Akvariefiskar utan mat

Catsu

Trådstartare
Är det någon här som vet hur länge akvariefiskar kan klara sig utan mat?
En anhörig till mig är blomvakt hos ett par som är iväg på semester. När hon var där upptäckte hon att fiskarnas långtidsmat var helt slut. Hon skickade sms till ägarna och frågade hur hon skulle göra och fick svaret att "de klarar sig nog".
De kommer att vara borta i fem dagar till, är det verkligen ok att lämna dem utan mat så länge?
 
Är det någon här som vet hur länge akvariefiskar kan klara sig utan mat?
En anhörig till mig är blomvakt hos ett par som är iväg på semester. När hon var där upptäckte hon att fiskarnas långtidsmat var helt slut. Hon skickade sms till ägarna och frågade hur hon skulle göra och fick svaret att "de klarar sig nog".
De kommer att vara borta i fem dagar till, är det verkligen ok att lämna dem utan mat så länge?
Ja, absolut. Fiskar är kallblodiga djur, och klarar sig länge utan mat. Undantaget är nyfödda yngel. Dessutom finns det ofta lite ätbart i akvariet om det inte är helt sterilt.

Övermatning dödar många fler akvariefiskar än svält!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag hade nog tyckt att fem dagar utan mat varit lite väl länge, även om de säkert överlever. Speciellt om man inte riktigt vet när det där långtidsfodret tagit slut. De där blocken (om det var vad de använde) är inte så mycket att lita på om man ser till min egna erfarenhet. Jag hade tipsat dem om en foderautomat för framtida semestrar. Vi har en sån här https://goo.gl/images/ZFnPce . Funkar klockrent. Och för längre semestrar än 27 dagar kan den enkelt fyllas på av exempelvis blomvattnaren. Har provat varianten med liksom en roterande cylinder också. Som den här: https://goo.gl/images/1gjBdm Billigare men funkar inte så bra eftersom fodret klumpar ihop sig av fuktigheten...
 
Det beror ju på vad det är för slags fiskar.
Vanliga friska sällskapsfiskar ska klara sig utan mat ett par dagar.
Men en vecka känns spontant som för lång tid.
 
Jag har en medicindosett för fiskarnas mat när jag åker bort någon gång. Så kan morsan mata dem åt mig varje kväll.
En "medicintid" för varje kar, har dosett för 4 gg per dag
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
748
Senast: Lyan
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 903
Senast: Masqueradee
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp