Akutmottagningar stänger helger och nätter (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

En fråga som kanske är lite knasig, men finns det inga idéer om att gå ihop med joursschema mellan kliniker?
T.ex. jämna veckor har klinik 1 helgjour, udda har klinik 2 osv. Nu vet jag inte om det direkt hjälper just detta problemet där en klinik helt stänger men vet att privata veterinärer gjort sådana samarbeten härikring för att kunna "säkra upp".
 
En fråga som kanske är lite knasig, men finns det inga idéer om att gå ihop med joursschema mellan kliniker?
T.ex. jämna veckor har klinik 1 helgjour, udda har klinik 2 osv. Nu vet jag inte om det direkt hjälper just detta problemet där en klinik helt stänger men vet att privata veterinärer gjort sådana samarbeten härikring för att kunna "säkra upp".
Det har gjorts tidigare men nu verkar det vara svårt att få till sådana samarbeten.
 
Inte nattöppet, men Albano (Danderyd) brukar ha öppet 7-22 (vardagar) och 10-22 (helger) och det räcker att man hinner innanför dörrarna innan de stänger. Vet inte hur länge veterinärerna har arbetstid, men åtminstone till midnatt tror jag vi varit där. De har också platser för inneliggande över natten men vet inte hur många platser, i salmonellatider kan de (precis som alla andra) få fullt. Kan kanske vara ett alternativ till Bagis i vissa fall. Förutsatt att inte de också tänker stänga ner i sommar.
 
Tyvärr så kan vi inte räkna med att andra jouröppna verksamheter kommer kunna ta emot de patienter som annars skulle hamnat hos Strömsholm. Läget är pressat på all jourverksamhet och det hjälper verkligen inte att andra verksamheter (ofta utan jourverksamhet) går på hårt och rekryterar personal från de stora djursjukhusen.

Visst går det att jobba med personalpolitik, men det är tufft att jobba jour så verksamheter utan (eller med behränsa) jour har liksom alltid det övertaget.

Det hjälper inte heller när kliniker opererar patienter och sedan skickar vidare dem till jourdjursjukhus pga komplikationer eller för att man helt enkelt inte kan erbjuda den eftervård som behövs.

Det har en del kliniker gjort till en grej: operera, casha in och skicka vidare till annan klinik för stationärvård (som inte är lika lukrativ).
Alla verksamheter har såklart begränsningar och jag tror ingen räknar med att alla andra alltid ska ta emot alla patienter.
Sedan betyder att inte ha nattöppet absolut inte att det inte går att hantera patienterna nattetid.
Vi remitterar knappt några patienter, eftersom vi kan ta hand om de själva även fast akutmottagningen är stängd nattetid. De enda patienter jag remitterat till annat djursjukhus senaste året har i princip endast varit patienter som kräver dialys.
Men visst, mindre kliniker gör ibland så att de opererar och sen skickar vidare en instabil patient, men det är ju en helt annan diskussion.
 
Inte nattöppet, men Albano (Danderyd) brukar ha öppet 7-22 (vardagar) och 10-22 (helger) och det räcker att man hinner innanför dörrarna innan de stänger. Vet inte hur länge veterinärerna har arbetstid, men åtminstone till midnatt tror jag vi varit där. De har också platser för inneliggande över natten men vet inte hur många platser, i salmonellatider kan de (precis som alla andra) få fullt. Kan kanske vara ett alternativ till Bagis i vissa fall. Förutsatt att inte de också tänker stänga ner i sommar.
Det är flera ställen som har så. Akutmottagningen stänger men det betyder inte att djursjukhuset stänger.
Där jag jobbar vårdar, behandlar och opererar vi patienter dygnet runt, den enda skillnaden är att det inte kommer nya patienter in genom dörren efter stängning. Det är inte så att man plötsligt kastar ut alla djur som sitter i väntrummet bara för att intaget stänger.
 
Det är flera ställen som har så. Akutmottagningen stänger men det betyder inte att djursjukhuset stänger.
Där jag jobbar vårdar, behandlar och opererar vi patienter dygnet runt, den enda skillnaden är att det inte kommer nya patienter in genom dörren efter stängning. Det är inte så att man plötsligt kastar ut alla djur som sitter i väntrummet bara för att intaget stänger.
Nej, men de som behöver komma efter stängningstid... var ska de ta vägen? Det blir ju ett allt högre tryck på de som tar emot hela nätterna (vilket inte betyder att alla som kommer får vård) men klinikerna som erbjuder det ökar inte i antal.
 
Jag vet inte hur du definierar mellansverige iofs men här finns åtminstone minst en dygnet runt-öppen klinik.
Jag tänker Stockholm +- 20 mil, Mälardalsregionen med omnejd ffa men det kanske inte är hundra procent adekvat mellansverige förstås det är sant, det är väl min värld som är liten :) Östra mellansverige kanske. UDS är närmst mig och då är det väl framför allt Bagis som är alternativet i min region, (intressant nyhet i tråden att det skulle komma en dygnet runt-klinik i Hornstull), tar tacksamt emot visshet om utifall det finns fler "i närheten" :)
 
Vi får köra till Helsingborg eller Blå Stjärnan om det händer något på jourtid, det är knappt två timmar till dem båda :down:
Vi har dock två djursjukhus bara en timme bort, som tar emot fram till 21 resp 22.
 
Bor man i Stockholmstrakten är det fullt möjligt att åka till Sundsvall där de har öppet dygnet runt. Bor i norra landsändan så vet inte om det finns något närmare men djursjukhusen norrut har generellt inte lika högt patienttryck förutom under jaktsäsongen 😅
 
Ja minst en kanske betyder bara en. Jag har inte koll på de andra (och i övrigt mest hästklinikerna).
Jo visserligen men det lät ju som att det skulle vara lätt att få komma till veterinär på jourtid och så är det inte sedan de stängde inne i Karlstad. Den enda kliniken för smådjur prioriterar de som redan är kunder har jag förstått det som, så det kan vara svårt att få komma dit om man har otur.
 
Jo visserligen men det lät ju som att det skulle vara lätt att få komma till veterinär på jourtid och så är det inte sedan de stängde inne i Karlstad. Den enda kliniken för smådjur prioriterar de som redan är kunder har jag förstått det som, så det kan vara svårt att få komma dit om man har otur.

Jag menar nog mest bara att bara för att klinikerna i Sthlm har stängt så betyder det inte att hela mellansverige är nattsvart.
 
Jag menar nog mest bara att bara för att klinikerna i Sthlm har stängt så betyder det inte att hela mellansverige är nattsvart.
Jag förstår! Och även om jag vill hålla med så är det nästan omöjligt att få akutvård på tex natten eller storhelger :( För två år sedan skadade sig min ena hund på påskdagen, då fanns det fortfarande en jouröppen klinik i Karlstad plus Mjönäs. Det var fullt i Värmland, Strömsholm och de i Stockholm. Eventuellt hade jag kanske fått komma in i Göteborg men det var tveksamt! Och tyvärr verkar det ju bara blivit svårare och svårare att få auktvård på hund så jag tycker nog att det är väldigt nattsvart och jag får en klump i magen bara jag tänker på det.
 
Nej, men de som behöver komma efter stängningstid... var ska de ta vägen? Det blir ju ett allt högre tryck på de som tar emot hela nätterna (vilket inte betyder att alla som kommer får vård) men klinikerna som erbjuder det ökar inte i antal.
Jag förnekar absolut inte att det är ett problem.
Problemet kommer inte lösas heller förrän arbetsgivarna tar sitt ansvar och tar hand om sina anställda och ser till att det är en dräglig arbetsmiljö och aktivt jobbar för att förbättra villkor osv för sina anställda så att de vill stanna kvar och fortsätta jobba natt. Jag fattar att man inte orkar och säger upp sig. Det är ett arbetsgivarproblem (branschproblem) och inte ett arbetstagarproblem. Det är skittrist när akutmottagningar tvingas stänga men vad ska man göra där och då när tillräckligt med personal inte finns? Djuren blir drabbade, absolut, men än så länge är problemet inte lika stort och utbrett som på hästsidan och dagens situation är förhoppningsvis en ögonöppnare för de som har makten.
 
UDS har redan stängt, det är bara Bagarmossen i Stockholm som kommer ha dygnet runt akut runt Mälardalen/mellan Sverige. Strömsholm kommer dock ha akut öppet dagtid emellan kl 07.30-20.00.

Det vi kan göra för att hjälpa Bagarmossen i Stockholm i sommar är att så många fall som möjligt som kan bli hjälpa hos Distriktsveterinären ska försöka söka sig dit, så enbart fall inte distriktaren kan hjälpa söker sig till Bagarmossen.
Hoppas även Distriktsveterinärerna anpassar sin bemanning efter detta så dem tar emot, idag blir man oftast nekad av distriktaren och hänvisad att söka sig till UDS, Bagarmossen eller Strömsholm.

Det är en stor brist på veterinärer, men ännu större brist på legitimerade sköterskor. Och dem flesta väljer att jobba på mindre klinker där man jobbar 08,00-17,00 och slipper kvällar, helger, nätter, jour, osv. Dem flesta vill jobba dagtid och komma hem till familjen på kvällen, det är helt normalt, men gör det tyvärr svårt att bemanna upp dessa dygnet runt klinker.
Runt mälardalen hade vi tidigare 6 dygnet runt klinker, nu har vi 3 (UDS, bagarmossen, strömsholm) i sommar blir det 1 klink, det är en oroande utveckling. Hoppas verkligen UDS och Strömsholm kan börja ha dygnet runt öppet som vanligt igen till hösten.
 
UDS har redan stängt, det är bara Bagarmossen i Stockholm som kommer ha dygnet runt akut runt Mälardalen/mellan Sverige. Strömsholm kommer dock ha akut öppet dagtid emellan kl 07.30-20.00.

Det vi kan göra för att hjälpa Bagarmossen i Stockholm i sommar är att så många fall som möjligt som kan bli hjälpa hos Distriktsveterinären ska försöka söka sig dit, så enbart fall inte distriktaren kan hjälpa söker sig till Bagarmossen.
Hoppas även Distriktsveterinärerna anpassar sin bemanning efter detta så dem tar emot, idag blir man oftast nekad av distriktaren och hänvisad att söka sig till UDS, Bagarmossen eller Strömsholm.

Det är en stor brist på veterinärer, men ännu större brist på legitimerade sköterskor. Och dem flesta väljer att jobba på mindre klinker där man jobbar 08,00-17,00 och slipper kvällar, helger, nätter, jour, osv. Dem flesta vill jobba dagtid och komma hem till familjen på kvällen, det är helt normalt, men gör det tyvärr svårt att bemanna upp dessa dygnet runt klinker.
Runt mälardalen hade vi tidigare 6 dygnet runt klinker, nu har vi 3 (UDS, bagarmossen, strömsholm) i sommar blir det 1 klink, det är en oroande utveckling. Hoppas verkligen UDS och Strömsholm kan börja ha dygnet runt öppet som vanligt igen till hösten.
Det finns ju dock lite fler alternativ än enbart DV, det öppnar exempelvis ett nytt dygnet runt öppet djursjukhus i Hornstull till sommaren (dvs det kommer finns två i stockholm som har öppet hela tiden) och dessutom kommer de flesta fall på dagar och kvällar, väldigt få fall kommer faktiskt efter stängning (efter kl 22 då i stockholmsområdet). De som dock kommer är ju dock då dom som inte kan vänta. Det är ändå en del djursjukhus och kliniker i stockholmsområdet som tar emot nya patienter till sent på kvällen och öppnar tidigt nästa dag, och därmed kan arbeta bort de flesta fallen.
Som sagt är det såklart tråkigt när det blir så här, man skulle ju önska att det gick åt andra hållet istället dvs att man kunde ta emot fler patienter på dygnets alla timmar på fler ställen i landet men då krävs det att det också finns personal.
 
Det finns ju dock lite fler alternativ än enbart DV, det öppnar exempelvis ett nytt dygnet runt öppet djursjukhus i Hornstull till sommaren (dvs det kommer finns två i stockholm som har öppet hela tiden) och dessutom kommer de flesta fall på dagar och kvällar, väldigt få fall kommer faktiskt efter stängning (efter kl 22 då i stockholmsområdet). De som dock kommer är ju dock då dom som inte kan vänta. Det är ändå en del djursjukhus och kliniker i stockholmsområdet som tar emot nya patienter till sent på kvällen och öppnar tidigt nästa dag, och därmed kan arbeta bort de flesta fallen.
Som sagt är det såklart tråkigt när det blir så här, man skulle ju önska att det gick åt andra hållet istället dvs att man kunde ta emot fler patienter på dygnets alla timmar på fler ställen i landet men då krävs det att det också finns personal.
Menar du kliniken Awake? som jag har fattat det kommer dem inte ta emot akuta patienter dygnet runt? men dem har inte gått ut med sina öppetider ännu så jag kanske har fattat det fel.

Och nu kommer inte Bagarmossen bara behöva ta emot patienter ifrån Stockholmsområdet på natten/helgen. Dem kommer behöva ta emot alla patienter från Rättvik till Norrköping och från Örebro till Stockholm. Det är ett ganska stort område för 1 klink att täcka när det normalt är 3 klinker som täcker det området.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp