Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Det där låter väldigt suspekt.

Den som ägde hästen och som står som säljare på kontraktet, är alltså en hästföretagare? Men just den hästen du köpte var privatägd?

Gäller köplagen blir det genast mycket svårare.
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Tycker också att alltihop låter suspekt. Om du har köpt av en privatperson då gäller köplagen och då är det köparen som måste bevisa att det varit fel på hästen från början. Och det är förstås svårare. Du kan få ett kostnadsfritt (tror jag) råd om du bara rådfrågar en jurist.

Lycka till!

A
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Det där låter väldigt suspekt.

Den som ägde hästen och som står som säljare på kontraktet, är alltså en hästföretagare? Men just den hästen du köpte var privatägd?

Gäller köplagen blir det genast mycket svårare.

Du kan väl ha ett hästföretag utan att ha med hästarna i det. Du kan ju vara tränare eller sälja sadlar etc
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Tyvärr tror jag du har blivit blåst av skickliga hästskojare. Ägaren som då finns i dressyrbranschen (bara där skulle det har ringt en klocka när det handlar om en hopphäst) är troligen väl medveten om vad som gäller. Därför finns inte denna hästen i rörelsen när den säljs och den säljs via en tredje person, som också gör det svårare rent juridiskt. För kan du visa att den här personen fått betalt för "visa" hästen så kan det vara konsumentköplagen som gäller. För att reda ut detta så kommer det att ta tid bli en lång och dyr process som få är villiga att ta.
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Varit till vet. Nu och troligtvis är det "bara" en knäledsinflammation, prognosen var god! :D
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Tror fortfarande att du blivit lurad men hoppas ju verkligen att det löser sig för både dig och hästen. Men frågan blir ju varför hästen fått knäledsinflammation. Bra att den kan gå att bota men viktigt att ta reda på varför den kommit så att du kan undvika det i fortsättningen. För tyvärr har sådana inflammationer en tendens att återkomma om man inte hittar orsaken till den kom från början.
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Jag undrar oxå liksom andra här.. Vem beställde och gjorde besiktningen? Var du med eller var den redan gjord när du köpte hästen?

Jag har oxå köpt häst av en person som hade hästföretag men där hästen såldes privat. Inget konstigt med det.
 
Sv: Akut råd sökes ang skadad (?) häst!

Fundering.
Felet kan ju komma framifrån. För att undvika obehaget i munnen "korvar" hon kroppen och blir låst. Efter ett tag blir det låsningar. Med ett nytt bett inser hon att hon inte behöver "korva" och går normalt. Kroppen reagerar då för att andra delar av kroppen används och överansträngs.
Jämför med att man helt plötsligt tränar en ny muskelgrupp och får träningsvärken från hell fast man inte tyckte man gjorde något jobbigt.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 377
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 503
Senast: Smulu
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 061
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 834
Senast: Noranovala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Ulvlek
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp