Bukefalos 28 år!

Akvarie-alger.

Bobbo

Trådstartare
Jag blir tokig. Jag har fått vad jag tror är blågröna alger i mitt 120 liters kar.
Det ligger som en slemmig "hinna" främst på botten, lätt att plocka bort men kommer tillbaka lika fort igen.
Hur blir jag av med detta?
Kan tillägga att jag gör små vattenbyten 1 gång i veckan ( och har alltid gjort utan att ha alg-problem) ger mat varje dag, men bara precis så mycket som äts upp på någon minut.

/ desperat bobbo
 
Sv: Akvarie-alger.

Du får dem för att du har för höga halter fosfat jämfört med hur höga halter nitrat du har. Det hjälper alltså INTE att snåla på maten och byta mängder med vatten, tvärtom är akvariet redan ganska lågbelastat. Vad du ska göra är att du dels kan köpa nån mer rolig fisk och mata den, + att du ska köpa någon slags fosfatremover. (RowaPhos, Seachem Seagel mm) och stoppa detta material i pumpen i ungefär en månads tid. Sedan är problemet borta.
 
Sv: Akvarie-alger.

Det är cyanobakterier, eg. inga alger men man kallar dom för blågröna alger. Samma som förgiftar östersjön. En del säger att Platy käkar dom men jag tvivlar. Annars gör som föregånde skrev, du måste liva upp akvariet med mer fisk och växter.
 
Sv: Akvarie-alger.

Alternativt kan du höja nitraten lite med salpeter. Men annars är det ju bra att sänka fosfaten, men jag hade gjort vattentester innan jag laborerar för mycket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 337
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på...
2
Svar
31
· Visningar
3 151
Senast: BusBarro
·
Hundhälsa Min blandrastik Tikka som är 12 +(2/10) har blivit gammal ! Har alltid varit en allert, pigg och glad hund men åldern tar ut sin rätt...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp