Bukefalos 28 år!

Akut svullen.. Insekt ellr huggorm?!

BlackRose

Trådstartare
Hej alla kloka bukefalister!

Tacka vet jag trådlöst internet och laptops...

Var inte meningen att jag skulle ha utsläpp i stallet imorse, men var pigg och alert och packade några smörgåsar och tänkte fara ut och rida tidigt.

Min gamla halvblodskille är som vanligt på morgonen, får morgonkraft och då är det något som blev galet, han åt och sedan var det precis som han var rädd för krubban, men åt upp allt och drack sedan vatten.

10min senare när det var dags för utsläpp så tyckte jag att grimman satt lite tight. Frågade stallägaren om hon tyckte att han var svullen, och ja..lite tyckte vi väl båda två. Men inte märkvärdigt.

Lät han beta lite på gräset medans jag tempade, ingen feber.

Sen bröt det ut, han svullnade upp ordentligt vid ganacherna (stavning?) och under käken. Ringde veterinären och blötte ner handdukar i kallvatten och la omslag runt halsen i väntan på vet.

40min senare kommer vet och ger kortison och två påsar dropp.
"Häst som svullnat upp akut i käkområdet på morgonen. Fått svårt att andas och blivit allmänt påverkad. Lite vinglig. Har lagt på kyla innna ankomst och svullnaden har avtagit. Han har druckit lite vatten. Nedstämd men lugn, står med huvudet lågt och vill hålla det åt höger. Fått 15ml Dexadreson IV. Puls 60slag/min, kapillärfyllningstid <2s. Får dropp för att minska risken för chock.
Trolig orsak är att det råkat komma med en geting eller annan stickande insekt i fodret som stuckit honom i munnen"


Efter droppen så var han piggare och ville komma ut, men ställde honom i boxen med endast vatten. 10-15min senare var han ordentligt svullen igen och svårt att andas och höll huvudet låg igen.

Ringde ut vet. igen..

"Svullnaden har lagt sig innan ankomst med kyla. Fortfarande vinglig på benen. Vid munhåleinspeltion finns ingen främmande kropp, dock tycker han att det är obehagligt att öppna munnen. Visar ej onormalt obehag vid palpation av tunga och övriga mundelar, dock är han svullen kring och ner mot struphuvudet och tungbasen."


Har någon varit med om likande?!
Kan detta vara insekt eller huggorm?
 
Sv: Akut svullen.. Insekt ellr huggorm?!

Huggorm tror ja inte, det är ju om han av misstag svalt en geting eller humla. Hoppas han blir bra snart.
 
Sv: Akut svullen.. Insekt ellr huggorm?!

Nu är det cirka 3,5 timme sen veterinären var här för andra gången.
Piggnat till efter lugnande och har fått beta lite gräs och nu står han i stallet och tuggar i sig något kilo hö under mattes vakande ögon. Druckit vatten också. Mycket piggare och inte lika vinglig längre, men kan det bero på det smärtstillande som han fick? Hur länge brukar det hålla i sig?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 694
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 376
Senast: Sol
·
Hundhälsa Tänkte höra om någon hade lite erfarenheter att dela med sig av. Innan jag fortsätter, jag har sökt jourhavande distriktsveterinär i...
Svar
11
· Visningar
11 602
Senast: Kilauea
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 867
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp