Akut kotledsinflammation pga vrickning/stukning i hage!??

Cyllene

Trådstartare
Era erfarenheter? Japp, dags igen för min otursfågel...

För tre veckor sedan gick hon på tre ben in från hagen. Ena bakbenet var jättevarmt och svullet, nästan lite åt lymfangithållet. Hittade inget sår utan tog ut vet direkt. Han ville att hon skulle hållas still så vi fick se vad som hände med svullnad och hälta.

Nu efter tre veckor har varken svullnad, värme eller hälta försvunnit trots att hon hållts still. Det har dock givetvis blivit bättre. Hon är röntgad och det finns inga skelettförändringar så det sitter i leden.

Alltså bara att behandla för kotledsinflammation! :crazy:

Jag är van vid konvalescenter med "vanliga" kot- och knäledsinflammationer men denna typ har jag aldrig varit med om...

Hästen är fyra år och kan vila hur länge som helst bara hon blir bra. Hon har hittills i sitt 4-åriga liv bara :crazy: råkat ut för en senskada, 4 hålväggar i samma hov, en rejäl omgång av ehrlichia, som oinriden 3-åring hade hon dubbla kotles- och knäledsinflammationer (inte detta ben) och nu i våras opererade vi en hålvägg till! Nu glömde jag att hon i våras också slog sönder ansiktet och var tvungen att sövas för att kunna sy i hop näsan... Hon har varit fyra vändor i Sigtuna på Mälarkliniken och åtta vändor i Skara. Hur många gånger vi haft ute veterinär hemma vet jag inte.

Hon har varit utdömd men jag har inte gett mig så det vore fan om detta skulle sänka oss.

Så tips??? :)

Hon står för tillfället i box efter ledinjektionen i måndags. Leder henne korta rundor så hon får lite luft. Sjukhagen är ett stort lerhål och det bara ösregnar så det känns inte kul att ställa henne där heller...

Tacksam för alla tips! Har funderat på laser? Magnet? Örter om påskyndar läkning? Gurkmeja? Hon går redan på glukosamin...

/C
 
Min 6-åring har sprungit in i foderbordet i full syra vilket resulterade i kotledsinflammationer och fula ärr där det börjat växa vitt hår på frambenen. Jag har fått behandla honom två ggr på frambenen och hoppas nu att han ska vara helt återställd till återbesöket.
Enda tipset jag kan ge är att hålla henne i stillhet de första dagarna, hon ska röra sig så lite som möjligt. Eftersom får du börja med kontrollerad rörelse.
Själv valde jag att låta min häst gå i hage efter 5 dagars boxvila då han rör sig lugnare där än ensam i sjukhage.
Jag skulle rekommendera dig att göra samma igångsättning som ommdet vore en "ditriden" kotledsinflammation.
Utan att på något sätt vara vetrinärutbildad så tycker jag det verkar som att du har en komplikation då hästen skulle behöva vara stilla efter att ha blivit sprutad men skulle behöva röra sig för att få ner svullnaden. De gånger min häst haft lymfangitkänning har jag lindat om med jodopaxbandage som jag låtit sitta under en kortare tid (för att inte riskera att bränna hästen) och det har fungerat bra. Jag hoppas din häst blir bättre, det låter som du fått din beskärda del av olyckor!
 
Tack för svaret! Vill bara tillägga att lymfangitsvullnaden gått ner så kotan är bara gallig och lite tjock. Hon ska få röra lite på sig idag så kroppen får lite cirkulation.

/C
 
Jag köpte "Back on trac" underlägg och hade under stallbandagen när min häst nyligen hade boxvila. Han var helt torr och fin (inte en galla i sikte) efter bara ett dygn. Skaffa sedan något bra medel med glucosamin så att hästen får hjälp med "smörjning" av lederna när du börjar sätta igång igen.
(Min häst står vanligtvis inte med stallbandage - men det är ett bra stöd när hästen står i boxvila.)
Lycka till med rehabiliteringen! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 154
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 159
Senast: Karminnie
·
Hästvård I fredags var jag in på klinik med en av hästarna. Han har tidigare haft ehrlichia ('03)men blev helt bra och har tävlat hela våren med...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Clintan
·
Hästvård Jag blir så trött!!! Var på ATG i malmö för min häst var öm i ryggen, vet. klämde och kände & vi travade upp för han. Han hittade inga...
2
Svar
21
· Visningar
2 053
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp