Akut sjuk tik vid löp?

Ceta

Trådstartare
Som en del av er läst så blev Humla jättesjuk för några veckor sen. Levervärdena blev katastrofala och gallan var påverkad. Inlagd två dygn med dropp, och går fortfarande på medicin och specialfoder.

Veterinärerna blev dock fundersamma över att levervärdena blev nästan helt bra på en vecka, och roligt bra efter två veckor till. Förstod på veterinären som att detta sannolik innebär att det inte är cancer eller förgiftning, utan att deras teori var en ”spontan inflammation” i levern i samband med löpet.

Pratade med Humlas massör, och hon hade hört talas om en annan tik som blev akut sjuk varje löp och behövde läggas in utan att veterinärerna förstod orsaken. Vet tyvärr inte mer detaljer där.

Men nu till min fundering, är det någon som hört talas om detta på fler hundar? Skulle gärna läsa mer och förstå bättre om det finns med information. Är det så är det ju ”bara” att kastrera, men jag är lite rädd för att göra det i onödan då hon ju har sina rädslor etc..

Så, upplys mig om ni hört något liknande eller har några tankar och idéer! (Så kan jag ta med de och diskutera med veterinären på nästa återbesök :) )
 
Jag vet om en tik som fick kraftiga epilepsi anfall vid varje löp, emellan löpen hade hunden aldrig kramper.

Jag kan inte ge dig några råd, men mitt tips skulle vara att vänta till nästa löp, blir hunden sjuk då igen så att du kan se att det verkligen hänger ihop med löpet skulle jag kastrera hunden.
För det kan ju vara så att det var en slump att din hund blev sjuk i samband med löpet helt enkelt.
Är hunden dock äldre kan det vara en ide att kastrera ändå, då många äldre tikar får livmoderinflammation och behöver akut opereras för att överleva.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp