Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Indiskalit

Trådstartare
Behöver lite akut hjälp med råd...

Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett förmedlingsstall. Väldigt mager när jag provred, när hon kom hem till mig så sköt hon i vikt och är nu efter sommarens frestelser lite rund om magen..
Hon genomförde en besiktning Ua med exportröntgen och allt i sverige innan jag köpte henne, hon var även besiktigad Ua i Polen innan hon kom hit.

I alla fall, ganska så direkt när jag fått hem henne så började hon lägga svansen lite till höger, märktes speciellt när vi provade ny sadel då hon la den väldigt mycket på sne och skickade sedan av mig i galoppen. Tänkte att hon var extra känslig i ryggen och åkte därför till ett annat sadelutprovningsställe där det fanns större utbud av sadlar. Provade ut en sadel som verkade sitta väldigt bra, och vi tyckte att svansen inte låg på sniskan då.

Sen gick det ett par månader, allt hade gått toppen med den nya sadeln; då började hon lägga svansen på sne igen och blev fyrtaktig i galoppen och jag fick liksom inte riktigt "igång" den. Ringde ut veterinären som tyckte hon såg öm ut i vänsterbak, så hon sattes på smärtstillande och antiinflammatoriskt i en vecka för att se om det gick över.

Skrittade henne i ytterligare 3-4 veckor för att vara säker på att det skulle vara bra, samtidigt tog jag ut en hästmassör en gång i veckan. Veterinären tänkte att hon kanske hade spänningar i kroppen som gjorde att hon ömmade. Hästmassören fann då att vänsterbak var överbelastat, och att det förmodligen var högerbak som något "satt" i, för hon var tydligen väldigt stum och seg i det bakbenet, samt man kunde se att muskeln som typ går från ryggen till rumpan (?) var väldigt svag (även på vänsterbak) och den kändes tydligen spänd och stum.
Första gången hittade även hästmassören en liten "kula/knuta" framtill inne i bogen, fick också känna på den och skulle uppskatta den som en femma i diameter kanske. Hästen ömmande inte eller tyckte det var obehagligt när man tryckte på den.

Jag upplevde att hästen blev bättre efter några gånger av massagen, svansen låg ej på sne i skritten och rumpan började runda till sig lite (vet ej om det är pga gräset). Hon la den sne enstaka gånger i traven och i galoppen ibland (galoppen var för övrigt bättre, lite friskare och bara fyrtaktig när det vi föll in i undertempo. Tog även ut en equiterapeut som fick kolla igenom henne, terapeuten fann att hon var låst i korset, samt sa att hon var "seg" i haserna och i bogarna. Efter behandlingen skulle detta vara tillrättat. Terapeuten kände också "knölen" i bogen och sa att det kunde vara typ lagrat blod från ex en spark.

Började då som sagt sätta igång henne på riktigt för lite mer än en månad sedan, och allt gick framåt i lagom takt.

För några dagar sedan testade jag nytt bett (bytte från tredelat till rakt bett med tungfrihet), för hon har kunnat lagt tungan över betten ibland och jag upplever det som att hon är känslig i munnen för hon blir upprörd om man bara slutet handen lite för hårt. Håller man sedan kvar lite för långe så åker huvudet rakt upp.

När jag hade bytt bett gick hon sitt "livs pass" när vi red ut (i fall när jag suttit på hennes rygg), hon har aldrig varit så tillfreds och harmonisk. Galoppen var helt otrolig!:D Vi gav oss därför rätt så snabbt för att ha kvar superkänslan. Hon tog i och jag kände bara "wow, kan ett bett lösa problemet? För bra för att vara sant.." :love:

För bra för att vara sant - ja! Dagen efter var hon halt i ett framben, inte varm, öm eller svullen - bara halt. :cry: Ganska diffust, hon kändes loj i skritten, i traven var det som att hon inte hade ordning på ett ben, galoppen kom vi bara ett par steg innan hon bröt av självmant (fullt förståeligt). Sprang med henne och vi kunde halvt tydlig se att det var något med höger fram.

Apropå att hon la svansen på sne, så hittade jag nyligen en film på youtube på när hon är fyra år, hopptävling, där man också kan se att svansen är sne till höger i skritten (kunde ej se i traven och galoppen, för dålig kvalité..). Ser dock att galoppen har tendens till att vara fyrtaktig, men hon var ju bara fyra år så..

Kunde på filmen också se att hon drar upp huvudet före varje hinder och verkligen gapar så att man ser tänderna, vilket hon också gjorde på provridningen vid två tillfällen med mig och ryttaren som visade hästen. Förmedlarna sa då att hästen skulle kollas i munnen, och när vi köpte henne SAS det att hon var kollad i munnen. För övrigt är denna 6-åring ganska spänd av sig. crossar, tåg, bussar mm går prima, fåglar och stenar är däremot farliga saker tycker madammen...

Så en öppen fråga till alla er där ute; vad kan ha hänt med min häst? Och vad är det för fel (?) på henne nu? Någon som har erfarenhet av något jag beskrivit ovan?

Behöver hjälp med allt - varför är svansen sne? Varför är hon halt? Tror ni att jag hittat rätt i bettvärlden eller ska jag testa något annat? Gapar hon framför hindren för något annat?

- vad ska jag göra?!

Tacksam för all hjälp jag kan få!!
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Angående hältan så kan ingen här veta vad den beror på, det kan vara precis vad som helst, ta hästen till en veterinär och passa på att kolla munnen då också.

Detta med snedheten kanske du kan få hjälp av en duktig ET/kiro om inte massagen har räckt.

Sen får jag såna ledsna vibbar av polska hästar efter att ha sett de hemska filmerna från Polen med de danska hästarna där. Hoppas verkligen att din häst har haft det bättre än så i sin uppväxt
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Vem lät göra klinikbesiktningen i Sverige, du eller förmedlaren?
Om det var förmedlaren så finns det tyvärr flera exempel på fusk med besiktningar så då bör du låta göra en ny med egen klinik.
Den andra biten är rent juridiskt och eftersom hästen uppenbart haft problemen redan innan du köpte den ska du kanske överväga att reklamera innan du gör mer med den. Men jag kan också förstå att man fäster sig vid ett djur och inte vill lämna tillbaka det. Så då bör du ta hästen till klinik ändå och få den helt genomgången i ben, rygg och hals. Även kolla upp munnen kan vara en ide eftersom hon tydligen är känslig. Samma här att man tyvärr inte alltid kan lita på att förmedlare verkligen har gjort det som det sagts.

Vet ju inte prisklassen på hästen med ofta så det hästar som kommer hit och säljs just för att det har upptäckts något fel på dom i hemlandet. Vilket medför att dom dumpas i pris och köps upp eller förmedlas av mindre seriösa personer som mest är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt. Så om du köpt hästen för ett relativt billigt pris så kan det vara så att hästen är "slut" och aldrig kommer att bli någon tävlingshäst.

Men om du behåller hästen så ta den till klinik och få kollat upp den med röntgen av rygg och hals samt knutan på bogen.
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Utöver det som de andra redan har skrivit kan det även vara den nya sadeln som redan blivit dålig om hon har fått upp hullet och muskler så kan den redan behöva bytas ut mot en som passar den nya kroppsformen s.a.s.
Som de andra redan sagt, jag tycker du ska åka till en veterinär och kolla över hästens snedhet. Jag tror inte att någon här på detta forumet kan säga att det är en viss orsak utan det får veterinären avgöra.
Lycka till med pållen!
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Åk till en riktigt bra klinik så de kan utreda hästen. För det låter verkligen som om något besvärar henne..:(
Nu vet jag inte vart i Sverige du finns, men ligger "min" klinik i närheten kan jag verkligen rekomendera den, den veterinären jag använder mej av är även utbildad kiropraktor. Och de har en beridare som kan testrida och det är diffusa hältsympton.

Mvh Domino_s
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Jag tycker också att du ska ta dig till en klinik, fråga tränare osv om de känner till någon veterinär som är sådär extra noga och bra på rörelsestörningar.
Om du finns i stockholmstrakten får du gärna PMa, jag kan varmt rekommendera den kliniken vi varit på.
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Ringt veterinären nu och fått tid i övermorgon på morgonen. Nu idag när jag kom till stallet ville hon helst vila på höger bak som hon haft problem med tidigare i sommar. Det är t.o.m. Så att hon inte ville att jag skulle lyfta vänster bak för hon försökte bara vifta sig fri med benet när jag höll i det, och när hon fått ner vänster så ställer hon sig direkt och av belastar höger :cry:
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Min föra häst fick avlivas i början av sommaren pga si"- Lederna och han var sned i hela höfterna stel som ett kylskåp trodde inte en häst kunde vara så stel... Speciellt bakbenen då...hade även ute keopraktor men hjälpte inte så kollade han på klenik och han fick och han fick behandling med kortison i båda si leder och jag fick ett tränings program...men inget blev bättre och veten sa efter lite andra undersökningar att han blir utdömd....

Jag kunde ju givet ha han som promenad häst då han aldrig var halt av detta men efter ett tag skulle han bli förkalka och förlamad i bakdelen så jag tog avlivning som beslut...han var bara 6 år gammal

Man såg om man stod bakom han ärr han var sned i rumpan
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Usch vad hemskt!
Är väl typ något i den stilen jag fruktar, equiterapeuten nämnde något om si-lederna.. Åh jag hoppas hoppas hoppas att det bara är något litet behandlingsbart! Denna häst är min första alldeles egna..! Så himla tråkigt att hon är skadad, och ang reklamation så har jag fäst mig vid hästen. Rätt sjukt att man kan reklamera en vän, men men kan ju till viss del förstå.. Och hur bevisar man egentligen att hästen har ett fel som inte ägaren visste om i så fall? Tror ärligt också att köpekontraktet vi har är rent ut sagt, uselt. Vi skrev inte användningsområde för hästen eller nått sånt heller, finns bara en person att skylla på i så fall..
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Usch vad hemskt!
Är väl typ något i den stilen jag fruktar, equiterapeuten nämnde något om si-lederna.. Åh jag hoppas hoppas hoppas att det bara är något litet behandlingsbart! Denna häst är min första alldeles egna..! Så himla tråkigt att hon är skadad, och ang reklamation så har jag fäst mig vid hästen. Rätt sjukt att man kan reklamera en vän, men men kan ju till viss del förstå.. Och hur bevisar man egentligen att hästen har ett fel som inte ägaren visste om i så fall? Tror ärligt också att köpekontraktet vi har är rent ut sagt, uselt. Vi skrev inte användningsområde för hästen eller nått sånt heller, finns bara en person att skylla på i så fall..
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

I Polen är man väldigt hård med hästarna, de ska härdas! På många ställen får.de.inte gå ut i hagar = skelettet växer inte som det ska.
Sadelinpassningen där är att passar den ryttaren så passar den automatiskt hästen.
Jag har själv varit i Polen och åkt runt bland både privata, staten och handlare.
Jag råder ingen att köpa häst därifrån utan att själv vara på plats i Polen! En stor inriden häst med stamtavla får.man för ca.10.000kr. De polska distriktsveterinärerna kollar bara att.hästen är hel och frisk nog att klara resan över havet...
Det är ett systematiskt utnyttjande av hästarna.. inte alls samma tänk som vi har här
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Hästen jag köpte (då med vinterpäls) hade fullt med ärr på benennär hon fick sommarpälsen.. Hon kan ju ha gjort det själv givetvis, eller också inte...
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Jag förstår givetvis att detta är jättesvårt för dig men mitt absoluta råd är att du ska ta kontakt med säljaren så fort som möjligt och begära återgång av köp. Det har ju varit fel på hästen redan från början och nu sitter du med en häst som du inte han kan använda som bara kostar dig pengar och tårar.

A
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Ringt veterinären nu och fått tid i övermorgon på morgonen. Nu idag när jag kom till stallet ville hon helst vila på höger bak som hon haft problem med tidigare i sommar. Det är t.o.m. Så att hon inte ville att jag skulle lyfta vänster bak för hon försökte bara vifta sig fri med benet när jag höll i det, och när hon fått ner vänster så ställer hon sig direkt och av belastar höger :cry:

Vad skönt att du fick tid så snabbt! Du får försöka tänka på något annat (det är inte lätt, jag vet) och bara mysa med hästen idag. Vad som än händer har du gjort det bästa för din häst och gett den hjälp!

Lycka till!

Mvh Domino_s
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Ja det är väl något jag måste ta tag i direkt.. Känns tungt :( Men för att återgång av köp, måste man inte kunna bevisa ett sk. "dolt fel" i så fall? Och vad kommer att hända med hästen..? Bör jag ta kontakt med säljaren eller hästförmedlaren som jag i huvudsak hade kontakt med? Vad ska jag säga, ska det skrivas mail eller ringas?
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Ja det är väl något jag måste ta tag i direkt.. Känns tungt :( Men för att återgång av köp, måste man inte kunna bevisa ett sk. "dolt fel" i så fall? Och vad kommer att hända med hästen..? Bör jag ta kontakt med säljaren eller hästförmedlaren som jag i huvudsak hade kontakt med? Vad ska jag säga, ska det skrivas mail eller ringas?
Som jag förstår det så har du köpt hästen som privatperson av en hästförmedlare vilket gör att det hamnar i den lag som heter Konsumentköplagen. I den ger man köparen lite enklare regler för man anser att en näringsidkare ska kunna så mycket mer än den som köper. Så det är samma lagstiftning som gäller när du köper mjölk på ICA, bil på Volvo eller TV på Elgiganten. Så om du tänker i dom banorna och att varan (hästen då i det här fallet) inte fungerar som du tänkt dig. Oavsett om det är sur mjölk, trasig bil eller TV så hade du ju klagat hos den köpt av, eller hur?
Samma sak gäller med hästen, den har varit dålig hela tiden och du har ju även hittat filmen från tidigare. Det handlar inte om dolt fel, glöm det. Utan det handlar om "garanti" på "varan" och att den inte fungerar så som det var tänkt när du köpte den.

Så det du ska göra enligt lagen är att så fort som möjligt tala om för säljaren att hästen inte fungerar som den ska. Är det då en seriös säljare så är uppt till säljaren att ta reda på varför den inte gör det. Tänk TV och Elgiganten, nu. Dom hade ju sagt till dig att komma ner med TV:en direkt, eller hur? Sedan hade dom kollat vad som var fel och om det inte var något som du ställt till med t ex tappat ett glas läsk i den, så hade dom antingen lagat eller bytt ut den. Det är det som säljaren nu ska göra med hästen.

Om säljaren inte gör det så får du gå vidare med veterinär och utreda felet. Om det visar sig att felet fanns innan köp så är "bara" att häva köpet. Vilket kan bli nog så svårt om det inte är en seriös säljare och just det att det var en förmedlare och inte ägare som sålde gör det inte enklare, tyvärr. Ja om det nu handlar om seriösa personer. Är det någon av de få som är seriösa du köpt av så kommer dom att göra som Elgiganten eller ICA hade gjort. ;)
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Ica å Elgiganten slänger sina trasiga varor.

Vanligt är att de låter hästen vila och sedan säljer en "frisk" häst igen. Helst till nån som inte har koll :(
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Ica å Elgiganten slänger sina trasiga varor.

Vanligt är att de låter hästen vila och sedan säljer en "frisk" häst igen. Helst till nån som inte har koll :(
Inte om det är en seriös säljare då "kastas" även en trasig häst. Eller som hos Elgiganten så lagas den och säljs billigare som fynd. ;)
OM det ny är en seriös säljare.....
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Om du är privatperson och har köpt hästen av en näringsidkare så är det konsumentköpslagen som gäller och den är indispositiv dvs den går inte att avtala bort. Detta förstås för att skydda en konsument som kan vara utsatt. Reklamera hästen först på telefon sedan skriftligen.

Vill inte säljaren gå med på detta så behöver du gå vidare och först få ett råd från en jurist om det finns underlag att gå vidare med hävning av köp. Efter det du har skrivit här låter det som om att hästen har varit behäftad med fel redan innan köp. Gjordes det en ordentlig besiktning vid köpet?

Ju snabbare du kommer igång med detta desto större chans har du att få rätt. Om hästen reklameras inom 6 månader efter köp ligger det på säljaren att bevisa att hästen var frisk vid köpetillfället. Något som också kan vara till fördel för dig är om ditt försäkringsbolag inte har ersatt för då kan man hävda förelegat med ännu större tyngd.

Tyvärr är det så att hästen blir den lidande i denna historia och om köpet går tillbaka vet man ju inte vad säljaren gör med den....

A
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Hmm okej.. "Tyvärr" var hästförmedlaren endast den som visade hästen, personen i fråga som jag köpte hästen ifrån var en privat person (h*n har iof ett relativt känt företag inom dressyrbranchen, men var inte företaget jag köpte hästen av..). Är det köplagen som gäller då? Och ligger fortfarande ansvaret på säljaren att bevisa felet om det upptäcks inom 6 mån, eller gäller detta endast då konsumentlagen gäller?
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 508
Senast: Smulu
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 840
Senast: Noranovala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp