Bukefalos 28 år!

AKUT! Lamm utan mamma?

simba_112

Trådstartare
En SNABB fråga:
Hur länge måste lammungar ha modersmjölk innan de klarar sig själva?
En bekant har en tacka som är dålig och har tre lamm!
Kommer de klara sig utan mamman? De är bara en månad gamla.
 
Sv: AKUT! Lamm utan mamma?

Ge den mjölkersättning några veckor.. Man märker ju när den börjar äta gräs och sådant själv, vilket den gör när den blir äldre..Och väg dom, och se om dom går upp i vikt och så.
 
Sv: AKUT! Lamm utan mamma?

Lamm diar normalt ca 4 månader. Men det beror ju mycket på individen också. Vissa diar 3 månader lite drygt och andra diar hur länge som helst ifall man tillåter dem.

Men mindre än 2 månader tycker jag inte att de ska vara utan mjölk. Ge ersättning!
 
Sv: AKUT! Lamm utan mamma?

Finns ersättning att köpa på bla Granngården. När vi hade får fick vi alltid en 3-4 st varje år som av olika anledningar måste antingen stödmatas eller sas adopteras helt och hållet.
Var aldrig några problem. De fick ersättning 3-4 ggr om dagen i början och sen successivt mindre när de blev äldre och åt mer och mer hö och sen gräs vid betessläpp.
 
Sv: AKUT! Lamm utan mamma?

En SNABB fråga:
Hur länge måste lammungar ha modersmjölk innan de klarar sig själva?
En bekant har en tacka som är dålig och har tre lamm!
Kommer de klara sig utan mamman? De är bara en månad gamla.

Vet inte din bekant hur får ska skötas?

Ska man skaffa lamm bör man ju veta hur de ska tas omhand
 
Sv: AKUT! Lamm utan mamma?

En SNABB fråga:
Hur länge måste lammungar ha modersmjölk innan de klarar sig själva?
En bekant har en tacka som är dålig och har tre lamm!
Kommer de klara sig utan mamman? De är bara en månad gamla.

Dom behöver ersättning till dom väger ca 12 kilo, är dom små och magra(vilket många trillingar är) så kan det ta lite längre tid innan dom kommer till den vikten, dom måste självklar oxå börjat äta ordäntligt med grov, och kraft innan man kan ta bort mjölken

Om dina bekanta är osäkra på vissa områden kan du tipsa om stora fårboken, man kan inte allt när man skaffar sig nya djur (vilket jag antar dom har gjort), men vissa viktiga saker är bra att känna till innan.

Hoppas det löser sig för dom/Dalmas
 
Sv: AKUT! Lamm utan mamma?

Är dom en månad klarar dom sig fint i flocken utan egen mamma.
Dom måste få tillgång till mjölkersättning i början men lär sig oftast att dia andra tackor (efter en månad är tackorna inte lika kinkiga).
PL
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 356
Senast: Snubbelfot
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
669
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 018
Senast: Viva
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 383
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp