsbett lär ingen något. Då betslar jag hellre upp just för att kunna bryta av efter två språng och på så sätt lära hästen att lugna sig och att den inte får vräka på efteråt.

Jag använder helst pelham med två tyglar. Behärskar man inte två tyglar är det bättre med delta dock.
 
En häst som alltid i alla lägen ligger på/inte lyssnar betslar jag inte upp.

En häst som tänder till betslar jag upp i de lägena så man kan arbeta med den. Lydnadsövningar i all ära men t ex hoppa, bryta av efter två språng osv när det tar tolv språng att få avbrott om man har tränsbett lär ingen något. Då betslar jag hellre upp just för att kunna bryta av efter två språng och på så sätt lära hästen att lugna sig och att den inte får vräka på efteråt.

Jag använder helst pelham med två tyglar. Behärskar man inte två tyglar är det bättre med delta dock.
Dock tänker jag att om 12 språng är det man klarar så börjar man med 12 språng så det blir befäst. Sedan tränar man på 11 tills det fungerar. Och 10 osv.

Men det är möjligt att det är lika effektivt för långsiktig lydnad att betsla upp. Jag har intagen erfarenhet av att göra så. Och i ärlighetens namn inte så mycket erfarenhet av superheta hästar.
 
Jag tänker: hitta en betsling hästen blir ridbar i situationen på. Är det tränsbett är det väl bra och målet men det är inget "farligt" i mina ögon att prova kimblewick, pelham, flippan, hackabett vit tex hoppning eller uteritt om det är vad som krävs för att få effekt av sina hjälper. Variera med ridning på tränsbett och jobba successivt mot att hitta ridbarhet och lösgjordhet även i de "på" situationerna, på mildare betsling. Men utan att ta risker, självfallet. Vet man att hästen sticker om den är först i galoppen ute, just don't. Är den för stark i hoppningen, låt det stanna vid gymnastik/LD tills det är stadigt och balanserat. Inte betala upp för att kunna flårida. Men jag tror alla hästar mår bra av varierat arbete och behöver man betsla upp för att reda ut en uteritt så gör det.

Obs: resonerar såhär kring ridutbildade hästar. Är det en trav/galopphäst som blir stark pga det är trav/galopphäst blir svaret ett annat. Det hjälper ju inte om jag skriker SNÄLL! till en tysk som hör SCHNELL! Och därmed får en helt annan innebörd. "Rolig" till en norsk. Du fattar.
 
Dock tänker jag att om 12 språng är det man klarar så börjar man med 12 språng så det blir befäst. Sedan tränar man på 11 tills det fungerar. Och 10 osv.

Men det är möjligt att det är lika effektivt för långsiktig lydnad att betsla upp. Jag har intagen erfarenhet av att göra så. Och i ärlighetens namn inte så mycket erfarenhet av superheta hästar.

Fast vad är vinsten med 12 språng hästen ignorerar dina hjälper? Även om man teoretiskt kan få ner det till 11 språng etc.

Jag tycker det då är humanare att faktiskt betsla upp, ge hästen en chans svara på liten hjälp, om den inte lyssnar då ändå få kontroll på två språng och hästen lär sig både lyssna på fin hjälp och att man inte får skita i ryttarens hjälper en långsida innan man stannar.

Med de riktigt starka taggade så kan man även hamna i att man ALDRIG kommer få kortare sträcka än 12 språng på tränsbett t ex.

Jag kan rida min utan huvudlag. Tills man blandar in bommar/hinder. Då behöver jag starkare bett eller graman (blir ju samma sak). Annars åker jag med. Med skarpare bett så kan vi komma till ridning och just ha och behålla kontroll. Inte genom att tjuvhålla utan för hon vet att det är ingen ide yra iväg. Jag tror tyvärr aldrig vi kommer kunna hoppa på tränsbett. Hon blir så sabla glad och laddad helt enkelt. Och då vräker hon på. Hon skulle inte skena, men jag kan helt enkelt inte påverka.

Tillägg. Om det går att genom att vara snabbare/noggrannare/osv i sin ridning korta från 12 till 11 till 10 oav språng anser jag såklart det är ännu bättre. Men jag läser en situation där hästen tar över och slutar lyssna
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 859
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 063
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
742
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
956
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp