Akut dålig valp!

Nethril

Trådstartare
Lilleman (whippetgrabb på 14v) ligger nu på intensiven på Blå stjärnan :(
Han kan knappt gå eller stå och är supervinglig. När vi körde in honom var han medvetslös till och från och väl framme reagerade han knappt på varken ljud, rörelser eller beröring.

Det började tidigare idag (runt 18) med att jag höll honom i famnen och han var så himla trött. Nickade till (precis som vi kan göra när vi precis somnar)
Trodde då att han var övertrött som ju valpar kan vara och lät honom sova.
När han sovit lite väl länge utan att reagera när vi rest oss eller öppnat godislådan (20.30) så började vi ana att någonting inte stod rätt till och försökte väcka honom. Vilket i princip inte gick. Han var knappt kontaktbar öht och kunde inte hålla balansen liggandes på alla fyra. Orkade inte hålla huvudet uppe.

Tog temp som visade 37,7 grader (alltså något låg) och tog ut honom på gräsmattan för att testa om han skulle kvickna till. Han var helt lealös och kunde knappt ens sitta upp och vi bestämde oss för att åka in akut och kastade oss i bilen.

På väg ner så kissade han ner sig i sömnen och var mer eller mindre helt väck. När man väl lyckas väcka honom tar det ungefär 20 sek innan man får honom att öppna ögonen och då somnar han igen på ett par röda..

När vi väl kom in misstänkte vet (precis som vi) någon form av förgiftning. De testade även för porta cava shunt men det var det inte. De skulle göra fler tester (salter, socker, blodvärden, levervärden, urinprov osv) och vi får provsvaren imorgon. Är det en förgiftning så kommer vi ju mest troligt aldrig att få veta utav vad. Aktivt kol skulle han få också.

I undersökningsrummet så låg han på bordet och pep i varje andetag. Han är otroligt desorienterad och verkar inte ens medveten om att vi är där eller pratar/klappar på honom. Skakar lite grann då och då i omgångar men det är ju väldigt vanligt att whippets gör det (både när de har ont, är frusna, exalterade osv). Inga kramper.
Bleka slemhinnor hade han också.
Han är kvar på IVA med dropp och övervakning och jag är så stört orolig.

Någon som haft en hund med liknande symptom och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Vi har verkligen gått igenom allt han skulle kunna tänkas fått i sig. Det var folk här på nyårsafton och det är möjligt att han slickat i sig något alkoholspill men vi höll bra koll på honom och folket så det tror jag faktiskt inte. Jag tror också att han blivit påverkad snabbare av det än efter ca 18 timmar. Stämmer inte med chokladförgiftningssymtom, ingen lök har vi haft här, någon glykol har han inte fått i sig. Inga droger. Rastad i koppel på vår egen gräsmatta ute på landet och inga giftiga växter har vi. Råttgift använder vi inte (möjligtvis om någon granne har och deras katt har släpat hit en mus med det i) men han har ju för tusan inte varit obevakad!
Letat igenom tomten efter raketrester (grannarna 150-200 m bort sköt runt fem raketer på nyår) men inte hittat några. Ska leta lite mer imorgon när det är ljust.
Har läst hur mycket som helst nu om giftiga saker och vad de ger för symtom men inget stämmer.
Inga kräkningar, ingen diarré, ingen förhöjd puls, inga andningssvårigheter, inga sår eller liknande har han heller. Inga låsningar/smärtor i nacke/hals när vet. böjde åt alla håll och klämde och kände. Ingen smärtreaktion alls någonstans faktiskt när hon klämde igenom honom.

Han är helt enkelt extremt dämpad och supertrött. Vill bara sova, orkar varken gå eller stå och försöker man få honom att stå så vinglar han till och tappar balansen. Ligger han ner så ligger han på alla fyra helst och då kan han helt plötsligt vingla/rycka till kraftigt precis som att han tror att han ska ramla. Och sen somnar han på sekunden.

Sitter som på nålar och väntar på besked här. Hittills är 2014 inget bra år alls :cry:
 
Sv: Akut dålig valp!

ingen aning... men skickar alla tankar, kramar och pep man kan uppamma...

KRAM pa dig, fy f-n sa laskigt och usch sa tufft... Tanker pa er och haller tassar, tummar och tar for att det gar bra
 
Sv: Akut dålig valp!

Fy vad hemskt :( Jag vet verkligen inte vad som kan ha drabbat er lille men jag skickar en stor tröstkram till er och hoppas verkligen att det går vägen.
 
Sv: Akut dålig valp!

Tack!

Fick en uppdatering nu. Läget är oförändrat. Han har fått två omgångar aktivt kol men är så trött så han kunde knappt svälja den andra alls.
Stundtals skriker han rakt ut jättehögt för att sedan somna. När man väcker honom somnar han direkt.
Provsvaren får jag inte förrän efter ronden till förmiddagen.

Det är nu åtta timmar sedan droppet sattes in och vi åkte.
Jag som hade hoppats så på att han skulle blivit bättre under natten.
Min stackars lille korv :(
 
Sv: Akut dålig valp!

kl
men usch så otäckt, stackars liten och stackars er! Har ingen aning om vad det kan vara men håller tummarna för att han kvicknar till snart!
 
Sv: Akut dålig valp!

Vet inte men så fruktansvärt :( ..håller tummar o tår

men han har inte hamnat o chock el liknande pga smällare ? Traumatiserade barn kan ju bli sådär så dom "aldrig vaknar"!
 
Sv: Akut dålig valp!

Oh men lille bebben... :/

Hoppas, hoppas, hoppas sa for er att ni far nagot besked sa snart som och att det vander nu pa er morgon...
 
Sv: Akut dålig valp!

Men usch och fy så otäckt. Håller tummarna för er.

Var ni föresten på Zooaffären och provade en sele till det lilla sagogrynet på nyårsaftons förmiddag? Isf har jag sett den lille :)
 
Sv: Akut dålig valp!

Hmm, men är han verkligen förgiftad då..? Valpsjuka eller nåt sån? Nu stämmer ju inte riktigt valpsjuka in, men jag tänker att sånt som "aldrig" förekom förr faktiskt inträffar nu.
 
Sv: Akut dålig valp!

Men gud så hemskt! :( Vi håller alla tummar och tår som finns. Har du pratat med Tommy om han har några idéer om vad det kan vara? Bariumförgiftning (smällare/raketer) ger påverkan på nervsystemet.

Att tempen var låg ska du nog inte lägga någon vikt vid. Vinthundar har ofta kring 37,5 som normaltemperatur.
 
Sv: Akut dålig valp!

Fy så otrevligt!

Jag har haft en hund som blev förgiftad. Vi hade flyttat till ny stad och hade stallat in hästen i ett nytt stall. Vi hade alltid hunden kopplad och under uppsikt eftersom allt var nytt så vi fattade inte alls vad som hade hänt först. Men så var det några som sopade ur en loge. Hunden satt inte nära men det blåste den dagen så det dom sopade drogs med i luften och i detta låg det råttgift, tydligen säkert 20 år gammalt (ingen visste om det). Hunden var som vanligt i stallet men på kvällen blev hon akut dålig. Hon blev inte trött som du beskriver din, utan pipig och man såg på ögonen att ngt började bli fel. Redan då ringde vi för att åka in till veterinären, strax därefter började hon spruta blod från analen. Allt gick jättefort och även om vi var snabba så hann vi bara åka in med henne och där fick hon somna in. Vi gjorde en obuktion då vi inte fattade vad som hade hänt eftersom hon hade varit under uppsikt.
 
Sv: Akut dålig valp!

Svarar alla. (Och tack till alla tumhållare!)
Grannen sköt typ 5 raketer vid kl nio och då var båda hundarna inne och märkte inte ett skit.
Sen var han ju helt normal hela dagen igår fram tills att han blev trött vid sex-snåret.

Inget annat tror jag kan ha chockat honom heller.

Veterinären ringde nu och han är fortfarande däckad. Vaknar knappt för att stensomna direkt igen.
Fortfarande låg temp. Cirkulatoriskt helt superbra. Andas kanon.
Därför är de inte oroliga för någon kraftig sjukdom eller inre blödning eller så. Då hade han haft ändringar i puls och värden.

Pratade om anaplasmos men då borde han haft feber iallafall.
Han blir kvar ett dygn till sa hon och har inte tröttheten börjat släppa imorgon så räder mest troligt inte förgiftning och då tar de ultraljud på buken.
Hon ville avvakta med det tills imorgon då hon inte kände att hans symtom alls stämmer in på främmande föremål i mag/tarmkanal då de nästan alltid kräks då.

Hennes gissning är att han fått i sig någon människomedicin.
Vi har våra i hundsäkra lådor han inte når upp till (och vi har inte varit och rört däri på jättelänge)
Men en kompis som var här på nyår käkar ångestdämpande, sömntabletter och nån lugnande som han har i apodospåsar. Jag vet att han tog sina tabletter här på kvällen men jag är nästan 100 på att han inte tappat någon för han är alltid apnoga med sina piller. Det hade märkts på honom också om någon fattades i systemet sas..

Suck. Tänker ringa runt till alla som var här och kolla om de har mediciner i handväskor, fickor osv som de kan ha tappat. Inte för att det ändrar behandlingen (vila, vänta ut det och aktivt kol) men då kan vi nog matcha så vi iallafall vet vad det är.
 
Sv: Akut dålig valp!

Det låter ju inte som någon vanlig förgiftning direkt.

Har ni hört något än?

Håller tummarna!!!
 
Sv: Akut dålig valp!

Men gud så hemskt! :( Vi håller alla tummar och tår som finns. Har du pratat med Tommy om han har några idéer om vad det kan vara? Bariumförgiftning (smällare/raketer) ger påverkan på nervsystemet.

Att tempen var låg ska du nog inte lägga någon vikt vid. Vinthundar har ofta kring 37,5 som normaltemperatur.


Ja vi har pratat med Tommy hela tiden. Han har haft lite idéer om förgiftningsorsaker som vi bollat men vet. senare kunnat utesluta .
Pratade om raketer med vet som skulle ta saltprover för att utesluta det (vilket hon gjort)
Hittills är alla prover helt normala.
Så jädra konstigt!

Tack för tempinfon!
 
Sv: Akut dålig valp!

Såg att du uppdaterade läget nu.

Det är ju en liten hund räcker säkert med väldigt små mängder för att den skall må dåligt.

Det verkar ju vara något som påverkar hjärnan och inte kroppen (för dom värdena var bra förstod jag det som).

Egentligen är alltså den enda symptomen en extremt djup trötthet?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Hazel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp