Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Alexandra_W

Trådstartare
Nu är jag rädd, på riktigt. Fbl mådde imorse inte bra alls. Varken ätit eller skitit sen kl 22, stod bara och hängde. Ingen temp, bra tarmljud men ont i magen, grävt upp boxen och var irriterad när man rörde magen.

DV ut akut på morgon/fm. Puls 60, temp 38.7. Bra tarmljud. Rektaliserade men inget stopp och normal avföring, gav kramplösande, en tredjedels dos NSAID samt B-vitamin. Tempen sjönk inom 20 min till 38.3, men pulsen ville inte gå ner. Var ner till 52 men stannade sen på 55. Dock lite intresserad av att äta småtuggor hö efter beh.

Så DV tyckte avvakta och kolla pulsen, om inte gått ner till lunch ring klinik. Pulsen la sig på 60 igen, gick inte ner. Ringde klinik som tyckte att om han ändå är såpass pigg och vill äta, fortsätta tussa och ge det till em. Blev lite bättre på em, pulsen sjönk succesivt ner till 50 iaf och han blev feberfri. Åt sina minitussar, men var klart 'sänkt'. Ingen avföring men jäkla bubbel i magen.

Sen vände det åt fel håll sen eftermiddag, pulsen steg till 70, tempen gick upp till 38.7 igen och han ville inte ha sina tussar. Bleka slemhinnor men bra kapilläråterfyllnad. Ringde klinik som inte ville ta emot pga 'ej akut' och ingen ledig isoleringsbox. Tyckte det lät som infektion och rek DV.

Ringde DV som innan jag hunnit prata klart tycker 'klinik, nu, ring ultuna'. Och som inte blev glad över vad de sagt. Men hon ringde upp den vet som beh imorse, och sen Ultuna, och sa uppenbarligen något. För sen ringer Ultuna upp och tycker 'välkommen in, vi tömmer ett stall så vi kan ta emot'.

Kommer in med 70 i puls, 39.8 i temp och vita slemhinnor. Magen bubblar på bra, inget stopp vid rektalisering. Vet tror på infektion iom den höga febern, med akut erlichios som huvudmisstanke. Konstaterar att de ska sätta honom på dropp, ge febernedsättande och gastrogard, och sen skicka mer prover imorgon bla för erlichios. Tas blodprov pga de bleka slemhinnorna och för att kolla vita. Sen blir det fart.

Blodvärdet är så lågt att de trodde det blivit fel på analysen, men lika illa när de körde om. De körde då från ett rör till. Samma sak. Han har en akut, rejäl anemi, och ligger under gränsen för när det är indikation på att ge blodtransfusion, så de förbereder för att kunna tappa en donatorhäst. Han kopplas även upp på dropp med något tillägg som ska ersätta den förlorade volymen i blodet från de röda blodkropparna. De stryker snabbt det febernedsättande och sätter in även andapsin mot magen, och sätter honom på intensivvårdsövervakning.

Här är JAG vit som ett lakan...

Enligt veterinären - som är djupt fascinerad att hästen är så pigg som han är (jag SÄGER ju det, han är en förklädd islänning, han visar INTE direkt tydligt när han mår dåligt, allraminst för främmande), så är de troligaste anledningarna: inre blödning, långsam eller massiv. Massiv mindre trolig iom att han är 'så pigg som han är'. Blödande magsår. Erlichios. Allergisk reaktion på penicillinet eller någon sjukdom som bryter ner de röda blodkropparna.

Han blir lite piggare av droppet, och börjar äta. Ringde nyss dock för att tala om en sak jag glömt, och läget är oförändrat, han är som jag lämnade honom, och de höll på att tappa donartorhästen för att ge honom en blodtransfusion nu inatt.

Vet tyckte att han var ledsen han skrämde mig, och att det var allvarligt men det inte behövde vara katastrof. Planen för natten r än så länge dropp, det där andra medlet, dubbelbehandla mot magsår, ge en blodtransfusion och övervaka. Och med varm hand överlämna honom i medicinarnas vård imorgon för att ta reda på vad det är som pågår.

Och jag är livrädd verkligen, snacka om chock. Men jag är GLAD att jag litade på magkänslan.

Men någon som har erfarenhet av akut anemi, vad berodde det på och hur gick det sas?
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Usch det där lät inte roligt. Hoppas det går bra.

Jag har själv ingen erfarenhet av det här, och även om det är extremt långsökt så undrar jag om de har kunnat utesluta att det är en infektiös blodbrist, jag tror att sjukdomen även kallas träskfeber. Den är extremt ovanlig i sverige och förekommer knappt men vissa av symptomen du nämner överensstämmer till stor del med denna sjukdom.

Nu antar jag att de redan borde ha tagit det här cogginstestet om de misstänkte smitta eftersom sjukdomen är såpass allvarlig, men det var min första tanke.

Jag har även för mig att du skrivit om magsår på din häst innan så det kan ju även vara det.

Men hur som helst hoppas jag att det går bra för er och att din häst blir bra.

Jag håller tummarna!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Har ingen erfarenhet av anemi,men sänder en kram och tänker på dig i natt,då jag misstänker att det inte blir mycket sova av för dig.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Det där låter ju helt horribelt hemskt :(:crazy:!

Håller alla tummar jag kan, och undrar hur det går?
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Låter inte kul. :crazy: Har själv ingen erfarenhet av detta.
Hur vanligt är det att man gör blodtransfusion på häst? Har funderat på det tidigare då jag själv är blodgivare, men har aldrig hört om det på häst, men på hund.

Håller tummen !
 
Senast ändrad:
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

JAg kan tyvärr inte heller hjälpa dig med någon input om anemi, däremot håller jag tummarna att din häst repar sig!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Har hört om ett fall och det var tyvärr cancer i tarmen, akut avlivning. :(

Hoppas det går bättre för er och att det är något som går att fixa! *håller tummarna*
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Oj vilken jobbig situation. Hoppas du fick sova något inatt.
har ingen erfarenhet av anemi tyvärr, men jag skänker dig en tanke och hoppas allt ordnar sig.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Hur är läget med hästen?? Skickar styrkekramar!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Men när ska din otur ta slut?!:cry:

Håller tummarna för att han repar sig!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Har inte heller några erfarenheter att komma med, enda tanken är väl att om det var magsår som tömde hästen på blod borde det väl synas tydligt i avföringen?
Håller tummarna att han snart blir bättre!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Har heller inget mer att tillägga i tråden ,när det gäller anemin .

Vill dock skicka styrkekramar till dig och pålle .

Blev visst fel knapp Till Alexandra så klart .

Mia
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Har ingen hjälp men vad jag lider med dig =(.. och hästen.

Man tycker att ni haft nog med elände och att det nu måste ta ett slut och alla får vara friska...


kramar
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Usch vad hemskt! :( men vilken tur att du litade på magkänslan. Hur har det gått?
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Åh nej era stackare, jag undrar också hur det har gått
hug.gif
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Jag har inte någon erfarenhet av blodbrist på häst men min mamma hade det för några år sen. Allt du skriver om din häst passar även in på min mamma, när hon kom till akuten så undrade de om hon kunde stå själv eller behövde hjälp, då hade hon arbetat fram till dess... Hon låg på sjukhus i 5 dagar men det slutade med att de inte hittade något fel alls. De trodde att riklig mens under väldigt lång tid var orsaken. Så jag håller tummarna att det löser sig för er oxå, att det är ett mindre magsår som har blödit en längre tid eller så.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Hoppas hästen blir bättre snart. vet inte så mycket om de... Hoppas hästen blir bättre.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Stackars dig vad otursdrabbad du är:cry:

Jag tycker symptomen verkar stämma bra med en akut immunmedierad hemolytisk anemi. Har aldrig sett det på häst men många fall på hundar. Enkelt förklarat så börjar Immunförsvaret av någon anledning att bryta ner de röda blodkropparna. Det är oftast svårt att hitta orsaken. Man behandlar i första hand med höga doser kortison och de allvarligaste fallen måste man ge blodtransfusion.

Jag läste i en annan tråd att din häst nyss sprutats med Penicillin och fått överkänslighetsreaktion av det. Kanske kan det vara en Penicillinorsakad hemolytisk anemi? Finns beskrivet på människa och även något fall på häst.

Hoppas att hästen mår bättre i dag!
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Tyvärr har jag erfarenhet av tre hästar som haft det. Och tänkte med en gång när jag läste symptomen, inre blödning :cry:
Häst 1
Minishettis som klart visade samma symptom som din häst. Åkte till sjukhus och var inlagd i ca 10 dygn. Kom hem och dog knall och fall efter cirka tre dagar. Vet ej dödsorsak i det fallet.
Häst 2
Havblodssto som var inne på kvällen och åt kvällsmat, fint väder ute så alla släpptes ut igen. Såg på kvällen att hästen stod en av våra dammar och sparkade med frambenet. Trodde hon skulle bada och tänkte inte mer på det då. När de ska in för frukost kommer ingen av hästarna till grinden utan de står i en klunga en bit in i hagen. När jag går dit ligger stoet dött i mitten. Obduktion visar ett inre bråck som brustit och hon har dött av inreblödningar.
Häst 3
Halblodssto med ett tre månaders föl vid sidan. Får från ingenstans på bete kraftiga koliksymptom. Går på en kvart från att stå och beta till att mer eller mindre ligga utslagen av utmattning på marken. När vi lyckas få upp henne får hon fruktansvärt ont igen och kastar sig handlöst omkring. Veterinär beslutar om akutavlivning. Men efter som det är ute på betet så ska veterinären dels hämta utrustning och dels vill vi att hästen ska gå att hämta ut ur hagen efteråt. Så vi försöker förflytta henne under tiden veterinären gör sig klar. Då verkar hästen lugna sig lite och vi tar beslut om att försöka gå hem med henne. Cirka 1,5 km att går. Det hela går bra och hon kommer hem i box. Blir undersökt och behandlad med smärtstillande. Beslut tas om att vi ska avvakta natten och göra en ny bedömning på morgonen. Hästen klarar natten och när veterinären kommer fattas istället beslut om att hon ska stabilseras med dropp och transporteras till sjukhus. Sagt och gjort vetreinären sätter droppet och efter bara någon minut vänder hästen upp ögonvitorna och störtar död ner. Håller på att landa på veterinären. Även denna häst hade en akut inre blödning som stoppats när hon stod upp och fick vätskebrist. Men som satte ingång igen så fort hon fick vätska.

Men jag hoppas verkligen att din häst får ett bättre avslut på det hela än de här tre.
 
Sv: Akut, kraftig blodbrist - någon med erfarenhet?

Fy vad jobbigt! Hoppas allt löser sig!

Jag har följt din tråd om reaktionen på Penicillinbehandlingen då jag är i precis samma situation själv.... Mitt 4-åriga halvblodssto får just nu Penicillin i halsmuskeln varje dag pga lymfangit orsakad av envis mugg. Hon fick spruta nr 5 i förrgår och fick världens bula/reaktion på halsen, sedan fick hon även (om än mindre) en bula på andra sidan halsen efter spruta nr 6 igår... Jag har sett bilderna på din häst, hon ser likadan ut... Och är superöm och irreterad! Hon ska ha fem sprutor till... (hon får 42 ml ethacillin) då lymfangiten inte vill ge sig...

Men nu vet jag inte om jag törs ge henne sprutan ikväll! :eek: Hon blir mer och mer svår att spruta också, henne sprutar man inte i musklerna på baken om man säger så, hon sparkar direkt om det inte passar. :angel:

Men blodbrist? Kan det ha något sammanhang? Varför fick du penicillin till din häst?

Jag hoppas verkligen att det löser sig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 423
Senast: solrose00
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 209
Senast: Amaranthe
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp