Bukefalos 28 år!

akut kejsarsnitt...

E

exitingflame

idag kom äntligen små missarna!
Det började igår vid elva på kvällen och strax före sju kom värkarna igång.

Det första som kom ut var ett dött foster, såg inte ens ut som en kattunge, utan var ungefär samma storlek som en femkrona i diameter, en blodig klump...
:cry: Vid åtta kom det dock en kattunge som var välskapt och mådde bra, men problemet var att den tredje och sista ungen aldrig kom, ringde vet. och fick komma in akut.
I väntrummet får man frågan uppslängd i nyllet: Antingen akut kejsarsnitt eller avlivning, vad väljer du?
Valde naturligtvis kejsarsnitt, men en klump i magen av oro för vad min sambo skulle tycka om att betala 4000:- för en katt (han tog det dock ganska bra), ingen kunde lova att den sista ungen levde, men efter en timme kom vet ut med min lilla älskling... och hennes andra, fullt friska bäbis!

Väl hemma började bekymmren åter, kissen ville plötsligt inte dia nån av ungarna och eter ett tag tog hon den första och gick, bara lämnade den andra lilla bäbisen, som hon fortfarande inte slickat riktigt torr.

Som tur är måste hon ha ångrat sig för hon kom tillbaka med den första och la tilbaka den i lådan med sin syster.

Hon är fortfarande lite skeptisk mot sina bäbisar, men hon låter båda dia (efter lite övertalning) och hon slickar och pratar, babyjoller med dom :)

Vågar inte hoppas riktigt än, men just nu ser allt ut att ordna sig med våra nya familjemedlemmar.

Skickar ett STORT tack och tusen kramar till min kompis Alvia, för all hjälp idag, hos veterinären och allt ditt stöd, när allt såg mörkt ut och mycket tack för att du tog hand om min häst idag, så att jag kunde få vara hemma med missemissarna :D

Lång "berättelse" men jag kände att jag ville berätta för er hur allt hade gått

Mvh Flamman, Skrållan (kattmamman) och de små liven Madicken och Tjorven :bump:
 
Oj oj, vilken upplevelse ! Vad härligt att bebbarna klarade sig.

Det kanske inte är helt underligt om mamman är lite skeptisk om hon är nyopererad, jag gissar att hon kastrerades samtidigt så det kan ju göra lite ont i själva såret och småmissarna skall ju dit och äta ! Men det verkar ju som om hon har bestämt sig för att ta hand om dem ! Det kommer säkert att gå bra !
 
Jag har hört att det är ganska vanligt att snittade honor är lite "tafatta" med ungarna den första tiden. De kan också ha svårt att släppa ner mjölk, men din hona födde ju fram en unge på egen hand, så där kanske det gick bra ändå. Håll bara koll på att ungarna ökar i vikt som de ska, annars kanske du får stödmata den första tiden.
 
fick frågan om sterelisering, men jag avböjde, hon är faktiskt bara fem år så om några år kanske vi har glömt denna hemska händelse och försöker på nytt!

Veterinären sa att det inte var några problem för henne att få kattungar senare i livet.

Hon tillåter båda att dia nu utan problem, så dom är mätta och belåtna :)

Nu ska vi bara vänta och se om dom blir långhåriga (hoppas)
Dom kravlar omnkring i lådan och är fulla av liv, så hittills har allt gått bra!
 
Personligen skulle jag aldrig fortsätta avla på en hona som man varit tvungen att snitta, men det beror ju lite på omständigheterna. Om hon behöver snittas ännu en gång bör man absolut kastrera, en sådan katt ska inte gå i avel.
 
min katt är för dfet första ingen avelskatt, utan en vanlig bondkatt.
Bara för att man måste snitta första gången så betyder inte det att man måste snitta fler gånger! Kattungen hade hamnat lite snett och kom inte vidare in i förlossningskanalen, därför satte inte verkarna igång som dom skulle.

Det är samma som med oss människor, bara för att ngn måste göra akut snitt första gången så finns inga större risker för att den personen ska behöva göra snitt även andra gången! Om det inte beror på tex för trångt bäcken, eller något.

Min kisse födde sin första på naturlig väg och kan därför föda normalt, hennes snitt berodde inte på ngn defekt på henne, utan det var bara en stor skopa otur att den sista ungens tass hade hamnat i en konstig vinkel!
 
Du avlar ju på henne, då är det ju en avelskatt. Även om det inte är raskattavel, så ska man ta samma ansvar!

Som jag sade, så beror det på omständigheterna om man skulle fortsätta avla på en snittad hona.

Personligen tycker inte jag att det finns någon anledning att avla på huskatter över huvud taget, men det är min åsikt.
 
Varför anser du att det är fel att jag tar en kull kattungar efter min misse, bara för att hon är en vanlig bondkatt? Varför finns det ingen anledning att "avla" på dom?

Är det några fel på bondkatter som jag inte vet om om då eller? Eller är det för att majoriteten väljer att köpa en bondkatt istället för en raskatt och att marknaden då går dåligare för er som avlar fram raskatter?

Då antar jag att det är fel på mig som har betäckt mitt fullblodsto med en travare också då?!? Värsta bastardfölet... eller är det skillnad?

Min åsikt är att om katten är frisk så finns det inget fel med att ta en kull efter henne och min misse är helt frisk (trots att hon bara kostade 150kr).

Men jag vet ju inte, eftersom jag bara håller mig med bondkatter, men det är ju lite lustigt det du skriver för då kan jag ju hädanefter säga att min lilla misse är en avelskatt eftersom jag avlar på henne som du uttrycker det.

Jag tycker nästan att det du sysslar med liknar lite "kattrasism"!!!!
 
Det är VERKLIGEN inget fel på huskatter. Tvärt om. Problemet är att det finns för många, alladeles för många som inte har något hem och som far illa. Även om man har "hem" till sina kattungar så betyder det att det är en annan katt som inte får ett hem. Förstår du resonemaget ? Om alla som tog kattungar på sin huskatt istället hjälpte ett par övergivna huskatter - så vore det så himla mycket bättre för katterna !

Och faktum är att resonemanget funkar lika bra på hästar ! Varför avla "buskavel" när det finns så himla många hästar som behöver ett hem ? Det handlar INTE om rasism mot varesig hästar eller katter, det handlar om omtanke !
 
Jag hoppas att hon mår bättre nu och att det går bra med bebbarna. Jag har oxå blandraser och har nu min tredje kull!!
Blandis är bäst!!
 
Svar på: Blandis är bäst!!

Det är därför det finns så många av dem på katthemmen tex,över 20.000 hemlösa katter bara i Sthlm....gissa hur många av dessa som är raskatter???? :crazy:
Jag tycker att det är mkt korkat att avla på sina huskatter!! :mad:

O nej,jag har verkligen inga problem att bli av med mina kattungar så jag ser inte er avel som konkurens..... :smirk:
Fyra abybebisar är redan bokade och de kommer inte förrens runt den 25 mars, två var bokade innan min ena hona parades. :cool:
 
Det argumentet håller inte för då säger
du att ingen borde avla på katter innan
alla har ett hem.
 
Visst vore det drömmen att alla hemlösa katter fick ett hem innan NÅGON avlade överhuvudtaget. Men om man åtminstone kunde begränsa avlandet så att INGEN avlar på huskatter, dvs de katter som är hemlösa så har vi ju kommit en liten bit på väg eller hur ?

Man ser ju aldrig en raskatt på ett katthem.
 
Det är fel att avla på huskatter eftersom man aldrig vet vad som döljer sig bakom deras gener. Det kan man inte veta till hundra procent med en raskatt heller, men man har i alla fall minimerat risken genom att föra stamtavla över många generationer och enbart avla på friska individer.

DIN katt är frisk, men hur vet du att hennes morfar var frisk? Och vet du vad fadern har för bakgrund?
Tex så fick ju din katt en missbildad unge. Det kan mycket väl vara genetiskt, en genetiskt defekt som ligger dold hos din hona.
Hade det varit en raskatt så hade man kunnat kolla upp sånt där, kolla om det hänt tidigare bak i stamtavlan, kolla om syskon varit med om likn osv.

ALL avel måste ha ett mål och ett syfte som man strävar efter (och då menar jag inte att föda upp gulliga kattungar, för alla kattungar är gulliga, utan jag menar ett långsiktigt mål). Vad kan din honkatt tillföra för att uppnå det målet, och vad kan hanen tillföra? Kompenserar de varandras brister?
Huskattavel saknar mål och syfte, därför anser jag att det är fel.

Och ja, om katten avlas på är det ju en avelskatt. Sen om aveln är bra eller inte, och om katten är lämplig för avel eller inte, det är en annan sak.

Det här handlar INTE om jag ogillar huskatter. Det handlar om att jag gillar KATTER, och jag tycker att alla katter förtjänar den bästa starten i livet.

Det här tycker jag egentligen gäller ALLA djur som vi människor har i fångenskap. Så fort vi gjorde det så satte vi naturens egen avel ur spel, och då måste vi efter bästa möjliga förmåga kompensera för det. Inte bara avla på allt som man själv känner sentimentala känslor för, det funkar inte.

(Och nej, jag kan faktiskt inte förstå varför man medvetet skulle korsa ett fullblod med en varmblodig travare)
 
Och nej, jag kan faktiskt inte förstå varför man medvetet skulle korsa ett fullblod med en varmblodig travare
Den travaren, anser jag kompliterar mitt sto på bästa sätt, vilket inte halvbloden jag tittat på gjorde!

Anledniingen till att jag överhuvudtaget bestämde mig för att para min hona, var att jag hade flera som var väldigt intresserad av kattumngar från henne, för att dom tyckte bra om henne. Dom som ville ha mina kattungar var alltså inte intresserad av att ta en kattunge från ett katthem, utan ville ha en unge från just min hona...

Jag tycker personligen att vissa säger mot sig själv här, man ska inte avla på huskatter för det finns så många på katthem som behöver hem, varför avla på raskatter? Istället för att köpa en raskatt kan man väl köpa en huskatt på ett katthem?!?

Jag tycker att korsningar är bäst, både på hund och katt, dom håller lbäst i längden. Det är oftast mer fel på rasdjur än på korsningar, just därför att det avlas för hårt på rasdjuren, dom blir sönderavlade.

Jag tycker att det är bedrövligt att jag ska behöva bli påhoppad av ett gäng Vi-vet-mest-och-kan-mest, bara för att jag tagit en kull efter min hona. Jag älskar min katt, mer speciell misse finns inte och just därför tänker jag ta en kull till efter henne om några år, då¨jag ska behålla en misse själv, och vad alla andra tycker om det, det skiter jag högaktningsfullt i... Ha gärna era åsikter (det ska man ha) men låt mig få ha mina också!!!!

Jag kan säga att det var första och sista gången jag skriver in en tråd här på kattsidan, öppenbarligen vet jag ju inte vad jag pratar om iaf, så jag får väl hålla mig till hästarna då :confused:
 
Jag har avlat på mina huskatter tre gånger och föräldrarna är alldeles underbara och vet en hel del om de katterna bakåt oxå. Har en raskatt oxå. Men jag tycker att raskatter är sönderavlade. Titta bara på koraterna som snart inte finns några i Sverige. Hade en sån och han hade tidigt problem med njurarna. Min Burma jag har nu har problem med blåsljud på hjärtat och bronkit. Alla huskatter jag har och har haft har varit kärnfriska...
 
Då tycker jag att det är lika fel att avla på raskatter innan de 20,000 katter i bara sthlm har hem då?! :mad:
 
Då tycker jag att det är lika fel att avla på raskatter innan de 20,000 katter i bara sthlm har hem då?!
HELT RÄTT!!!!!!!!!!!! :bow: :bow: :bow: :bow:

Ta en hemlös misse från katthemmet istället för att sätta fler missar till världen, oavsett vad det är för ras/raser

MercedesBenz du är härmed utnämd till min stora idol :D
 
Men snälla FATTA då. Huskatterna ÄR värda lika mycket det är ju det vi som är emot huskattsavel försöker få er andra att förstå ! Men om det finns tusentals och åter tusentals huskatter som ingen vill ha, varför då producera fler ? Hur skall man få UPP huskattens värde om man inte kan reducera antalet ? Tillgång och efterfrågan styr och om tillgången är större än efterfrågan (som det är nu) så kommer många huskatter att förbli hemlösa !

Men, men producera mer huskatter ni och blunda för att för varje kattunge ni producerar så blir en annan katt fortsatt hemlös. Känns det bra ?
 

Liknande trådar

Katthälsa HJÄLP! Vad kan jag AKUTMATA till kattungar som är ca 2 veckor gamla? Gårdens ena katt har fått ungar ute och vi hittade dom först nu...
Svar
5
· Visningar
5 415
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Behöver eran hjälp akut. I natt precis första timmen på dag 60 föddes S*Stolen Hearts´s(min första som uppfödare) och Lilla Ofelias...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
17 452
Senast: Sol
·
K
Övr. Katt Jag har fyra katter hemma, en syskonkull. Skulle bara vara två men när de två andra syskonen skulle avlivas tog jag dem med. De 1 år och...
Svar
2
· Visningar
965
Senast: Kyria
·
C
Övr. Katt Inatt blev jag mormor! Fem små kattungar har det tittat ut. Lite fundersam på om det inte finns en till där inne, men sista ungen kom ut...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: Cettan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp