Akut hjälp

Mange_london

Trådstartare
Var idag hos veterinären med min 9 månaders valp av rasen american Bully XL
Han har haltat ca en vecka så det blev röntgen där.
Det upptäcktes att han lider av grov armbågsledsdysplasi.
Hans ”armbåge” har inte växt ihopa.
De rekommenderade att han skulle få somna in. Informerade om att det finns operationer men de inte är lyckade.
Vet någon här om det finns något att göra??
Världens goaste valp så ett fruktansvärt jobbigt beslut. Men vi vill ju inte att han ska lida för länge.
Tacksam för svar.
 
Var idag hos veterinären med min 9 månaders valp av rasen american Bully XL
Han har haltat ca en vecka så det blev röntgen där.
Det upptäcktes att han lider av grov armbågsledsdysplasi.
Hans ”armbåge” har inte växt ihopa.
De rekommenderade att han skulle få somna in. Informerade om att det finns operationer men de inte är lyckade.
Vet någon här om det finns något att göra??
Världens goaste valp så ett fruktansvärt jobbigt beslut. Men vi vill ju inte att han ska lida för länge.
Tacksam för svar.

Jag har tagit bort en valp av samma anledning. Vi lät röntga även höfter vid samma tillfälle. Valpen var då 5 mån. Avvaktade 4 mån och röntgade igen. Valpen hade då hunnit utveckla grava höftfel också pga hur hon avlastat sina armbågar.
Du har en tyngre ras än mig (Schäfer av sporttyp) och armbågarna är hundens stötdämpare fram. Jag hade inte utsatt den för op och lång rehab med dålig prognos.
 
Innan operation av armbågarna ens övervägs bör ni röntga höfterna. Har röntgat flera unghundar av den typen där man konstaterat både kassa armbågar och höfter, då finns tyvärr inte något bättre att göra än låta dem somna in.
 
Jag hade nog avlivat, men omjag inte klarat av att ta beslutet hade jag sökt en annan veterinär. Har du möjlighet att inom rimlig tid få en tid hos en ortoped?
 
Med tanke på hur ovanligt det är att veterinärer öht nämner avlivning så tycker jag att det låter väldigt illa. Tänk dessutom på att en hund normalt sett lägger ca 70% av kroppsvikten på frambenen.

Om ni inte varit till någon ortoped så kan det vara en idé att besöka en sådan så snabbt som möjligt, men oavsett vad en sådan säger: tänk på vad som är bäst för hunden först och främst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 687
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är så hjärtslitande tomt utan fyra tassar omkring mig. Hans matskålar är nu undanplockade. Men sovkorgen ligger kvar. Det spelar...
Svar
12
· Visningar
1 386
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp