Akut hjälp, spetsat ljuvret på pinne

Suspiria

Trådstartare
Veterinären har varit här.

Mitt sto har fått en pinne in bredvid juvret. Hon var lugn och verkade inte ha ont men gick såklart lite mer försiktigt. Jag ringde veterinär som kom ut, hon åkte nyligen igen.

Hästen hade lite feber, troligtvis pga smärta. Hon fick lugnande och blev rengjord och så lirkade veterinären ut pinnen, som satt 20 centimeter in! Det kom inget blod, den var lutad bakåt och verkar ha missat bukvägg och sådant, tack och lov. Rengjorde och så vidare, på med kompressen och något slags tejpmaterial. Flugorna får inte komma dit och äckla sig.

Problemet som jag verkligen behöver hjälp med är hur tusan jag ska få något att sitta fast där.
Det ska vara ett par kompresser mot och så provade vi att silvertejpa (runt ryggen med) men det gick inte så bra. Provade att vika en handduk att lägga mot för att det skulle vara lättare att tejpa vilket först såg ut att bli väldigt bra men det släppte snabbt igen och blev glipor. Provade att linda fast handduken med gasbinda men det släppte.
Hur tusan gör man?

13394205_10157270834255001_3746401138551642728_n%201_zpsxnm8wcjl.jpg
 
Limma fast en bit kompress i tre kanter och lägga kompress som går att byta ut? Textillim brukar funka.

Till hund finns buksele för förband, tillverka något liknande?

Höra med stort djursjukhus?
 
Snögg brukar fästa på det mesta, finns på apotek, hos kliniker ibland och vissa ridsportbutiker.
Fast jag skulle nog hellre spejat något på ett sånt ställe, typ plåstersprej.
 
En stallkompis häst skadade sig nyss på låret och hon hade klister-kompress på, den satt som tusan! Köpt på apoteket. Men kanske inte funkar där du behöver den..
 
Jag köpte en jättebra tejp på Apoteket! Tejpade fast en kompress mitt på benet på min häst och den satt. Gå in där och fråga vad som är bäst.
 
Jag har haft bra hjälp av fixomull. Prova! Sitter bättre än man kan tro. Och håller en tumme för er!
 
Veterinären har varit här.

Mitt sto har fått en pinne in bredvid juvret. Hon var lugn och verkade inte ha ont men gick såklart lite mer försiktigt. Jag ringde veterinär som kom ut, hon åkte nyligen igen.

Hästen hade lite feber, troligtvis pga smärta. Hon fick lugnande och blev rengjord och så lirkade veterinären ut pinnen, som satt 20 centimeter in! Det kom inget blod, den var lutad bakåt och verkar ha missat bukvägg och sådant, tack och lov. Rengjorde och så vidare, på med kompressen och något slags tejpmaterial. Flugorna får inte komma dit och äckla sig.

Problemet som jag verkligen behöver hjälp med är hur tusan jag ska få något att sitta fast där.
Det ska vara ett par kompresser mot och så provade vi att silvertejpa (runt ryggen med) men det gick inte så bra. Provade att vika en handduk att lägga mot för att det skulle vara lättare att tejpa vilket först såg ut att bli väldigt bra men det släppte snabbt igen och blev glipor. Provade att linda fast handduken med gasbinda men det släppte.
Hur tusan gör man?

13394205_10157270834255001_3746401138551642728_n%201_zpsxnm8wcjl.jpg


Men jösses! Hoppas nu att det läker bra.
Snögg brukar fastan det är spenbadage för kor från början. De finns i trådar ovan.
 
Vi fick låna ett juverskydd men det har hon lyckats kliva ur på något vis. Provade med sista biten Snögg som veterinären lämnade kvar imorse men den hade lossnat efter en stund. Då hade jag ändå tvättat och torkat rent ordentligt före jag satte på den. Vad gör jag för fel?

Hon hade ingen feber och är då pigg och glad iallafall.
 
Vi fick låna ett juverskydd men det har hon lyckats kliva ur på något vis. Provade med sista biten Snögg som veterinären lämnade kvar imorse men den hade lossnat efter en stund. Då hade jag ändå tvättat och torkat rent ordentligt före jag satte på den. Vad gör jag för fel?

Hon hade ingen feber och är då pigg och glad iallafall.

Det är svårt ställe att bandagera på. Men fixomull med kompress under på såret? Håller tummarna att det läker bra.
 
Jag har haft en häst med en i det närmaste exakt likadan skada. Hon hade busat och bockat sig över en staketstolpe och kört upp den bredvid juvret. Veterinären kunde inte känna någon perforering av bukväggen. Såret läkte ihop fint och hästen kom igång igen, men efter några veckor så började magen krångla med upprepade kolikkänningar. Var till vet som efter att vi påtalat den gamla skadan försökte rektalisera och känna om det ändå var något krångel därifrån. Det var det inte. Det gick ett par veckor till, men efter att hästen började få kolik flera gånger per dag, och verka påverkad i största allmänhet, så blev det djursjukhus akut. Vi fick återigen påtala den gamla skadan, och denna gång hade vi en vet med längre armar som till slut kunde känna att det nog fanns ett problem från skadan. Akut bukoperation för att vad som visade sig, ta bort en halvmeter inflammerad, döende tarm. Hästen var enligt vet på gränsen till att klara sig, hon hade inte överlevt mer än några dagar till utan operation.
Det visade sig att bukväggen hade blivit perforerad vid skadetillfället, men att den direkt svällde så pass så att något hål inte gick att känna när den första veterinären var ute. Min poäng är att vara lite observant på skador på bukväggen, som kanske inte alltid är uppenbara direkt. Hästen i fråga repade sig efter mycket om och men, och har nu levt över 20 år sedan skadetillfället, både tävlat och fått föl under sin livstid och är idag en synnerligen glad och aktiv pensionär.
 
Det finns sorbactplåster typ. Sorbactkompresser med klisterfilm. Sitter rejält.

Men måste vara torrt när man tejpar och kanske rör det sig för mkt i området ändå.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 357
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 779
Senast: LelleLilla
·
Hästvård Igår förmiddag hittade jag min häst liggande i hagen (troligen sluntit via ett lerigt dike) Jag lyckades inte få henne att resa sig...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 171
Senast: Equidaem
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 087
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp