Akut pankreatit - erfarenheter?

Vet du om det finns nån genetisk komponent i det hela? Jag har nämligen aldrig hört om nån i min ras som fått det (det har ju säkert hänt alltså, men det känns otroligt ovanligt..)
Det finns absolut raser där det är vanligare än inom andra raser, så viss ärftlighet kan misstänkas. Sedan finns det sjukdomar (exempelvis primär hypertriglyceridemi) som ger höga blodfetter som i sin tur ger högre risk för pankreatit.
 
Nu är Helix hemma igen efter 5 dygn på djursjukhuset. Nu hoppas jag att tillfrisknandet fortsätter hemma.

Eftersom det gick så fort misstänker man att pankreatiten var sekundär till en tarminflammation på grund av något han ätit.

20221219_143901.jpg
 
Helix blir piggare för varje dag och idag fick han ett mycket kort spår vilket gjorde honom väldigt glad.

Hans avföring däremot har inte direkt blivit bättre. Orange och lös är den. Vet inte om det beror på bukspottkörteln, tarminflammationen eller medicinen (flagyl). Har era haft förändring i avföringen och hur länge i så fall?

20221222_102835.jpg
 
Helix blir piggare för varje dag och idag fick han ett mycket kort spår vilket gjorde honom väldigt glad.

Hans avföring däremot har inte direkt blivit bättre. Orange och lös är den. Vet inte om det beror på bukspottkörteln, tarminflammationen eller medicinen (flagyl). Har era haft förändring i avföringen och hur länge i så fall?

Visa bifogad fil 108620
Min hund var lite lösare i några dagar men hyfsat normal ändå. Han hade aldrig problem med tarmen dock.
 
Helix blir piggare för varje dag och idag fick han ett mycket kort spår vilket gjorde honom väldigt glad.

Hans avföring däremot har inte direkt blivit bättre. Orange och lös är den. Vet inte om det beror på bukspottkörteln, tarminflammationen eller medicinen (flagyl). Har era haft förändring i avföringen och hur länge i så fall?

Visa bifogad fil 108620
Viktor hade fortsatt diarré ett tag efter han kom hem. Normal färg dock och blodet hade försvunnit.
 
Nu är avföringen så gott som normal igen. Medicineringen är avslutad och han mår fortsatt bra. Nu äter han specialmat och fortiflora bara. Imorgon ska de ta blodprov igen och följa upp hans värden.

Jag är inte direkt orolig då han är så gott som helt återställ och väldigt pigg och hungrig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp