Akutmottagning och vad den är till för (Utbruten från Akut eller inte?)

Rina

Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Det vet jag väl. Men jag ser också en Ts med problem och kan tycka att det viktigaste är att uppsöka vård även om det är på fel sätt.
Det kommer inte vara någon skillnad för ta om hen söker vård på vårdcentralen. Men det är ett stort problem att människor använder akuten som dropp in mottagning. Människor med akut behov av vård får vänta. Frågorna kommer inte skilja sig och att ha svårt att ta sig in är inte en ursäkt för att välja akuten istället.
 
Det kommer inte vara någon skillnad för ta om hen söker vård på vårdcentralen. Men det är ett stort problem att människor använder akuten som dropp in mottagning. Människor med akut behov av vård får vänta. Frågorna kommer inte skilja sig och att ha svårt att ta sig in är inte en ursäkt för att välja akuten istället.
Jag är allergisk mot att folk söker sig till akuten istället för till vårdcentralen för problem som hör hemma på en vårdcentral. På akuten går man om man är i omedelbart behov av vård och inte kan eller bör vänta.
Jag är den där urjobbiga typen som påtalar för de där i min umgängeskrets som har klippkort på akuten för ickeakuta grejer, vad akuten ska användas för. Det är inte populärt. Nu senast när ambulansen vägrade ta med en av dem för de inte ansåg den vara tillräckligt sjuk utan hänvisade till vårdcentralen dagen efter, så var det inte till mig de beklagade sig dock. :D
 
Det kommer inte vara någon skillnad för ta om hen söker vård på vårdcentralen. Men det är ett stort problem att människor använder akuten som dropp in mottagning. Människor med akut behov av vård får vänta. Frågorna kommer inte skilja sig och att ha svårt att ta sig in är inte en ursäkt för att välja akuten istället.

Är det verkligen så att människor med akuta behov får vänta? Jag tror snarare att den som söker akuten med ett icke akut behov är den som får vänta.. Och vänta. Och vänta.
 
Alltså, att bara "droppa förbi" akuten är ju inget man gör om man faktiskt inte behöver akut vård. Det kan ju bli många bortkastade timmar i väntrummet, och den eventuella vård man sedan får lär ju inte skilja sig från den man får från vanlig VC.
 
Alltså, att bara "droppa förbi" akuten är ju inget man gör om man faktiskt inte behöver akut vård. Det kan ju bli många bortkastade timmar i väntrummet, och den eventuella vård man sedan får lär ju inte skilja sig från den man får från vanlig VC.
Inte direkt riktat mot dig och kanske på gränsen till OT - men det är ju också skillnad på akuten och akuten. Iaf hos oss. Är det typ hjärtproblem så är det akuten på stora sjukhuset i närliggande stad som gäller, men sen har vi en närakut som är typ mer som en vårdcentral med bara akuttider typ och dom skickar i sin tur vidare till den stora akuten när det är befogat. Den förstnämnda har jag besökt en gång pga väldigt akut, den andra har jag besökt några fler gånger med halvakuta grejer när vårdcentralen inte är öppen.
 
Är det verkligen så att människor med akuta behov får vänta? Jag tror snarare att den som söker akuten med ett icke akut behov är den som får vänta.. Och vänta. Och vänta.
Ja så är det. De med bröstsmärtor och symptom på stroke osv går före och givetvis de som kommer in med ambulans. Barn går före. Men de andra får vänta i mer eller mindre turordning eftersom de måste bli bedömda inna det framgår hur akut det är. Läkarna sliter verkligen på akuten så nej det är inte ok att vänta några dagar och gå innom akuten.Det är inte det akuten är till för. Arbetar innom vården
 
Inte direkt riktat mot dig och kanske på gränsen till OT - men det är ju också skillnad på akuten och akuten. Iaf hos oss. Är det typ hjärtproblem så är det akuten på stora sjukhuset i närliggande stad som gäller, men sen har vi en närakut som är typ mer som en vårdcentral med bara akuttider typ och dom skickar i sin tur vidare till den stora akuten när det är befogat. Den förstnämnda har jag besökt en gång pga väldigt akut, den andra har jag besökt några fler gånger med halvakuta grejer när vårdcentralen inte är öppen.
Jag tror att detta är en del av att det missuppfattas ibland.
Det som hos dig kallas närakut är nog ganska motsvarande jourcentral på andra ställen. Och vi som har jourcentraler (dvs jouröppen vårdcentral) använder ordet akuten för sjukhusets akutmottagning.
 
Ja så är det. De med bröstsmärtor och symptom på stroke osv går före och givetvis de som kommer in med ambulans. Barn går före. Men de andra får vänta i mer eller mindre turordning eftersom de måste bli bedömda inna det framgår hur akut det är. Läkarna sliter verkligen på akuten så nej det är inte ok att vänta några dagar och gå innom akuten.Det är inte det akuten är till för. Arbetar innom vården

Åtminstone här så får man beskriva vad man söker för när man anmäler sig på akuten, och sen går det efter vem som har mest akut behov.
 
Inte direkt riktat mot dig och kanske på gränsen till OT - men det är ju också skillnad på akuten och akuten. Iaf hos oss. Är det typ hjärtproblem så är det akuten på stora sjukhuset i närliggande stad som gäller, men sen har vi en närakut som är typ mer som en vårdcentral med bara akuttider typ och dom skickar i sin tur vidare till den stora akuten när det är befogat. Den förstnämnda har jag besökt en gång pga väldigt akut, den andra har jag besökt några fler gånger med halvakuta grejer när vårdcentralen inte är öppen.

Visst är det så, men nu verkar ju inte TS ha behov av någon akut vård övh.
 
Jag tror att detta är en del av att det missuppfattas ibland.
Det som hos dig kallas närakut är nog ganska motsvarande jourcentral på andra ställen. Och vi som har jourcentraler (dvs jouröppen vårdcentral) använder ordet akuten för sjukhusets akutmottagning.

Och här kallas det som har öppet när vc har stängt men inte är akuten för kvälls- och helgmottagning
 
Är det verkligen så att människor med akuta behov får vänta? Jag tror snarare att den som söker akuten med ett icke akut behov är den som får vänta.. Och vänta. Och vänta.
Självklart går de sjukaste först. Men de andra tar ju ändå upp en plats, de ska prata med och bedömas av sjuksköterska, prover och kontroller ska ändå tas enligt rutin beroende på vad man söker för. Blir man kvar länge ska ny bedömning göras av sjuksköterska för att se att man inte försämrats. Dvs bara att man finns där tar upp tid av personalen även om man själv tycker att man "bara väntar" på läkare. Googla crowding/overcrowding så finns en del att läsa av hur det kan påverka arbetet på akuten. Sedan kan crowding uppkomma utan att folk söker fel vårdnivå, men fenomenet har blivit vanligare i Sverige.
 
Akut = omedelbart/direkt/skyndsamt osv. så det hörs ju direkt på namnet.

Akutvårdsmottagningen är alltså till för sjukdomsfall och skador som behöver vård direkt. Inte för att nån fått en sticka i fingret, vrickat foten eller har åkt på en förkylning.

Jourcentral finns på de flesta sjukhus under de tider när hc inte är öppet och dit vänder man sig med icke akuta sjukdomsfall/skador. Finns ingen jourcentral att tillgå kvällar/nätter/helger, så väntar man tills hc har öppet igen.
 
Helt ärligt förstår jag inte hur folk mäktar med att åka till akuten i onödan! Jag törs knappt åka dit ens när jag ska av rädsla för att drabbas av drakarna i mottagningskassand vrede.

När jag kom dit på order av läkaren på VC, med diskbråck som gav känselbortfall i underlivet till den grad att jag hade kissat på mig. Så fick jag en utskällning för att jag tog upp tid och dom ”hade inte ens hunnit gå på toa på hela dagen”. Så hur folk vågar sig dit med förkylningar och annat är för mig obegripligt.
Jag är helt klart mer lättskrämd! :crazy:
 
Helt ärligt förstår jag inte hur folk mäktar med att åka till akuten i onödan! Jag törs knappt åka dit ens när jag ska av rädsla för att drabbas av drakarna i mottagningskassand vrede.

När jag kom dit på order av läkaren på VC, med diskbråck som gav känselbortfall i underlivet till den grad att jag hade kissat på mig. Så fick jag en utskällning för att jag tog upp tid och dom ”hade inte ens hunnit gå på toa på hela dagen”. Så hur folk vågar sig dit med förkylningar och annat är för mig obegripligt.
Jag är helt klart mer lättskrämd! :crazy:
Där låter det som att personalen gjorde fel, iaf i mina öron.
 
Helt ärligt förstår jag inte hur folk mäktar med att åka till akuten i onödan! Jag törs knappt åka dit ens när jag ska av rädsla för att drabbas av drakarna i mottagningskassand vrede.

När jag kom dit på order av läkaren på VC, med diskbråck som gav känselbortfall i underlivet till den grad att jag hade kissat på mig. Så fick jag en utskällning för att jag tog upp tid och dom ”hade inte ens hunnit gå på toa på hela dagen”. Så hur folk vågar sig dit med förkylningar och annat är för mig obegripligt.
Jag är helt klart mer lättskrämd! :crazy:
Jag mötte en sån drake en gång och jag är inte lättskrämd. Hoppas hon lärde sig ett och annat.
 
Jag har varit på akuten en gång själv, när jag hade glassplitter i örat efter en krock med annan lastbil. Fick komma in snabbt, i övrigt undviker jag åka dit in i det längsta och åker endast in om det är "akut" så att säga.
 
Jag jobbar på en hälsocentral och enligt min uppfattning är allmänhetens kunskap om var man ska vända sig med sina åkommor rätt dålig. Där jag jobbar dyker det dagligen upp folk oanmälda med så akuta åkommor att de skulle ha åkt direkt till akuten eller till och med ringt ambulans, inte knallat in på hälsocentralen och krävt att få träffa en läkare som har bokade patienter hela dagen. Kommer också patienter med icke akuta åkommor som står som frågetecken när man talar om att man måste boka tid för att få träffa en läkare.
 
Där låter det som att personalen gjorde fel, iaf i mina öron.
Säkert är det så, men jag tänker att det kommer sig av att många åker dit med ”vanliga” diskbråck. Som ju inte har på akuten att göra.
Jag hade nog vänt och åkt hem om inte min mor kört dit mig. Hon är rätt mycket drake hon med när hon sätter den sidan till. :p


Jag mötte en sån drake en gång och jag är inte lättskrämd. Hoppas hon lärde sig ett och annat.
Jag fick uppbackning av mamma, så vuxen jag är.. :o
 
I fallet när man inte vet om någon misshandlats eller ej drar jag mig inte för att rekommendera akuten om det är personens bästa chans att komma i kontakt med vården. I övrigt är jag en van akuten-besökare i och med svårbehandlad astma, jag och de misstänkta infarkterna har gräddfilen. Jag rekommenderar inte akuten för nageltrång, men finns risken att nån fått ansiktet ommöblerat och har svårt att komma till vc men passerar sjukhus med akutmottagning så har jag inga problem med att någon slussas den vägen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 617
Senast: Saigon
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 494
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 412
Senast: Kirre
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 970
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp