Akvariefrågor

Mysgrisen

Trådstartare
Vi har tänkt att köpa ett akvarium. Jag har kikat på blocket, men jag tycker att det är så svårt att uppskatta storleken på akvarierna, hur stort ett 80 liters är tex.

Jag vill ha ett litet stim med nån typ av tetra. Sen vill jag ha black molly, svärdbärare och platy. Antagligen nån mer art.

Har också läst att man kan ha räkor eller äppelsnäckor som städare. Är det bättre än algätare?

Vilken storlek rekommenderar ni?

Jag har ett akvarium, helglas som måste bytas silikon på. Är det svårt? Lämnar man in eller gör man det själv?
 
Sv: Akvariefrågor

Ett åttioliters kan ju vara olika långt i cm, men ett 70 x 33 x 35 tex är exakt åttioliter (i yttermått). Dock är det ju sant för ett 33 x 35 x 70 också.

Jag hade aldrig orkat silikona om ett litet akvarium med tanke på vad det kostar med ett nytt, då får man fräsch orepigt glas också.
 
Sv: Akvariefrågor

Hm, 80 liter låter något litet. Vill nog hellre ha ett 100 liters.

Black molly och platy brukar ju yngla av sig rätt kraftigt också.

Helglasakvariet vi har är ganska stort, men jag vet inte måtten på det.
 
Sv: Akvariefrågor

Har en rätt korkad fråga:o

Vad är det för skillnad på pump och filter? Sitter inte de ihop liksom?
 
Sv: Akvariefrågor

Det är väl det vanligaste, men en pump är ju något vatten eller luftdrivet som pumpar vatten. Detta kan den göra utan filter, men oftast låter man pumpen dra vatten genom ett filter för att få mekanisk och biologisk rening och inte bara cirkulation.
 
Sv: Akvariefrågor

Tack för svar!

Idag har en kompis meddelat att jag får hans 150 liters akvarium! Så himla snällt! Jag är superglad.
 
Sv: Akvariefrågor

Är det mest en smaksak eller av någon särskild anledning? Hur är det för växterna t.ex. vilken grovlek på gruset är bäst lämpad för växter? Och om man har fiskar som gräver, vilken grovlek är bra då? Riskerar gruset att virvla runt i akvariet (in i filtret) om det är för fint (under 1 mm)?

*kapar tråden ;)*
 
Senast ändrad:
Sv: Akvariefrågor

Nej, fin sand virvlar inte in i filtret. Ligger där det ska om man inte rotar runt :)
Olika fiskar föredrar olika storlekar.
 
Sv: Akvariefrågor

Nej, det tycker jag inte. Tycker sanden har blivit svårare att hålla ren sen jag bytte till fin sand, men det är bra mycket snyggare!
 
Sv: Akvariefrågor

Han som jag ska få akvariet av har ett större som är igång. Skulle det hjälpa om jag tog lite vatten ur det för att få igång mitt med de rätta bakterierna?

Hur mycket skulle jag behöva i såna fall?

Vad äter pansarmalar? Inte alger har jag förstått?
 
Sv: Akvariefrågor

Vatten innehåller inte så mkt bakterier, filtermaterial och sand är bättre.
Pansarmalar äter i akvarium det vi ger dem på botten, vissa algtabletter (det är ju inte bara alger i dem), andra bottentabletter, räkpellets, sjunkande frysfoder, granulat som når botten osv.
 
Sv: Akvariefrågor

Okej.

Tack för att du/ni tar er tid att svara på alla mina frågor.

Jag märker ju att jag är total nybörjare trots att jag haft akvarium förut.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 133
Senast: aiquen
·
Övr. Djur Hade tänkt införskaffa lite nya fiskar någon dag! Några jag inte haft förut... Känner för att variera mig lite, har haft samma fiskar i...
Svar
8
· Visningar
7 707
Senast: thea
·
H
Övr. Djur Hej alla! Jag har fått fenröta i mitt 80 liters akvarium, troligen fick jag det vid inköp av nya gyppyhannar. Och eftersom jag...
Svar
8
· Visningar
9 693
Senast: Hel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp